۲۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳
رها کن و برو تا اسطوره بمانی

تیم فوتبال بارسلونا با ارائه نمایش‌های ضعیف در زمین فوتبال و حاشیه‌های پر شمار در بیرون از زمین؛ صدای هوادارانش را در آورده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بارسلونا چند فصلی است که بدترین روزهای خودش را سپری می‌کند، بارها و بارها در این خصوص حرف زده شده و مطالب مختلفی نوشته شده اما راه حلی هم برای بهبود اوضاع و برون رفت از این منجلاب پیدا نشده است.

اینکه از زمانی که خوان لاپورتا بر مسند مدیریتی باشگاه تکیه زده هم اوضاع هیچ تغییری نکرده به کنار؛ بلکه او که با وعده‌ی نگه داشتن مسی رئیس شده بود و بعد از گرفتن ریاست مسی را رد کرد؛ حالا اعتماد هواداران را از دست داده است.

لاپورتا معتقد بوده که بخاطر ضررهای ناشی از مدیریتی مدیر قبلی و اثرات منفی کرونا، کمر بارسلونا شکسته و آنها در آستانه‌ی ورشکستگی هستند؛ اما بارتومئو نظر دیگری دارد و معتقد است که خوان با همدستی پرز مسی را فراری داده است.

فقط کافی است سری به گوگل بزنید و مصاحبه‌های دو مدیر سابق و فعلی کاتالان‌ها را مرور کنید؛ رئیس حال و حاضر باشگاه؛ پرزیدنت سابق را تهدید می‌کند که از وی به دادگاه شکایت می‌کند و بارتومئو هم در مقابل خود را مبرا از هر گناهی می‌داند و معتقد است که تنها ۵۰ میلیون ضرر به آبی اناری‌ها تحت ریاست او وارد شده آن هم فقط بدلیل ویروس کرونا.

تیم حال و روز خوبی ندارد و شرایط سختی طی می‌کند. از طرفی بخشی از مشکلات به سمت نیمکت مربیگری هم بازمی‌گردد. نوسان عجیب در نتایج لیگ اسپانیا و دو شکست سنگین برابر بایرن و بنفیکا؛ انگشت اتهام را به سمت رونالد کومان هلندی هم روانه کرده است.

جایگاه هفتم لیگ؛ و روند بد در اروپا را هم که نادیده بگیریم؛ بارسلونا حتی از آن سبک تیکی تاکای معروف و بازی شناور و هماهنگ و تک ضرب هم فاصله گرفته و دیگر چشم‌نواز بازی نمی‌کند؛ موضوعی که حتی هواداران هم می‌دانند و برای مثال در بازی شب گذشته برابر دیناموکیف در هفته سوم لیگ قهرمانان اروپا با سوت زدن به آن واکنش نشان دادند و اعتراض کردند.

بارسلونا علی رقم اینکه که لاپورتا مخالف سرسخت سرمربی فعلی است و اصلاً باهم تعامل و سازش ندارند، به کومان اولتیماتوم داد که باید والنسیا و دینامو و ال کلاسیکو را ببرد تا از خطر اخراج به دور باشد. آبی اناری‌ها حالا دو بازی را پیروز شده‌اند؛ اما با نمایش‌های بسیار بسیار ضعیف که هیچ سنخیتی با تیم چند سال پیش ندارد.

یکی دیگر از موضوعاتی که برای کارشناسان و هواداران بارسایی عجیب به نظر می‌رسد فعالیت بازیکنان تیم است. برای مثال همه از نحوه‌ی بازی سرخیو بوسکتس انتقادات فراوانی می‌کنند و معتقد هستند که دوران او تمام شده و باید تیم را ترک کند. بوسکتس اما وقتی پا تیم ملی می‌گذارد و زیر نظر انریکه کار می‌کند؛ همانند یک فوتبالیست قهار و فوق ستاره می‌شود و می‌درخشد. همه حالا به این نتیجه رسیده‌اند که سبک بازی تیم و افت ستاره‌ها به عدم تمرکز و شخص کومان بازمیگردد که نمی‌تواند این موضوع را حل کند.

یکی دیگر از موارد منفی مشاهده شده بارسا؛ مصاحبه‌های منفی گونه کومان بازمی‌گردد. این مربی مدام از بازیکنان انتقاد می‌کند یا از بسته بودن دستش که بازیکنان مصدوم دارد و یا حتی تیمش را در حد رقابت با بزرگان نمی‌داند و تهیجشان نمی‌کند.

البته سه نکته را هم باید در نظر داشت؛ یکی اینکه لاپورتا خواهان اخراج کومان بود ولی وقتی مربی خوبی در بازار پیدا نکرد از تصمیمش عقب نشینی کرد تا غرامت ۱۲ میلیون یورویی هم بابت فسخ به مرد هلندی ندهد. نکته‌ی دوم این است که کومان دانشش تا همین حد کمک می‌کند و نکته‌ی سوم هم این است که این جدل‌ها برای تیم فایده‌ای ندارد.

احتمالاً لاپورتا تا پایان فصل با کومان ادامه می‌دهد تا برای فصل بعد راه چاره‌ای پیدا کند. و جالب اینجاست که چرا خود کومان وقتی کاری از دستش بر نمی‌آید استعفا نمی‌دهد تا همچنان از او به عنوان اسطوره باشگاه یاد کنند. درست است که او برای کمک در بدترین شرایط؛ هلند آماده را رها کرد و حتی از جیب خودش غرامت پرداخت کرد و به بارسلونا آمد؛ اما حالا که او کاری نمی‌تواند بکند پس باید مسالمت‌آمیز جدا شود.

البته کومان بازی مقابل رئال را هم فرصت دارد؛ شاید آن را هم به زحمت و با ارائه یک بازی ضعیف دیگر پیروز شود؛ ولی چیزی که واضح است این است که کاتالان‌ها با مرد هلندی به جایی نمی‌رسند و حتی در صورت صعود به مرحله بعد لیگ قهرمانان اروپا؛ با کومان احتمالاً یک فاجعه‌ی دیگر برایشان رقم خواهد خورد.

البته از نکات مثبت کومان هم بابد گفت. او به جوانان لاماسیایی اعتماد کرد. پدری، گاوی، فاتی، بالده و … به تیم اصلی آمده‌اند و آینده درخشانی دارند. البته لاپورتا از سرمربی خواسته که با سیستم ۴-۳-۳ بازی کند و به فلسفه باشگاه احترام بگذارد تا موفقیت حاصل شود.

حالا باید دید سرنوشت کومان و بارسا در ادامه‌ی راه چه می‌شود.

کد خبر 530431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.