۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
اراک؛ شهری به توان خودرو

ترافیک، معضل تازه‌ای نیست؛ سالیان سال است که کلانشهرها و شهرهای بزرگ با آن دست و پنجه نرم می کنند. برنامه‌ریزان و مدیران شهری هر ساله برای رفع این معضل راهکار ارائه می‌کنند، اما تاکنون معضل ترافیک به صورت قطعی رفع نشده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنترل ترافیک کلانشهرها در سال‌های اخیر به عنوان یکی از مهمترین مشکلات مدیران و برنامه‌ریزان مسائل شهری مطرح بوده است به گونه‌ای که ارائه راه حل های متداول نظیر توسعه معابر به لحاظ هزینه‌های کلان و علیرغم ضرورت‌های اساسی و زیربنایی در ساماندهی ترافیک شهری متأسفانه به دلیل افزایش بی رویه تعداد وسایل نقلیه موتوری و در نهایت فقدان مکانیزم‌های مؤثر در اعمال محدودیت استفاده از وسایل نقلیه شخصی نتوانسته به عنوان راه حل قطعی و مناسب در جهت رفع معضل ترافیک کلانشهرها تلقی شود.

شهر اراک نیز از معضل ترافیک بی نصیب نمانده به طوری که ترافیک مرکز اصلی شهر اراک به ندرت روان است، مشکلات ناشی از ترافیک در همه جا موجب نارضایتی مردم و ترافیک زیاد موجب تأخیر در انجام امور شهری و کاهش بازدهی اقتصادی، افزایش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و اثرات منفی بر محیط زیست و هم‌چنین ایجاد خستگی و استرس ناشی از رانندگی در ترافیک‌های سنگین برای شهروندان اراکی می‌شود.

مدیریت ترافیک شهر اراک نیازمند اقدامات زیرساختی است

مسعود آبائی، یک کارشناس ترافیک شهری در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مدیریت ترافیک و حمل و نقل شهر اراک نیازمند اقدامات زیرساختی است، چرا که این شهر در کلیه ساختارها از جمله ساختارهای ترافیکی نیازمند تحول است. برای نیل به این هدف باید نیروهای متخصص و علمی با نگاهی جامع و بلند مدت راهکارهایی کارشناسی شده را ارائه کنند، چرا که چالش‌های ترافیکی شهر را نمی‌توان با تغییرات مقطعی و جزئی حل کرد.

وی ادامه می‌دهد: در این راستا نگرش مدیریت شهری اراک در زمینه ترافیک باید اصلاح شود، ساختار ترافیکی این شهر در حال حاضر خودرو محور است و هر گونه اقدامی که تاکنون در حوزه حمل و نقل و ترافیک شهر انجام گرفته در جهت سهولت تردد خودروها بوده و آنچه در این میان مغفول مانده، توجه به انسان است.

این کارشناس ترافیک شهری خاطرنشان می‌کند: نقش عابر پیاده در برنامه‌های ترافیک شهر اراک مغفول مانده است، مصداق بارز این مشکل را می‌توان در بزرگراه‌های عریضی جست و جو کرد که در طرفین‌شان سکونتگاه‌های شهری احداث شده و ساکنان این محله‌ها مجبور هستند عرض یک بزرگراه را بدون ایمنی طی کنند.

آبائی تاکید می‌کند: توجه به انسان در ترافیک شهری سبب خواهد شد به پیاده روها، گذرهای عابرپیاده و پیاده‌راه‌ها در برنامه‌های شهری توجه ویژه‌ای شود، که در این زمینه ایمن سازی معابر شهری را نباید فراموش کرد؛ ایمن‌سازی ترافیک با به‌کارگیری روش‌های کلاسیک چون استفاده از سرعت گیر قدیمی شده و پاسخگوی معضلات امروز شهرها نیست، از جمله کارهایی که در این زمینه باید انجام داد می‌توان به لزوم هوشمندسازی تقاطع‌ها اشاره کرد، علیرغم اینکه تقاطع‌ها در سطح شهر اراک به دوربین و چراغ مجهز شده است، اما این تجهیزات هوشمند نیست و از همین رو کارایی لازم را نخواهد داشت.

این کارشناس ترافیک شهری تصریح می‌کند: یک خلاء که در ترافیک اراک به شدت محسوس است، هوشمند نبودن حمل و نقل شهر و نداشتن نرم افزار اطلاعاتی جامع سفر است، چرا که تمام اطلاعات ما در زمینه ترافیک تجربی است و ما به هیچ تحلیل و بررسی دقیقی که بتوان بر اساس آن طرح و برنامه داد، دسترسی نداریم، این در حالی است که بروز رسانی طرح‌های ترافیکی با توجه به افزایش جمعیت و خودروها و تغییر و توسعه معابر شهری گریزناپذیر است، برای تحقق این مهم باید گروهی از کارشناسان خبره در طرح‌های جامع ترافیک حمل و نقل شهر بازنگری و اقدام به ساماندهی چالش‌های ترافیک شهر به طور مداوم کنند.

آبائی ادامه می‌دهد: استفاده از نظر کارشناسان ترافیک در ساخت و سازها نیز می‌تواند به رفع علمی مشکلات ترافیکی شهر کمک شایانی کند، این مهم می‌تواند با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری در صدور پروانه ساخت انجام شود، سازمان نظام مهندسی از کارشناسان خوبی در بحث ترافیک برخوردار است که شهرداری با بهره‌گیری از این ظرفیت می‌تواند اقدامات خوبی را در جهت جلوگیری از ایجاد معضلات ترافیکی شهر در آینده رقم بزند.

وی اضافه می‌کند: موضوع دیگری که در حوزه حمل و نقل شهری اراک باید به آن توجه کرد، ساماندهی و تجهیز حمل و نقل عمومی است، رسیدگی به تجهیزات و زیرساخت‌ها در این مقوله در جای خود بسیار مهم است، اما در زمینه شهروندی نیز، تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شهر اراک از کیفیت مناسبی برخوردار نیست، این ناوگان باید نوسازی و ساماندهی شود تا شهروندان در طول سفر خود از آرامش و رفاه کافی برخوردار باشند.

این کارشناس ترافیک شهری خاطرنشان می‌کند: توجه نکردن به پایانه‌های مسافربری درون شهری و برون شهری از جمله موضوعاتی است که باید به آن توجه شود، این در حالی است که ایستگاه‌های اتوبوس شهر اراک در حاشیه خیابان‌ها جانمایی شده، بدون هیچ فضایی برای پارک موقت اتوبوس و سکوهای مخصوص مسافران، این معضل در مورد ایستگاه‌های تاکسی در شهر و پایانه‌های مسافربری برون شهری نیز کاملاً مشهود است چرا که هیچ‌یک از این پایانه‌ها از کیفیت کافی برخوردار نیستند.

وی به کمبود پارکینگ در سطح شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: این مشکل، پارک‌های حاشیه‌ای در کنار خیابان‌ها را در پی داشته است که منجر به بی‌نظمی ترافیکی و بروز مشکل برای شهروندان ساکن در مرکز شهر خواهد شد، زیرا پارک خودرو در مقابل منازل این ساکنان مشکلات بسیاری را به همراه دارد.

ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند از مهمترین برنامه‌های مدیریت شهری است

علی اصغر غفاری، عضو شورای اسلامی شهر اراک نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: مهم‌ترین مشکل حمل و نقل عمومی شهر اراک در حال حاضر فرسودگی و کمبود ناوگان است که شورای شهر مجوز خرید اتوبوس را برای شهرداری صادر کرده و برای تعمیر و بازسازی حدود ۷۰ اتوبوس مستعملی که در شهرداری وجود دارد نیز اعتباراتی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به گسترش شهر، تغییرات ایجاد شده در خیابان‌ها و ایجاد تقاطع‌های غیر همسطح، مسیرهایی که در حال حاضر در آنها تردد صورت می‌گیرد نیازمند بازبینی است.

این عضو شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: یکی از برنامه‌های اصلی مدیریت شهری ایجاد سیستم حمل و نقل هوشمند است که به طور تخصصی در شورای شهر مورد بررسی قرار گرفته است، در این زمینه علاوه بر ایجاد امکان الکترونیکی شدن پرداخت هزینه اتوبوس، یک اپلیکیشن جامع در نظر گرفته شده است که با استفاده از آن می‌توان زمان تردد اتوبوس‌ها و همچنین مکان‌شان در حین حرکت را رصد کرد، علاوه بر آن می‌توان از داده‌های این سیستم برای برنامه‌ریزی ترافیک شهری بهره برد.

غفاری تصریح می‌کند: در نظر داریم با شناسایی تعداد مسافران در هر ایستگاه در برخی مسیرها به ترویج استفاده از خودروهایی همچون ون بپردازیم.

کد خبر 530395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.