عوامل کاهش راندمان یا شتاب خودرو

یک کارشناس مکانیک خودرو گفت: در خودرو یک مثلث احتراقی داریم که شامل اکسیژن، مواد سوختنی یا بنزین و عامل ایجاد اشتعال یا همان جرقه قوی داخل سیلندرهای موتور است.

مجتبی ناظمی در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه برای افزایش راندمان و شتاب خودرو به احتراق کامل نیاز است اظهار کرد: برای محقق شدن این موضوع باید پر شدن و تخلیه شدن سیلندر به صورت کامل و به خوبی انجام شود.

وی افزود: در این عامل هماهنگ بودن باز و بسته شدن سوپاپ با زاویه میل لنگ یا موقعیت قرار گرفتن پیستون داخل موتور بسیار بر شتاب خودرو تأثیر می‌گذارد. نکته دیگری که تأثیر گذار است، لقی اسبک‌ها و سر سوپاپ است که در خودروهای مدل پایین با فیلر گیری، در یکسری خودروها شیم‌گیری و در خودروهای امروزی به صورت اتوماتیک با روغن انجام می‌شود.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: نکته دیگری که در احتراق کامل مؤثر است درصد اختلال سوخت یا همان بنزین با هوا است که بسیار مهم است. اگر سوخت به موتور کم برسد مسلماً شتاب خودرو کاهش میابد و اگر هم سوخت زیاد برسد به اصطلاح مکانیک‌ها خودرو خفه کار می‌کند و شاهد خروج دود سیاه از اگزوز و مصرف بالای موتور خواهیم بود. هوا نیز باید به صورت کامل وارد شود یعنی اگر کثیفی فیلتر هوا را داشته باشیم هوا کم وارد موتور می‌شود، سیلندر پر نمی‌شود و در نتیجه کاهش راندمان خودرو را به دنبال خواهد داشت.

ناظمی در رابطه با سه گزینه مهم در احتراق گفت: در خودرو یک مثلث احتراقی داریم که شامل اکسیژن، مواد سوختنی یا بنزین و عامل ایجاد اشتعال یا همان جرقه قوی داخل سیلندرهای موتور است. لوازمی نیز وجود دارد که می‌‎توان گفت لوازم مصرفی است و طی یک مدتی باید تعویض شود مانند فیلترها، شمع جرقه‌ها و وایر شمع که تمامی این‌ها در تنظیم موتور خودرو تعویض می‌شود.

وی افزود: از دلایل دیگر شتاب خودرو می‌توان به خرابی و ایجاد اشکال در سیستم انتقال گشتاور یا همان کلاچ خودرو اشاره کرد؛ اگر کلاچ خودرو ضعیف شود، بین دور موتور و عقربه کیلومتر شمار ناهماهنگی به وجود می‌آید، یعنی در حرکت خودرو دور موتور بالا رفته، ولی سرعت خودرو به نسبت آن کمتر افزایش می‌یابد.

این کارشناس مکانیک خودرو ادامه داد: چسبندگی و نوع لاستیک نیز در شتاب خودرو بسیار تأثیرگذار است و هر مقدار چسبندگی لاستیک با سطح جاده بیشتر باشد شتاب‌گیری نیز بیشتر خواهد بود و در مواقع ترمز نیز ترمز بهتری خواهیم داشت.

ناظمی مشکل دیگری که باعث کم شدن شتاب خودرو می‌شود را در گرفتگی کاتالیست دید و اظهار کرد: برای افزایش راندمان خودرو پر شدن سیلندر و تخلیه آن باید به خوبی انجام بگیرد در نتیجه باید راه خروجی خودرو کاملاً باز بوده تا گازهای حاصل از احتراق به خوبی خارج شود و منبع کاتالیست یا کاتالیزور که گاز سمی حاصل از احتراق را به گازی مناسب محیط زیست و بی خطر تبدیل می‌‎کند به موجب این گازها و دودها رسوب کرده و باعث گرفتگی راه خروجی هوای موتور می‌شود که این مورد نیز تأثیر بسزایی در شتاب گیری خودرو دارد.

علت روشن شدن چراغ چک و تأثیر آن در شتاب خودرو

وی افزود: چراغ چک خودرو هنگامی روشن می‌شود که در سیستم برقی خودرو اشکالی ایجاد شود. در خودرو یک واحد کنترل الکترونیکی به نام ECU که مخفف جمله Electronic Control Unit است، داریم؛ در واقع ECU یک مغز کامپیوتری است که از طریق سنسورها شرایط کارکرد موتور را دریافت و به عملگرها دستور می‌دهد. خرابی سنسور اکسیژن نیز یکی دیگر از موارد کم شدن شتاب خودرو است.

این کارشناس خودرو ادامه داد: چندین عامل در کاهش شتاب خودرو تأثیر دارد که این چند مورد عبارت است از اشکال در پمپ بنزین خودرو، خرابی در شمع و وایرهای شمع، خرابی یا کثیفی انژکتورها، خرابی کاتالیست یا گرفتگی آن، ضعیف شدن رینگ پیستون، خرابی در محل نشیمن سوپاپ و کثیفی فیلتر هوا که ما می‌توانیم با تعویض به موقع فیلترها و تنظیم موتور به موقع کمک بسزایی به محیط زیست کنیم.

کد خبر 530345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.