افزایش اثربخشی واکسن‌ کرونا در صورت ترکیب شدن

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران در خصوص ترکیب واکسن‌ها و افزایش اثر بخشی آنها توضیحاتی ارائه داد.

میرشهرام صفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص اثر بخشی بیشتر واکسن‌های کرونا در صورت ترکیب آن‌ها، اظهار کرد: ترکیب کردن واکسن‌های کرونا یا تزریق دو نوع واکسن متفاوت در دز اول و دوم می‌تواند در میزان اثربخشی واکسن‌ها مؤثر باشد و اثربخشی واکسن را افزایش دهد.

وی ادامه داد: مطالعه بزرگی با بررسی ۷۰۰ هزار نفر واکسینه شده در یکی از دانشگاه‌های کشور سوئد نتایج جالبی در زمینه ترکیب واکسن‌ها در دز اول و دوم داشته است؛ در زمان این مطالعه سویه دلتا غالب بوده و اثربخشی در برابر ابتلاء را می‌توان اثربخشی در دنیای واقعی در برابر سوی دلتا دانست.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران افزود: نتایج مطالعه نشان می‌دهد که ترکیب دز اول آسترازنکا و دز دوم آسترازنکا حدود ۵۰ درصد اثربخشی، ترکیب دز اول آسترازنکا و دز دوم فایزر حدود ۶۷ درصد اثربخشی و ترکیب دز اول آسترازنکا و دز دوم مادرنا حدود ۷۹ درصد اثربخشی را به دنبال داشته و در این بین بهترین نتایج را ترکیب واکسن آسترازنکا با مدرنا داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در این تحقیق اثربخشی در برابر ابتلای تأیید شده با علامت و یا بدون علامت بوده و اگر فقط با علامت‌ها را در نظر بگیریم اثربخشی بیشتر است همچنین درصورتی که ابتلای شدید را در نظر بگیریم باز هم اثر بخشی بیشتر خواهد بود.

صفری افزود: نکته دیگری که می‌توان در این مطالعه، در خصوص افزایش اثربخشی واکسن‌ها با ترکیب آنها مهم دانست؛ به دلیل ممنوعیت تزریق آسترازنکا در سوئد برای تزریق در افراد زیر ۶۵ سال، اکثر افراد مورد بررسی بالای ۶۵ سال سن داشته‌اند و این اثربخشی در برابر ابتلای افراد بالای ۶۵ سال به سوی دلتا در ترکیب واکسن‌ها می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی اضافه کرد: در این تحقیق اثربخشی گزارش شده تا دو و نیم ماه بعد از دز دوم بوده که انتظار می‌رود با گذشت زمان اثربخشی کاهش یابد.

کد خبر 530342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.