نمونه‌هایی موفق از مبلمان هوشمند در فضاهای عمومی

مدیران در شهرهای هوشمند همواره در پی یافتن تدابیری هستند تا از طریق آن‌ها، هوشمندسازی مناطق را به سطح بالاتری ارتقا دهند؛ مبلمان هوشمند با مزایای بیشمار خود می‌تواند آن‌ها را در رسیدن به این هدف یاری کند ضمن اینکه به اشکال مختلف در شهرهای جهان به چشم می‌خورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، امروزه بسیاری از فضاهای عمومی از مبلمان مناسب برخوردار نیست و همین امر گرایش مردم به حضور در آن‌ها را کاهش می‌دهد. این در حالی است که اهمیت سپری کردن اوقات فراغت در فضاهای سبز هر روز بیشتر از قبل آشکار می‌شود که در نتیجه، طراحی این مکان‌ها نیز از نگاه اغلب مدیران شهری، یک ضرورت به حساب می‌آید. مبلمان هوشمند سازه‌هایی به شمار می‌رود که اغلب پوشش‌هایی خورشیدی و سنسورهایی دیجیتالی را در خود جای داده است و از طریق انرژی تولید شده از پنل‌ها و داده‌های حاصل از حس‌گرها می‌تواند به حل مشکلات زیادی در شهرها منجر شود. در ادامه به معرفی نوآوری‌هایی پرداخته می‌شود که تا کنون در راستای هوشمندسازی مبلمان شهری ارائه شده است.

نمونه‌هایی موفق از مبلمان هوشمند در فضاهای عمومی

نیمکت‌های هوشمند فضاهای عمومی Strawberrye

نیمکت‌هایی که در فضاهای عمومی اغلب شهرهای جهان نصب می‌شود از قابلیت دیجیتالی سازگار با سبک زندگی امروز بشر برخوردار نیست و به همین دلیل، امکان ایجاد تبادلات اجتماعی را به حداقل می‌رساند. وجود نیمکت‌های هوشمند مجهز به پنل‌های خورشیدی و سنسورهای دیجیتالی دوستدار محیط زیست بدون شک هر بازدیدکننده‌ای را به خود جذب می‌کند و او را به گذراندن اوقاتی هر چند کوتاه در فضاهای عمومی سوق می‌دهد. ساکنان شهرهای هوشمند می‌توانند به راحتی و تنها از طریق نرم‌افزارهای نصب شده روی گوشی‌های تلفن همراه خود به نزدیک‌ترین نیمکت با قابلیت شارژ تجهیزاتی نظیر لپ‌تاپ و موبایل دسترسی پیدا کنند.

در این راستا، یکی از شرکت‌های نوپا در صربستان به نام Strawberrye نوعی نیمکت هوشمند مجهز به پنل خورشیدی ساخته است که می‌تواند عوامل زیست‌محیطی نظیر دما، رطوبت، فشار هوا، سر و صدای محیط و گازهای آلاینده را ارزیابی کند و داده‌های لازم در خصوص هر یک را به ناظران تحویل دهد. از دیگر قابلیت‌های این مبلمان شگفت‌انگیز می‌توان به قابلیت شمارش کاربران آن اشاره کرد که به مسئولان امکان ارزیابی تراکم جمعیتی پارک در هر ساعتی از روز را می‌دهد. جالب است بدانید که تمام مردم عادی نیز تنها از طریق نصب نرم‌افزاری که به طور رایگان در وب‌سایت صربستان قرار داده شده است می‌توانند به همه این اطلاعات دسترسی داشته باشند و زمان حضور خود را برای بیشترین بهره‌وری از نیمکت تنظیم کنند.

مبلمان سبز زیست‌فناوری با قابلیت تهویه هوا

افزایش آلودگی هوا و نبود دسترسی کافی به هوای تازه در فضاهای عمومی باعث شده است خلاقان متعددی از سراسر دنیا مبلمانی برای فضاهای عمومی ایجاد کنند که از قابلیت پاکسازی محیط اطراف از هر گونه آلاینده و تأمین هوای پاک برای کاربران فضاهای عمومی و پارک‌ها برخوردار است. این نیمکت‌ها با پوششی کاملاً سبز، مقدار بسیار زیادی رطوبت را در خود ذخیره می‌کند و از این طریق، هوایی خنک و مرطوب را برای پارک‌ها و سایر فضاهای عمومی شهرها به ارمغان می‌آورد.

اخیراً گروهی از نوآوران آلمانی نیز به پیروی از این نوع طراحی، نوعی مبلمان به نام CleanAir+ برای فضاهای عمومی ایجاد کرده‌اند که از نوعی گیاه بسیار ریز برای جذب سموم محیطی نظیر دی اکسید نیتروژن و به طور همزمان تولید اکسیژن بهره می‌گیرد. این نیمکت‌های خارق‌العاده با استفاده از فناوری اینترنت اشیا اطلاعات جامعی را از عملکرد محیط زیست اطراف فضاهای عمومی در اختیار مسئولان مربوطه شهر قرار می‌دهد تا این افراد اقدامات لازم را جهت حل مشکلات احتمالی انجام دهند.

نمونه‌هایی موفق از مبلمان هوشمند در فضاهای عمومی

مبلمان هوشمند با سایبان‌های خورشیدی SolGreen

نصب مبلمان شهری مجهز به پنل‌های خورشیدی که اغلب بر سقف آن‌ها قرار می‌گیرد، می‌تواند به تولید نیروی خورشیدی کمک کند و مصرف انرژی شهری را نیز به حداقل برساند. عابران پیاده یا کاربران فضاهای سبز می‌توانند از انرژی تولید شده به وسیله این نیمکت‌ها برای شارژ وسیله‌های کوچک خود مانند لپ تاپ یا گوشی‌های تلفن همراه بهره گیرند. علاوه بر این در بعضی از شهرهای جهان، طراحان گام را فراتر نهاده و مبلمانی هوشمند ایجاد کرده‌اند که به اینترنت پرسرعت مجهز است و نیاز کاربران فضاهای عمومی را نیز از این حیث برطرف می‌کند.

یکی از شرکت‌های تازه تأسیس آمریکایی به نام SolGreen مبلمانی تحت عنوان Evodia Solar Table ساخته که از یک ایستگاه شارژ خورشیدی، فضایی با سایبان برای نشستن و منبعی برای تولید انرژی تجدید پذیر برخوردار است ضمن اینکه اطلاعات شخصی کاربران را در اختیار ناظران قرار نمی‌دهد و در نتیجه حس ناامنی را در میان آنان به وجود نمی‌آورد. از دیگر امکانات این مبلمان پیشرفته می‌توان به لامپ‌های ال ای دی، اینترنت پرسرعت رایگان، سیستم‌های واکنش اضطراری و کابل‌های یو اس بی برای شارژ تجهیزات کاربران اشاره کرد.

نمونه‌هایی موفق از مبلمان هوشمند در فضاهای عمومی

سرویس‌های بهداشتی هوشمند IPToilet

وجود سرویس‌های بهداشتی جزئی ضروری در طراحی فضاهای عمومی به شمار می‌رود که اگر از نوع هوشمند نیز باشد مزایای بسیاری را برای کاربران و شهر به ارمغان می‌آورد. در سرویس‌های بهداشتی هوشمند سیستمی داخل هر بخش نصب می‌شود که می‌تواند اطلاعات لازم در مورد بهداشت و سلامت آن را در اختیار مسئولان قرار دهد. حسگرهای دیجیتالی نصب شده در این توالت‌ها، داده‌ها را به کامپیوترهای راه دوری انتقال می‌دهد که در نتیجه ناظران را از وضعیت سلامت و پاکیزگی سرویس‌های بهداشتی مربوطه آگاه می‌کنند. جالب است بدانید که ناظران نیز می‌توانند تنها از طریق کامپیوتر و اطلاعاتی که دریافت می‌کنند، بدون حضور در محل از استفاده نا درست سرویس‌های بهداشتی هوشمند خودداری به عمل آورند. یک شرکت نوپای هندی به نام IPToilet نوعی سرویس بهداشتی عمومی هوشمند ایجاد کرده است که با استفاده از سنسورهای الکتریکی فضای داخلی هر توالت را تمیز نگه می‌دارد و جالب اینکه در هر زمان لازم، شستشوی این سرویس‌های بهداشتی هوشمند به صورت خودکار انجام می‌شود.

نمونه‌هایی موفق از مبلمان هوشمند در فضاهای عمومی

کد خبر 530202

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.