بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۸۲ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد قرار گرفت.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۲۸ مهرماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با کاهش ۱۳ هزار و ۱۲۵ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۳۶ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با کاهش هزار و ۸۲ واحدی در سطح ۳۹۷ هزار و ۲۶۴ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار کاهش ۰.۹۱ درصدی و شاخص هم وزن کاهش ۰.۲۷ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۱۳۱ واحدی به سطح ۲۰ هزار و ۲۴۷ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۴۰ هزار و ۸۵۴ و ۳۸۸ هزار و ۲۵۴ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد و ۱۶۶ میلیون و دو میلیارد و ۸۴۴ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

الزام به عرضه تولیدات واحدهای فولادی در بورس کالا

مدیرکل دفتر صنایع معدنی با ارسال نامه‌ای به رؤسای سازمان صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان، خواستار عرضه کل تولید واحدهای فولادی مشتمل بر شمش فولادی شامل بیلت، بلوم، اسلب، انواع ورق، میلگرد شاخه و کلاف تیرآهن، ناوادانی لوله، پروفیل و… در بورس کالا شد.

بدیهی است در صورت اجرا نشدن این موضوع، واحدهای تولیدکننده محصول فولادی مجاز به خرید شمش فولادی از بورس کالا نخواهند بود.

افزایش تولید محصولات پتروشیمی

میرهاشمی، مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی: مجتمع‌های پتروشیمی در ۶ ماه نخست امسال ۳۲.۸ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی را تولید و پس از رفع نیاز داخل به بازارهای جهانی عرضه کردند.تولید انواع محصولات پتروشیمی در نیمه نخست امسال رشد را تجربه کرد، به‌طوری که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۸ درصدی تولید ثبت شده است.

اخبار شرکت‌ها

حرهشا: گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵ میلیارد ریال به مبلغ ۱۵۰ میلیارد ریال از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی و تأمین سرمایه در گردش آتی که در تاریخ ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است.

گزارش شش ماهه اریا: آریاساسول در ۱۲ ماهه ۹۹، ۱.۲۰۸ تومان به ازای هر سهم سود ساخته بود. در اولین فصل سال مالی جدید سود ۲۵۶ تومانی را روانه کدال کرد و در فصل دوم هم عالی ظاهر شده و ۴۵۳ تومان سود ساخته است تا جمعاً شش ماهه ۷۱۰ تومان سود داشته باشد که رشد ۶۲ رصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

متوسط فروش فصلی سال گذشته برابر ۴.۵۱۱ میلیارد بوده که در فصل اول سال جاری فروش شرکت برابر ۴.۷۳۰ میلیارد تومان است و در فصل دوم ۶.۷۱۶ میلیارد فروش گزارش کرده است.

این غول پتروشیمی خاورمیانه در سال مالی ۹۹، ۱۱ هزار میلیارد تومان سود عملیاتی شناسایی کرده بود که در فصل اول ۱۴۰۰ این عدد دو هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بود و در سه ماهه دوم سود عملیاتی با رشد ۵۸ درصدی نسبت به فصل قبل، سه هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان است. سود عملیاتی شش ماهه رشد ۳۸ درصدی نسبت به نیمه اول ۹۹ دارد.

سود خالص شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ با رشد ۶۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته، شش هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در ۱۲ ماهه ۹۹، ۵۵ درصد بوده است و در شش ماهه ۵۰ درصد است.

کزغال: گزارش شش ماهه نخست ۱۴۰۰ زغال سنگ پروده طبس منتشر شد و مطابق با این گزارش شرکت در این فصل موفق به شناسایی ۱۳۴ میلیارد تومان سود خالص شد. لازم به توضیح است که این شرکت در فصل دوم سال ۱۴۰۰ به سود ۶۷ تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل کاهش ۲۸ درصدی داشته است.

شتران: گزارش شش ماهه نخست ۱۴۰۰ پالایش نفت تهران منتشر شد و مطابق با این گزارش شرکت در این فصل موفق به شناسایی سه هزار و ۱۰۷ میلیارد تومان سود خالص شد. لازم به توضیح است که این شرکت در فصل دوم سال ۱۴۰۰ به سود ۴۱ تومانی به ازای هر سهم رسیده که نسبت به فصل مشابه سال قبل رشد ۱۶۸ درصدی داشته است.

بازارهای جهانی

قیمت شاخص گاز هنری‌هاب در سطوح بالا حفظ می‌شود

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده آمریکا انتظار دارد قیمت‌های گاز طبیعی در زمستان امسال همچنان بالا بماند. بین ماه‌های اکتبر و مارس به‌طور میانگین پنج دلار و ۶۷ سنت که بالاترین قیمت زمستانی گاز از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ خواهد بود. این نهاد انتظار دارد قیمت شاخص هنری‌هاب پس از سه ماه نخست سال ۲۰۲۲ کاهش یابد زیرا افزایش تولید ال‌ان‌جی از صادرات آن پیشی می‌گیرد و قیمت میانگین آن در سال آینده میلادی چهار دلار و یک سنت به ازای هر میلیون بی تی یو یا واحد گرمایی انگلیسی (MMBtu) خواهد بود.

ژاپن خواستار افزایش عرضه نفت اوپک است

وزیر صنعت ژاپن اعلام کرد که توکیو از سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (اوپک‌پلاس) می‌خواهد عرضه نفت را افزایش دهند زیرا بالا رفتن قیمت‌ها سبب افزایش نگرانی از بهبود تقاضا پس از بهبود از همه‌گیری ویروس کرونا شده است. همچنین نخست‌وزیر ژاپن به اعضای کابینه خود دستور داد مراقب تأثیر افزایش قیمت بر اقتصاد ژاپن باشند و به خبرنگاران گفت: ما از نزدیک تحولات بازار نفت خام و تأثیر آن بر صنعت داخلی و خانوارها را زیر نظر داریم.

بازار آتی کالاها در چین

در معاملات هفته جاری، قیمت فلزات در بازار آتی چین بازهم افزایش پیدا کردند. قیمت روی با افزایش حدود شش درصدی در معاملات دیروز نسبت به جمعه همراه شد. قیمت زغال‌سنگ نیز همچنان با توجه به کمبود انرژی، در مسیر صعود در حال حرکت است و با رشد ۶.۵ درصدی همراه شده است. در بازار سنگ آهن و محصولات فولادی، معاملات ضعیف بودند. محصولات شیمیایی نیز با توجه به افزایش قیمت محصولات بالادستی‌، با افزایش قیمت مواجه شدند.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 530177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.