کمبود آهن در میانسالی خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که کمبود آهن در میانسالی خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آهن بخش مهمی از پروتئین‌هایی را تشکیل می‌دهد که وظیفه اکسیژن رسانی به بافت‌ها را بر عهده دارد، زمانی که آهن بدن کم باشد قلب باید با قدرت بیشتری خون را پمپاژ کند؛ بنابراین خطر ابتلاء به سکته مغزی، سکته قلبی، تنگی نفس و خستگی افزایش پیدا می‌کند. استفاده بیش از حد از آهن نیز باعث حالت تهوع، استفراغ، خونریزی داخلی و نارسایی اندام‌های بدن می‌شود.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر کمبود آهن بر بروز بیماری‌های قلبی مطالعه جدیدی انجام دادند و ۱۲ هزار و ۱۶۴ فرد را برای مدت بیش از ۱۰ سال مورد ارزیابی قرار دادند. میانگین سنی افراد شرکت کننده در آغاز مطالعه ۵۹ سال بود، تقریباً دو سوم آن‌ها دچار کمبود آهن بودند. در دوره زمانی ذکر شده، دو هزار و ۲۱۲ نفر از افراد شرکت کننده در مطالعه جان خود را از دست دادند که دلیل فوت ۵۷۳ نفر آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی بود.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که افراد مبتلا به فقر آهن ۲۴ درصد بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند، خطر مرگ و میر به دلیل سکته قلبی یا دیگر بیماری‌های قلبی عروقی در میان این گروه از افراد ۲۶ درصد بیشتر است. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که کمبود آهن در میانسالی خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تأیید شود.

نتایج این مطالعه در مجله ESC Heart Failure منتشر شده است.

کد خبر 530082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.