هیاهوی لاریجانی برای فراموش نشدن

فعالیت و اظهارنظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بسته سیاسی به ارائه گزیده اخبار منتشر شده در یک هفته گذشته می‌پردازد:

مولوی عبدالحمید: طالبان را به رسمیت بشناسید

مولوی عبدالحمید، خطیب جمعه اهل سنت زاهدان در مراسم نماز جمعه، تحریم افغانستان از سوی برخی قدرت‌ها را «ظلم»، «بی‌انصافی» و «بر خلاف عرف جهانی و قوانین بین‌المللی» دانست و از جامعه جهانی به‌ویژه کشورهای اسلامی خواست حکومت جدید افغانستان را به رسمیت بشناسند و با این کشور روابط دیپلماتیک برقرار کنند.

وی افزود: متأسفانه همان‌گونه که برخی از قدرت‌های جهانی با تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران این ملت را در تنگنا و مشکلات قرار دارند، اکنون این قدرت‌ها در کشور همسایه ما؛ افغانستان، شرایط بسیار بدتری را به‌وجود آورده‌اند.

خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: افغانستان نزدیک به چهل میلیون نفر جمعیت دارد. مردم این کشورِ غیر توسعه‌یافته از امکانات و صنعت و تکنولوژی‌های روز بی‌بهره هستند و با مشغولیت‌هایی همچون دامداری و کشاورزی در فقر و تنگدستی زندگی می‌کنند.

عبدالحمید تاکید کرد: نزدیک به دو ماه است که نظام قبلی در افغانستان سقوط کرده و نظام و حکومتی جدید در این کشور روی کار آمده است، اما قدرت‌های جهانی علاوه بر اینکه حکومت جدید را به رسمیت نمی‌شناسند، دارایی‌های افغانستان را نیز بلوکه کرده و ملت این کشور را هم تحریم کرده‌اند، درحالی‌که این تحریم متوجه مردمی فقیر و تهیدست است و ظلمی بزرگ محسوب می‌شود.

آیت الله هاشمی اموال مسئولان را محرمانه کرد؟

جواد آرین منش، نماینده مجلس هشتم درباره بررسی طرح رسیدگی به اموال مسئولان در مجلس هشتم، اظهار کرد: من در مجلس هشتم نایب رئیس کمیسیون فرهنگی بودم و طراحان این طرح عمدتاً در کمیسیون حقوقی بودند. فکر می‌کنم محمد دهقان که الان معاون حقوقی رئیس جمهور است، از عناصر اصلی این طرح بود.

وی افزود: طرح اعلام اموال مسئولان به دنبال این بود که مسئولان اموال خود را قبل از پذیرش مسئولیت و اتمام آن اعلام کنند. در واقع هدف جلوگیری از رانت، فساد و در دوره مسئولیت بود. هدف دیگر این طرح نظارت عامه مردم بر اموال مسئولان بود.

نماینده مجلس هشتم با بیان اینکه این طرح پس از تصویب در مجلس هشتم به شورای نگهبان ارجاع شد، گفت: شورای نگهبان آن طرح را مغایر با شرع و قانون اساسی دانست و آن را به مجلس بازگردانند، اما مجلس به نظر خود اصرار داشت و بنابراین طرح به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع شد، اما برای مدت طولانی در نوبت بررسی ماند و در نهایت مجمع آن را تأیید کرد البته با حفظ محرمانه بودن اموال مسئولان. من فکر می‌کنم این طرح سرانجام در زمان ریاست هاشمی رفسنجانی بر مجمع تشخیص مصلحت و در دوره نهم مجلس تأیید شد.

آرین منش با بیان اینکه تصویب محرمانه بودن در مجمع تشخیص مصلحت، طرح مجلس را از خاصیت انداخت، خاطرنشان کرد: در طرح مجلس محرمانه بودن وجود نداشت ولی مجمع قید محرمانه بودن را به این طرح زد که مسئولان فقط اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنند و به دلیل همین محرمانه بودن، مجازات‌هایی هم در صورت افشای اطلاعات، در نظر گرفته شده بود. در عمل خواسته طراحان طرح محقق نشد و بعید می‌دانم عملاً مسئولان اقدامی برای ثبت اموال خود انجام داده باشند و نظارتی هم در کار باشد. هدف مجلس هشتم نظارت عامه بر اموال بود نه نظارت دستگاه قضائی.

وی خاطرنشان کرد: اگر مجلس یازدهم مدعی شفافیت است، اکنون می‌تواند این طرح را بازنگری و قید محرمانه بودن را حذف کند. شفافیت را از خود مسئولان و نمایندگان آغاز کرده و به جز اموال، حقوق و دریافتی مسئولان را هم شفاف کند. مجلس باید از خودش شروع کند زیرا الان زمان تحقق شعار شفافیت این مجلس است.

مخبر: گزارش اولیه و پیش‌نویس طرح احیای جهاد سازندگی تدوین شود

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در دیدار با جمعی از گروه‌های جهادی جوانان با اشاره به طرح موضوع احیای جهاد سازندگی از سوی رئیس جمهور گفت: برای احیای جهاد سازندگی باید با مشارکت و همفکری همه جهادگران به مدل و طرحی جامع دست پیدا کنیم، به نحوی که خاطره شیرین فعالیت جهاد سازندگی در ذهن مردم زنده شود.

وی با اشاره به نظرات و دیدگاه‌های مختلف در خصوص نحوه احیا جهاد سازندگی خاطرنشان کرد: طرح موضوع احیا جهاد سازندگی با هدف استفاده از ظرفیت همه گروه‌های جهادی صورت گرفته است و در این مسیر نباید هیچیک از ظرفیت‌ها، تشکیلات و گروه‌های جهادی تضعیف و یا از رشد آنها جلوگیری شود و در این میان آنچه دارای اهمیت مضاعف است، احیای محتوایی جهاد سازندگی است.

معاون اول رئیس جمهور بر لزوم آسیب شناسی دقیق از تأسیس تا انحلال جهاد سازندگی تأکید کرد و از مجمع جهادگران کشور و نمایندگان گروه‌های جهادی جوانان خواست پیش‌نویس و گزارش اولیه خود را در خصوص چگونگی و نحوه احیا جهاد سازندگی ارائه دهند.

ظریفیان: کارگزاران با بحران نگرش مواجه است

غلامرضا ظریفیان عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: حزب کارگزاران در هر شرایطی دچار تغییرات بنیادین و اساسی نمی‌شود. البته طبیعی است که هر چه فضا دوقطبی‌تر شود، می‌تواند هر یک از احزاب را دچار بحران کند. گرایش‌هایی درون این حزب وجود دارند که سیاست‌های سنتی حزب را قبول ندارند.

جلالی زاده: هیاهوی لاریجانی برای فراموش نشدن است

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی در خصوص اظهارات اخیر لاریجانی اظهار کرد: نامه‌نگاری‌های اخیر و واکنش‌های علی لاریجانی به شورای نگهبان تلاشی برای فراموش نشدن است.

وی افزود: خانواده لاریجانی انتظار نداشتند که چنین برخوردی با آنان بشود و فکر می‌کردند که یکی از پایه‌های قدرت در نظام می‌مانند اما وقتی از صحنه حذف شدند برایشان گران تمام شد.

فعال سیاسی خاطرنشان کرد: حذف لاریجانی از گردونه قدرت موجب فراموشی او خواهد شد. برای همین هم شاهد این کنش‌ها هستیم. به نظر من این جواب‌ها برای فراموش نشدن و اعاده حیثیت است زیرا تا وقتی که اعلام نشود به چه دلیلی رد صلاحیت شده، حرف و حدیث‌هایی مطرح است.

جلالی زاده خاطرنشان کرد: لاریجانی می‌خواهد بگوید که حب و بغض یا دست‌هایی در کار بود که موجبات حذف او را پدید آورده است.

اولین مأموریت اژه‌ای به غریب آبادی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه از غریب آبادی معاون جدید بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر خواست که با کمک وزارت امور خارجه و دیگر نهادهای ذیربط، این جنایات و جنایاتی که نظام سلطه در طول سالیان دراز علیه ملت ایران انجام داده را با فوریت از طریق مجامع حقوقی بین‌المللی و دادگستری تهران پیگیری کند.

وی با تاکید بر اینکه نباید در موضع صرف تدافعی قرار گرفت، افزود: کسانی که ایران را به نقض حقوق بشر متهم می‌کنند، درحالیکه خودشان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند، باید مواخذه شوند و در برابر جنایاتی که علیه مردم ایران و دیگر ملت‌های آزادیخواه انجام داده‌اند پاسخگو باشند.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به ترور سرلشکر شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین دانشمندان کشورمان که توسط آمریکا و صهیونیست‌ها به شهادت رسیده‌اند، تأکید کرد: عوامل و مسببین و مباشرین و معاونین این جنایات باید جدی‌تر تعقیب شوند و اجازه نخواهیم داد خون این انسان‌های بی‌گناه پایمال شود.

کد خبر 529917

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.