به امید دیدار

علی باقری، معاون وزیر خارجه در تهران میزبان انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا بود و درباره برجام به گفت‌وگو پرداختند و توافق کردند به گفت‌وگوها طی دو هفته آینده در بروکسل ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حالی که کشورهای اروپایی عضو برجام به همراه آمریکا و روسیه از ایران می‌خواهند برای بازگشت به برجام به مذاکرات وین بازگردد، همزمان مقامات رژیم صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی سعی دارند با انجام سفرهای دیپلماتیک به پایتخت کشورهای عضو برجام بر مدت تعلیق مذاکرات بیافزایند.

با تشدید نگرانی اتحادیه اروپا از طولانی شدن روند بازگشت ایران و آمریکا به مذاکرات برجام، انریکه مو را معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور آگاهی از سیاست ایران در قبال باز گشت به مذاکرات وین راهی تهران شد؛ وی در این دیدار با علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار کرد.

هنوز از محتوای این مذاکرات گزارشی منتشر نشده، اما وزارت امور خارجه اعلام کرد که «دو طرف علاوه بر مذاکرات هسته‌ای وین، درباره مسائل عمده دوجانبه و منطقه‌ای از جمله افغانستان نیز گفت‌وگو خواهند کرد.»

سفر مو را به تهران پس از آن انجام می‌شود که ایالات متحده و متحدان غربی آن در مورد بسته شدن پنجره فرصت برای از سرگیری مذاکرات و بازگشت به برجام هشدار داده‌اند.

وی پس از این دیدار در صفحه توئیتر خود نوشت که «سفر به تهران در مقطعی حیاتی انجام می‌شود. من به عنوان هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام در وین، ضرورت ازسرگیری این مذاکرات را مطرح خواهم کرد.»

سفر انریکه مو را به تهران واکنش‌های متعددی را در پی داشت و در ابتدا مقامات کشورهای غربی به استقبال این ابتکار اتحادیه اروپا رفته و آن را گامی مهم در راستای تشویق ایران برای از سرگیری مذاکرات وین دانستند و خواستار ادامه سفرهای دیپلماتیک شدند.

البته پس از پایان نشست علی باقری و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تهران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه در تماسی تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، وی را در جریان این رایزنی‌ها قرار داد و با مثبت خواندن فضای این نشست به همتای روسی خود اطلاع داد که دور دوم گفت‌وگوهای ایران با اتحادیه اروپا ظرف دو هفته آتی در بروکسل برگزار خواهد شد.

سفر مو را به تهران در حالی انجام شده که تحولات در مورد پرونده هسته‌ای ایران طی روزهای گذشته به اوج خود رسیده است؛ زیرا همزمان با این سفر، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در سفر به ایالات متحده، زنجیره‌ای از دیدارها را با مقام‌های دولت بایدن و کنگره با محوریت گفت‌وگو درباره ایران و تشویق به تشدید تحریم علیه تهران را دنبال کرد.

رایزنی‌های رابرت مالی، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده در پرونده ایران در منطقه با مقام‌های عربستان، امارات و قطر ظرف چند روز آینده آغاز خواهد شد. همزمان با سفر مو را به تهران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در نشست خبری مشترک با وزرای خارجه امارات و رژیم اسرائیل، از ترجیح دیپلماسی به گزینه‌های دیگر در مقابل ایران سخن گفت.

باید دید انتخاب بروکسل از سوی تهران برای برگزاری دور جدید رایزنی‌ها با اتحادیه اروپا به منظور شروع مذاکرات برجامی در وین است یا قرار است بلژیک میزبان دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ باشد، اما سفر مو را به تهران امیدها برای احیا دوباره برجام را زنده کرده و توقعات را از دولت سیزدهم در حالی که مشکلات اقتصادی به اوج خود رسیده بالا برده است.

سفر انریکه مو را به تهران، دستاوردی به همراه نداشته است

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به نظر می‌رسد سفر انریکه مو را به تهران دستاوردی به همراه نداشته است؛ زیرا هیچ تغییری در سیاست خارجی دولت سیزدهم برای آغاز مذاکرات انجام نشده و قرار است نشست بروکسل جهت اعلام استراتژی کشورهای عضو برجام برگزار شود.

به گفته وی، در حال حاضر نشست بروکسل می‌تواند به آغاز مجدد گفت‌وگوهای وین کمک کند؛ زیرا در این نشست کشورهای عضو اتحادیه اروپا به نحوی با ایران اتمام حجت می‌کنند تا به مذاکرات وین بازگردد. نشست بروکسل مقدمه‌ای برای شروع دور ششم مذاکرات وین است.

به عقیده این کارشناس مسائل بین‌الملل، کشورهای عضو اتحادیه اروپا سعی دارند در حاشیه نشست بروکسل مواضع و نگرانی‌های خود را شفاف در خصوص بازگشت ایران به تعهدات برجام بیان کنند.

به گفته بیگدلی، هفته گذشته شاهد سفرهای مهم دیپلماتیک با حضور انریکه مورا با محوریت ایران در سطح منطقه بودیم. رابرت مالی به عربستان سفر کرد، جوزف بورل به واشنگتن رفت و همچنین یائیر لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی جهت تشریح نگرانی‌ها در خصوص اقدامات ایران به ایالات متحده آمریکا رفت.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به ترافیک دیپلماتیکی که پیش از آغاز نشست بروکسل در سطح منطقه رخ داد، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران باید در این نشست با دیپلماسی خردمندانه‌ای وارد مذاکره شده و در ادامه سطح انتظارات‌مان را محاسبه گرایانه بیان کند؛ زیرا ایران باید به خوبی به این نکته آگاه باشد که موقعیت ژئوپلتیکش در وضعیت حساسی قرار گرفته است؛ زیرا هر روز با بحران‌های جدیدی از درگیری هم در افغانستان، هم در عراق و مخصوصاً در منطقه قفقاز و خلیج‌فارس روبه‌رو است.

مهمترین دستاورد سفر انریکه مو را به تهران احیای دیپلماسی است

علی امیدی، تحلیلگر مسائل اروپا نیز به ایمنا می‌گوید: سفر مو را به تهران به منظور کشف موضع ایران برای بازگشت به مذاکرات وین بود؛ زیرا از نظر اتحادیه اروپا هنوز پنجره‌های دیپلماسی برای تهران باز است.

به گفته وی، سفر باقری به بروکسل در راستای مذاکرات وین نیست؛ زیرا به نظر می‌رسد این مجمع، بیشتر برای اعلام مواضع دولت جدید ایران است؛ همچنین امیر عبداللهیان اخیر اعلام کرده که مصوبه اقدام راهبردی فرصت: راهبردی است؛ بر همین اساس پر واضح است که راهبرد دیپلماتیکی دولت سیزدهم با دولت پیش متفاوت است.

این تحلیلگر مسائل اروپا خاطرنشان می‌کند: به نظر می‌رسد مهمترین دستاورد سفر انریکه مو را به تهران احیای دیپلماسی است؛ زیرا طی ماه‌های گذشته شائبه‌هایی مبنی بر عدم اتخاذ سیاست خارجی از سوی دولت سیزدهم مطرح شد؛ بر همین اساس سفر مو را به تهران توانست این شائبه‌ها را برطرف کند.

کد خبر 529792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.