۳۰ درصد دانش‌آموزان اتباع مدارک اقامتی ندارند

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان گفت: در دو سال شیوع کرونا و آموزش مجازی به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها برای تهیه تبلت و تلفن‌همراه هوشمند و ناآشنایی کودکان و والدین با ابزارهای هوشمند شاهد افت تحصیلی به ویژه در دوره ابتدایی دانش‌آموزان اتباع هستیم.

مهدی سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص دسته‌بندی دانش‌آموزان اتباع خارجی، اظهار کرد: دانش‌آموزان اتباع به دو گروه دارای مدارک اقامتی معتبر و بدون مدرک اقامتی معتبر تقسیم می‌شوند. دانش‌آموزان دارای مدرک اقامتی معتبر از خردادماه مانند دانش‌آموزان ایرانی به مدارس مراجعه کرده و با ارائه مدارک اقامتی خود، ثبت‌نام می‌شوند.

وی در خصوص گروه دوم گفت: گروه دوم بدون مدرک اقامتی معتبر هستند که در سال‌های گذشته با برگه حمایت ثبت‌نام شده بودند و با اینکه امسال سال اول تحصیلی آنها محسوب می‌شود. این گروه از تیر و مردادماه به دفاتر خدمات اقامتی و اشتغال اتباع خارجی استان مراجعه کرده و برای آنان نیز بر اساس مصوبه هیئت وزیران برگه حمایت تحصیلی صادر شده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان ادامه داد: برای بازماندگان دریافت برگه حمایت تحصیلی، حدود دو هفته پیش برای یک روز سامانه باز و برگه حمایت تحصیلی برای آنان صادر شد. این گروه ابتدا باید به مراکز سنجش سلامت دانشگاه علوم پزشکی مراجعه و تائیدیه گواهی سلامت می‌گرفتند، سپس در صورت وجود نقص در واکسیناسیون آنها نقص موجود برطرف شده و گواهی تأئید سلامت می‌گرفتند و پس از سنجش تحصیلی به مدارس معرفی و ثبت‌نام می‌شدند.

تحصیل ۲۴ هزار دانش‌آموز با برگه حمایت تحصیلی

وی خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۴ هزار نفر بدون مدرک اقامتی معتبر بوده‌اند که برگه حمایت تحصیلی برای آنها صادر شده است. آمار دانش‌آموزان به دلیل عدم جمع بندی نهایی توسط آموزش و پرورش در اواسط آبان ماه مشخص می‌شود. در سال گذشته نزدیک به ۵۷ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در استان حضور داشته و برآورد امسال بر حضور حدود ۶۸ هزار دانش‌آموز اتباع خارجی در مدارس استان است.

سلیمانی در خصوص شرایط گرفتن برگه حمایت تحصیلی اتباع خارجی، تصریح کرد: برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی اتباع خارجی، باید در مهلت تعیین شده هرساله که تیر و مردادماه است دانش‌آموزانی که خود یا خانواده آنها فاقد مدرک اقامتی معتبر هستند و به سن تحصیلی رسیده‌اند با مستندات سوابقی مانند تولد در ایران، سکونت در ایران و ورود قبل از دوسال قبل به ایران به دفاتر خدمات اقامتی مراجعه کرده و برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند. آموزش و پرورش برای تحصیل و ارائه خدمات آموزشی میان دانش‌آموزان اتباع خارجی دارای مدرک اقامت معتبر و بدون برگه اقامت معتبر با دانش‌آموزان ایرانی هیچ تفاوتی قائل نیست.

مشکلات ثبت‌نامی اتباع خارجی

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که آموزش و پرورش با آن درگیر است لهجه و زبان اتباع خارجی است و برخی گویش‌های کشور افغانستان با کسانی که به زبان فارسی صحبت می‌کنند دچار مشکل هستند. از مشکلات دیگر می‌توان به تراکم جمعیت در برخی مناطق اشاره کرد. فضای آموزشی در برخی مناطق به اندازه کافی نیست و هنگامی که ظرفیت مدارس تکمیل شوند الزام بر ادامه تحصیل در مناطق دورتر از محل سکونت خود وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه برخی دانش‌آموزان اتباع خارجی پس از پایان یافتن مهلت ثبت‌نام به مدارس مراجعه می‌کنند، اضافه کرد: برخی اتباع خارجی پس از پایان یافتن مهلت ثبت نام به مدارس مراجعه می‌کنند و در سال جاری نیز پس از شروع مهرماه با دانش‌آموزانی روبه‌رو بودیم که ثبت‌نام خود را انجام نداده بودند و به دلیل برنامه‌ریزی آموزش و پرورش، اتمام کلاس‌بندی‌ها و طولانی بودن روند مراجعه اتباع به مراکز سلامت و گرفتن گواهی سلامت خود مشکلات ثبت‌نامی دیگر به وجود می‌آید.

آموزش مجازی و عدم دسترسی به ابزارهای هوشمند در دانش‌آموزان اتباع

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری اصفهان در خصوص افت تحصیلی دانش‌آموزان اتباع خارجی، اظهار کرد: در دو سال شیوع کرونا، آموزش مجازی به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌ها برای تهیه تبلت و تلفن‌همراه هوشمند و ناآشنایی کودکان و والدین با ابزارهای هوشمند باعث ایجاد افت تحصیلی به ویژه در دوره ابتدایی شده است که این امر وظیفه آموزش و پرورش را مضاعف کرده است تا عقب افتادگی دانش‌آموزان جبران شود.

وی با اشاره به تعداد اتباع خارجی ساکن در استان اصفهان، تصریح کرد: در استان اصفهان حدود ۳۰۰ هزار نفر اتباع خارجی ساکن هستند که از این تعداد ۱۶۰ هزار نفر مجاز و مابقی غیرمجاز هستند. حدود ۳۰ درصد دانش‌آموزان اتباع خارجی در حال تحصیل مدرک اقامت معتبر ندارند.

کد خبر 529654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.