شرایط خطرناک ذخیره خون اصفهان/مردم برای اهدای خون مراجعه کنند

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان با اشاره به وضعیت نابسامان اهدای خون، گفت: ذخیره خون در استان اصفهان شرایط مطلوبی ندارد و این ذخیره تنها حدود دو تا سه روز است. به شرایط خطرناکی نزدیک می‌شویم و نیاز زیادی به اهدای خون در شرایط حاضر وجود دارد. مردم برای اهدای خون به مراکز مراجعه کنند.

علی فتوحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص آمار اهدای خون در ماه‌های محرم و صفر، اظهار کرد: مراجعه به مراکز اهدای خون در ماه‌های محرم و صفر حدود ۲۵ هزار و ۳۰۰ نفر بوده که از این تعداد ۲۰ هزار و ۵۰۰ نفر اقدام به اهدای خون کرده‌اند.

وی در خصوص شرایط نامطلوب ذخیره خون استان اصفهان، افزود: ذخیره خون در استان اصفهان شرایط مطلوبی ندارد و ذخیره استان تنها حدود دو تا سه روز است. به شرایط خطرناکی نزدیک می‌شویم و نیاز زیادی به اهدای خون در شرایط حال حاضر وجود دارد و لازم است مردم برای اهدای خون به مراکز مراجعه کنند.

مدیرکل سازمان انتقال خون استان اصفهان، ادامه داد: ذخیره بانک خون در مهرماه سال‌های گذشته نیز در همین حدود بوده و مراجعه به مراکز اهدای خون به دلایل مختلف مانند بازگشایی مدارس، تغییر فصل و … بسیار کمتر می‌شود اما سال جاری همانند سال گذشته، شیوع بیماری کرونا مزید بر علت شده و نیاز به اهدای خون بیشتری در سال جاری داریم. وضعیت ذخیره خون در کل کشور تقریباً به همین صورت است و حتی وضعیت برخی استان‌ها از وضعیت استان اصفهان وخیم‌تر است.

وی درباره روند اهدای پلاسمای کوویدی، تصریح کرد: اهدا و استفاده از پلاسمای کوویدی محدود است. موارد استفاده از پلاسمای کوویدی در جهان و ایران کاهش داشته و در استان اصفهان نیز چندین پزشک عفونی برای درمان از پلاسمای کوویدی استفاده می‌کنند که در صورت درخواست آنها پلاسمای کوویدی توزیع می‌شود.

فتوحی ادامه داد: در شهر اصفهان دو مرکز اهدای خون خواجو و عاشق اصفهانی فعال است. مرکز اهدای خون خواجو از صبح تا عصر و مرکز اهدای خون عاشق اصفهانی از صبح تا ظهر پذیرای مراجعین است. در استان اصفهان نیز پایگاه‌های اهدای خون در شهرهای نائین، شاهین شهر، خمینی‌شهر، نجف آباد، شهررضا و کاشان دایر هستند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر با کمبود تمام گروه‌های خونی روبه‌رو هستیم اما در گروه خونی O و O+ با کمبود بیشتری مواجه هستیم.

کد خبر 529631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.