تحولات ترافیکی در شهرهای پساکرونا

تاثیرات کووید-۱۹ بر زندگی بشر، دست کم در یک قرن اخیر بی‌سابقه بوده است و بدون شک، رد پای خود را تا چند دهه آینده نیز به جای خواهد گذاشت؛ در این میان، تردد در شهرها با تغییرات زیادی مواجه شده است و به نظر می‌رسد آینده ترافیکی را نیز متحول کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از گسترش ویروس کرونا و به ویژه آغاز قرنطینه‌ها، جهان ناپدیدی نسبی مردم و وسایل حمل و نقل عمومی در فضاهای شهری را تجربه کرد چرا که اغلب شهرنشینان، ماندن در خانه را به گذراندن امور غیرضروری در معابر ترجیح می‌دادند. جالب اینکه حتی با وجود پایان قرنطینه‌ها، همچنان افراد بسیاری به دور کاری خود ادامه می‌دادند و این در حالی بود که تحصیل مجازی نیز مانع از حضور بی‌رویه ساکنان شهرها در فضاهای عمومی می‌شد. در واقع، پویایی و نحوه تردد مردم ساکن در شهرهای جهان، متأثر از شیوع بیماری کووید -۱۹ تغییرات زیادی را متحمل شد که به نظر می‌رسد تا قرن‌های آینده نیز ادامه پیدا کند. مردم پس از پایان محدودیت‌های کرونایی نه تنها تلاش نکرده‌اند همچون گذشته به عبور و مرور بپردازند، بلکه برای ادامه روند تردد دوران کرونا نیز دست به ایده‌پردازی زده‌اند.

تحولات تراکم ترافیکی در شهرهای پساکرونا

البته تنها پویایی بشر در شهرها به حفظ تغییر خود ادامه نداده است بلکه به نظر می‌رسد که بسیاری از هنجارهای کرونایی تا نسل‌های آینده همچنان میان ساکنان کره خاکی رواج داشته باشد و به تبعات بعدی نیز منجر شود. از انجام دورکاری گرفته تا تحصیل مجازی و حتی انجام فعالیت‌های جسمی و فرهنگی به طور اینترنتی، جنبه‌های مختلف زندگی بشر به ویژه در مناطق شهری به طور قابل توجهی متحول شده است. تا پیش از شیوع کرونا، مکان‌ها و سازه‌های بسیاری در سراسر شهرهای جهان به مراکز اداری و تجاری اختصاص داده شده بود اما امروزه اغلب فعالیت‌ها به طور مجازی انجام می‌شود و همین امر در ایجاد تحولات بافت شهری نقش مهمی ایفا کرده است.

پدیده دیگری که قبل از دوران کرونا و از دهه‌های قبل آغاز شده، فرآیند شهری شدن است که در نتیجه آن، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۰ درصد مردم را به سکونت در شهرها سوق دهد. بسیاری از محققان به این باور رسیده‌اند که تا سه دهه آینده، جمعیت بعضی از شهرهای جهان به بیش از تعداد افراد ساکن در بعضی از کشورها نیز برسد و این در حالی است که طراحی و مدیریت ویژه‌ای در راستای سازگار سازی مناطق شهری با افزایش جمعیت قابل مشاهده نیست. در چنین وضعیتی بدون شک شهرهای آینده با چالش‌های جبران‌ناپذیری مواجه خواهد شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ترافیک خودرویی و افزایش غیرمنتظره جمعیت در فضاهای عمومی به ویژه خیابان‌ها اشاره کرد.

تحولات تراکم ترافیکی در شهرهای پساکرونا

شاخص ترافیکی TomTom که برای اولین بار در آمستردام هلند طراحی شد و از آن زمان به ارزیابی میزان تراکم جمعیت و ترافیک خودرویی در شهرهای مختلف جهان مشغول بوده، اخیراً به بررسی ۴۱۶ شهر در ۵۷ کشور جهان پرداخته است تا از این طریق، نرخ ترافیک جهان را مورد ارزیابی قرار دهد. فعالان این تکنولوژی نرخ تغییر ترافیک را از طریق مقایسه مدت زمان سپری شده برای رسیدن به یک مقصد با زمان معمولی مورد نظر برای طی کردن همان مسیر ارزیابی می‌کنند. گزارش‌های ارائه شده در وب‌سایت TomTom نشان می‌دهد که ترافیک جهانی در سال ۲۰۲۰ به طور قابل توجهی کاهش یافت و اگرچه با قرنطینه‌های کرونایی آغاز شد، اما پس از پایان محدودیت‌ها نیز ادامه پیدا کرد.

از مجموع شهرهایی که در سال ۲۰۲۰ در شاخص TomTom مورد ارزیابی قرار گرفت، تعداد ۳۸۷ شهر با کاهش چشمگیر ترافیک مواجه شد حال آنکه ۱۳ شهر نیز به طور غیر منتظره‌ای، افزایش ترافیک را تجربه کرد. در ماه آوریل که شدت قرنطینه‌های کرونایی به اوج خود رسید، تراکم ترافیکی در ۳۸۷ شهر مذکور تا حدود ۵۰ درصد کاهش یافت.

تحولات تراکم ترافیکی در شهرهای پساکرونا

بدیهی است که یادگیری توسط بشر همواره تحت تأثیر شرایط پیش روی او قرار می‌گیرد و به همین دلیل در ادوار مختلف تاریخ به شیوه‌های متفاوتی انجام می‌شود. دور کاری و تحصیل مجازی از عمده‌ترین عوامل مؤثر در تغییر ترافیک دوران کرونا بود چرا که از عبور و مرور جمعیت زیادی از مردم جهان در خیابان‌ها خودداری به عمل می‌آورد. طی دوران قرنطینه بسیاری از مردم به خاطر هراس از آلوده شدن به ویروس کرونا از مناطق شهری شلوغ به حومه‌ها یا محله‌هایی با جمعیت کمتر مهاجرت می‌کردند و اغلب هیچ مانعی پیش روی خود نمی‌دیدند چرا که می‌توانستند از راه دور و تنها به وسیله یک لپ تاپ یا حتی گوشی، تمام امور روزانه خود را به انجام برسانند.

گزارش‌ها حاکی است که درست یک روز قبل از آغاز قرنطینه‌های کرونایی یعنی در بیست و نهم ماه اکتبر، ترافیک خودرویی در پاریس فرانسه تا ۱۴۲ درصد، در ششم نوامبر در آتن یونان تا ۱۲۳ درصد و در چهارم نوامبر در لندن تا ۱۰۴ درصد افزایش یافت.

در شهرهایی مانند بوگاتا، پایتخت کلمبیا، طی چند دهه اخیر دوچرخه‌سواری به طور قابل توجهی ترویج یافته که این امر ترافیک خودرویی را در سراسر شهر به حداقل رسانده است. افزایش گرایش ساکنان شهر به این شیوه تردد طی دوران قرنطینه بیشتر از قبل شد و همین امر تردد وسایل حمل و نقل عمومی در شهر را نیز به حداقل رساند و مدیران شهر را به گسترش مسیرهای بیشتر برای عبور و مرور سبز سوق داد. پایتخت کلمبیا پس از شهرهای بمبئی در هندوستان و مسکو در روسیه سومین شهر پرتراکم جهان به حساب می‌آید که نرخ تراکم در آن طی یک سال گذشته به ۵۳ درصد رسید.

این روند کاهش تردد در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه داشته است و خبر خوب اینکه اغلب مردم در این دوره به تردد سبز روی آوردند به طوری که محبوبیت دوچرخه در بسیاری از شهرهای اروپایی به علت ایمنی از لحاظ ابتلاء به کرونا و مقرون به صرفه بودن، بسیار افزایش یافته است.

تحولات تراکم ترافیکی در شهرهای پساکرونا

کد خبر 529609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.