علائم ابتلا به کرونا در شرایط فعلی بیماری

عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا گفت: در صورتیکه افراد پیش از تزریق واکسن کووید -۱۹ علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند باید از تزریق واکسن خودداری کنند.

‌به گزارش ایمنا، مهرناز رسولی نژاد با اشاره به روند تدریجی کاهشی کرونا، اظهار کرد: در برخی شهرها که همچنان قرمز هستند نگرانی‌هایی وجود دارد، اما تعداد این شهرها کاهش یافته است و وضعیت با حدود دو ماه قبل اصلاً قابل مقایسه نیست. هرچند همچنان بیماران به ما مراجعه می‌کنند، اما شرایط بهتر شده است.

وی انجام واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را دو بازوی اصلی کنترل کرونا دانست و ادامه داد: باید تقاضا برای تزریق واکسن از سوی مردم پیش از استفاده از ابزارهای حکومتی و منع ارائه خدمات اجتماعی به واکسن نزده‌ها و… افزایش یابد و در عین حال همچنان استفاده از ماسک را جدی گرفت. در عین حال اتخاذ تصمیماتی برای کاهش تجمعات در مجامع و وسایل نقلیه عمومی از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بسیاری از اپیدمیولوژیست‌ها بروز موج ششم را محتمل دانستند، اما احتمالاً با توجه به گسترش واکسیناسیون خیز ششم نسبت به پیک پنجم سبک‌تر باشد.

عضو هیأت علمی گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره علائم مبتلایان به کرونا در شرایط فعلی، تصریح کرد: بیماران اکنون بیشتر با علائم سرماخوردگی مراجعه می‌کنند. تب، بدن درد و آبریزش بینی شدید از علائم فعلی است که این علائم حدود پنج ماه پیش خیلی کمتر بود. همچنان افراد چاق، کسانی که زمینه دیابت دارند، مصرف کنندگان دخانیات و بیماران زمینه‌ای فرم‌های شدیدتر بیماری را تجربه می‌کنند. نمی‌توان گفت شرایط بیماران بدتر شده است، اما نکته مهم این است که با کاهش مراجعات و بستری‌ها، ارائه خدمت در بیمارستان و رسیدگی به بیماران بهبود یافته است.

وی با تاکید بر اهمیت تزریق واکسن کرونا، گفت: به جرأت می‌توان گفت حتی کسانی که در فاصله دریافت دُز یک و دو مبتلا می‌شوند و تنها یک دُز واکسن تزریق کردند با وجود ابتلاء به کووید ۱۹ شرایط خیلی بهتری نسبت به واکسن نزده‌ها دارند.

این عضو کمیته علمی کشوری کنترل و مقابله با کرونا، اضافه کرد: در حال حاضر از همه طیف سنی مراجعه داریم. پیش‌تر افراد بالای ۵۰ و ۶۰ سال بیشتر مراجعه می‌کردند، اما اکنون جوانان هم زیاد مراجعه می‌کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه بیماری در جامعه زیاد است دسته‌ای از بیماران هم ممکن است در مواجهه با فرد کرونایی بدون آنکه بدانند مبتلا شده باشند، اما نوع بدون علامت را تجربه کنند یا در فاصله ابتلاء تا پیدایش علائم، واکسن تزریق کنند و پس از آن تازه علائم ابتلای قبلی آن‌ها به کووید ۱۹ نمایان شود. این همزمانی بروز علائم ابتلاء به کرونا و تزریق واکسن به هیچ عنوان به دلیل واکسن زدن نیست بلکه پیش از تزریق هم ویروس در بدن فرد وجود داشته است. در صورتیکه افراد پیش از تزریق واکسن علائمی مشابه با سرماخوردگی دارند باید از تزریق واکسن خودداری کنند.

منبع: صدا و سیما

کد خبر 529327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.