۲۵ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۳
پشت کنکوری‌ها بخوانند!

«داوطلبان و دانش‌آموزانی که برنامه آزمون‌های آموزشی خود را رها می‌کنند و صرفاً یک برنامه کلاسی و یا کلاس‌های کمک آموزشی کنکور دارند، هیچ گاه نمی‌توانند ارزیابی صحیحی از خود داشته باشند»

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور، آزمونی سرنوشت‌ساز است و داوطلبان این آزمون از حدود یک یا دو سال قبل با برنامه‌ریزی، استفاده صحیح از وقت، مطالعه کاربردی، شرکت در آزمون‌های آزمایشی و … خود را برای آزمون کنکور آماده می‌کنند، قطعاً داوطلبان در این راه پرفراز و نشیب سوالات و چالش‌های فراوانی روبرو هستند که مشاوران تحصیلی آنها را در این راه راهنمایی و هدایت می‌کنند تا بتوانند به هدف نهایی خود، یعنی قبولی در آزمون کنکور و انتخاب رشته صحیح دست یابند، در این این میان ارزیابی درس خواند داوطلب اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث پیشرفت فرد در درس خواندن برای کنکور خواهد شد، در این خصوص با مائده کمالی، مشاور تحصیلی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

داوطلبان کنکور برای درس خواندن باید چه برنامه‌ای را دنبال کنند تا بتوانند به ایده‌آل‌ها نزدیک شوند؟

داوطلبان سوالات فراوانی در خصوص کنکور دارند و گروه‌های تحصیلی مختلف در کنار کلاس‌های درسی خود در آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های کمک آموزشی ثبت نام کرده‌اند و مدام در چالش هستند که با کدام مورد باید پیش رفت؛ بر اساس تجربه باید بدانیم که برنامه آزمون‌های آزمایشی منظم و دقیق است و بر اساس زمان‌بندی کاملی پیش می‌رود و برنامه نسبتاً ایده‌های است.

آیا برنامه‌ریزی آزمون‌های آزمایشی برای رسیدن به نتیجه مناسب است؟

گاهی ممکن است مدرسه‌ای در پیش برد دروس کمی عقب و یا جلوتر از دیگر مدارس باشد، همچنین کلاس‌های کمک آموزشی نیز برنامه خاص خود را دارد و برای اینکه داوطلبان بتوانند از برنامه مدرسه، آزمون‌های آزمایشی و کلاس‌های کمک آموزشی خود به بهترین شکل ممکن بهره بگیرند، باید در درجه اول بدانند زمانی پیشرفت و اصلاح مطالعاتی برای آنان ایجاد می‌شود که حتماً خود را ارزیابی کرده‌اند. به طور مثال برنامه کلاسی را به طور منظم پیش بروند، اما درباره آزمون‌های آزمایشی برنامه‌ریزی دقیقی نداشته باشند، به درستی متوجه نمی‌شوند تلاشی که در کلاس‌های درسی و کمک آموزشی کنکور داشته‌اند، نتیجه‌بخش بوده است یا خیر؟

چرا بازدهی فعالیت‌های داوطلبان کنکور با آزمون‌های آزمایشی مشخص می‌شود؟

نتیجه‌بخش بودن و بازدهی فعالیت‌های داوطلبان با انجام تست در منزل و یا حل آزمون‌های کلاس درس و کلاس کمک آموزشی کنکور مشخص نمی‌شود، بلکه بازدهی دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور زمانی مشخص می‌شود که آنها در زمانی معین، آزمونی جامع با سوالات شبه کنکوری را امتحان دهد و در شرایط مشابه کنکور قرار گیرند.

آیا حضور در کلاس‌های درس و کمک آموزشی برای داوطلبان کنکور کافی است؟

داوطلبان و دانش‌آموزانی که برنامه آزمون‌های آموزشی خود را رها می‌کنند و صرفاً یک برنامه مانند برنامه کلاسی و یا برنامه کلاس‌های کمک آموزشی کنکور می‌پردازند هیچ گاه نمی‌توانند ارزیابی صحیحی از خود داشته باشند؛ حتی اگر در کلاس‌های کمک آموزشی کنکور و مدرسه نیز آزمون دهند هیچکدام نمی‌تواند جایگزین ارزیابی شود که در آزمون جامع برای آنها حاصل می‌شود.

بهتر است دانش‌آموزان و داوطلبان بر اساس برنامه آزمون‌های جامع آموزشی خود پیش بروند و بیش از ۷۵ درصد از برنامه خود را با بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی مطابقت دهند و بر اساس برنامه آزمون‌های آموزشی پیش بروند و در کنار آن برنامه مدرسه و کمک آموزشی را نیز دنبال کنند، اما الویت اصلی را بر برنامه و بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی قرار دهند.

هماهنگ نبودن با برنامه آزمون‌های جامع آزمایشی چه مشکلاتی را برای داوطلبان کنکور به همراه دارد؟

گاهی ممکن است دانش‌آموزان در برخی از آزمون‌های آزمایشی به مباحث درسی مطرح شده نرسیده باشند و برنامه مدرسه کمی عقب‌تر از برنامه و بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی باشد، افراد در این حالت باید خود را حداقل با ۷۰ تا ۷۵ درصد از برنامه‌ریزی آزمون‌های آزمایشی برسانند، زیرا اگر از بودجه‌بندی آزمون‌ها عقب بیافتند به سختی می‌توانند خود را با برنامه‌ریزی آزمون‌های آزمایشی برسانند و گاهی نیز ممکن است هیچ گاه نتوانند به برنامه آزمون‌های جامع آزمایشی برسند و به این ترتیب برنامه آنها برای کنکور با چالش روبرو خواهد شد.

هماهنگ نبودن با برنامه آزمون‌های جامع آزمایشی علاوه‌بر بار منفی برای داوطلبان و دانش‌آموزان باعث می‌شود مطالعه و یادگیری دروس با مشکل روبرو و اصطلاحاً دروس روی هم تلنبار می‌شود و شرایط برای داوطلب کنکور سخت خواهد شد.

اهمیت شرکت کردن دانش‌آموزان سال دوازدهم در آزمون‌های آزمایشی کنکور در چیست؟

دروس دوازدهم در آزمون‌های آزمایشی معمولاً به صورت پوششی است، به طور مثال دانش‌آموزان فصل یک کتاب را در آزمون دارند و در آزمون بعد نیز همان فصل از کتاب به اضافه مباحث جدید در آزمون آزمایشی خواهد آمد، بدین ترتیب دروس دوازدهم در هر آزمون به طور مرتب اضافه خواهد شد و اگر دانش‌آموزان از آزمون‌ها عقب بیافتند ممکن است نتوانند خود را با برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی مشخص شده، هماهنگ کنند؛ در نتیجه ممکن است دانش‌آموز از آزمون‌های آزمایشی انصراف دهد و یا شرکت در این آزمون‌ها را به تعویق بیاندازد که راه درستی نیست و جلوی پیشرفت داوطلب را خواهد گرفت.

دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور برای پیشرفت و بررسی شیوه درس خواندن خود باید در آزمون‌های جامع آزمایشی که شبیه به کنکور است، شرکت کنند تا به ارزیابی صحیح و دقیقی برای پیشرفت و قبولی در کنکور برسند.

از نظر روانشناسی بهترین مدت زمان برای سنجش اطلاعات و برگزاری آزمون‌های آزمایشی کنکور چه مدت است؟

گاهی دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور برای شرکت در آزمون‌های جامع آزمایشی تردید دارند و نمی‌دانند که شرکت کردن در این آزمون‌ها برای آنها مفید است یا خیر؟، اما بهتر است که برای مشخص شدن اینکه مطالعات دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور کامل و مؤثر بوده، در آزمون‌های جامع آزمایشی شرکت کنند. از نظر روانشناسی بهترین مدت زمان برای سنجش اطلاعات و مطالعات درسی برای کنکور، زمان دو هفته‌ای است. پس شرکت در آزمون‌های که هر دو هفته یک‌بار برگزار می‌شود برای سنجش داوطلب کنکور بسیار مناسب و کارآمد خواهد بود، اما شرکت در آزمون‌هایی که بیشتر از دو یا سه هفته یک بار نیز برگزار می‌شود، مانعی ندارد و افراد می‌توانند در آن شرکت کنند، دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور می‌توانند در صورت شرکت در آزمون‌های که سه هفته یک بار برگزار می‌شود، خودشان در منزل بعد از گذشت دو هفته شرایط آزمون را مهیا کنند و آزمون‌های سال‌های گذشته را انجام دهند.

ویژگی‌های برگزاری آزمون آزمایشی در منزل چیست؟

برای برگزاری آزمون آزمایشی در منزل نیاز است تا دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور از چند منبع مختلف استفاده کنند، همچنین باید آزمونی که دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور از خود می‌گیرند باید ویژگی‌هایی از جمله گلچین بودن، کامل بودن، ترتیب نداشتن و انتخاب سوالاتی که بر اساس الگو و نقشه ذهنی فرد نباشد، مدنظر قرار گیرد.

کتاب‌های آزمون محور، آزمون‌های آزمایشی سال‌های گذشته و آزمون‌های مؤسسات مختلف می‌تواند منابع خوبی برای برگزاری آزمون آزمایشی در منزل باشد. استفاده از آزمون‌های سال‌های گذشته می‌تواند انتخاب درستی از سوالات با بودجه‌بندی مناسب باشد و از بودجه‌بندی دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور بهتر است، زیرا ممکن است آنها اشراف اطلاعاتی کاملی برای بودجه‌بندی نداشته باشند.

کد خبر 529269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.