بی حمل و نقل!

کلانشهر اهواز با وجود صنایع و سرمایه‌هایی که دارد همچنان از قطار شهری محروم است و از فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل عمومی رنج می‌برد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در حال حاضر یکی از چالش‌های اساسی فراروی برنامه‌ریزی شهری، رشد پیوسته میزان ترافیک بوده که دست‌یابی به توسعه‌ی شهری پایدار را تحت تأثیر خود قرار داده است، یکی از راهکارهای رفع مشکلات ترافیکی و مسائل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از آن در شهرهای بزرگ، اعمال محدودیت‌های ترافیکی جهت کاهش تقاضای سفر و محدودیت تردد وسایل نقلیه شخصی و افزایش استفاده از وسایل نقلیه عمومی در محدوده مکانی و زمانی خاص بوده که خود یکی از ابزارهای مدیریت سیستم حمل و نقل است.

در کلانشهر اهواز تمامی مشکلات شهری با گرما نیز عجین شده و حمل نقل عمومی، انتظار برای رسیدن اتوبوس و تاکسی و بسیاری از موارد را تحت تأثیر قرار داده است. اتوبوس‌های اهواز محدود، قطار شهری در لابه‌لای قراردادها سرگردان و مردم همچنان چشم انتظار بهبود شرایط هستند.

برای اطلاع از وضعیت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اهواز با عبدالامیر مجدم، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار اهواز به گفت و گو نشستم که مشروح آن در ادامه می‌خوانید؛

سهم حمل و نقل عمومی در جابه‌جایی‌ها طبق استاندارد چقدر است و آیا شهرداری اهواز به این استاندار نزدیک است؟

طبق سند برنامه ششم توسعه کشور، ۷۵ درصد از جابه‌جایی‌ها در شهرها باید توسط حمل نقل عمومی انجام شود که در این مقدار سهم اتوبوسرانی ۴۰ درصد، تاکسیرانی ۲۵ درصد و سهم قطار شهری نیز ۱۰ درصد است که در کلانشهر اهواز از این مورد محروم هستیم و در تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز سرانه ما کمتر از این مقدار است که باید با برنامه‌ریزی لازم به استانداردها نزدیک شویم.

قطار شهری اهواز یکی از مهمترین مطالبه شهروندان است؛ چرا با گذشت چندین سال هنوز اهواز که از وضعیت آلودگی هوا رنج می‌برد، از این مد حمل و نقلی محروم است؟

طرح احداث ساخت چهار خط قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۰ پس از هشت سال مطالعه و تحقیق سرانجام به پایان رسید و قرار بود بعد از ۱۲ سال به بهره برداری برسد، اما هنوز این مهم به دلیل تحریم‌ها محقق نشده است. قرار بود این پروژه از طریق فاینانس تأمین اعتبار شود و پیمانکار مربوطه نیز به همین علت انتخاب شد اما این مهم محقق نشد. در حال حاضر مدیرعامل قطار شهری از طریق امور حقوقی در حال پیگیری است تا برای ادامه کار اقدامات لازم انجام شود؛ همچنین کارشناسان تخصصی در حال تخمین ضرر و زیان پروژه هستند. اما در کنار این پیگیری‌ها شهردار تاکید کرده است که بازسازی ایستگاه‌های ریل باس تسریع شود و از ظرفیت راه‌آهن موجود در شهر اهواز برای راه اندازی ریل باس استفاده شود.

تاکسیرانی شهر اهواز در شرایط مناسبی نیست، برای بهبود آن چه اقدامی باید صورت گیرد؟

ناوگان تاکسیرانی شهر اهواز حتماً باید برون سپاری شود. باید از مدیریت‌های سایر کلانشهرها درس بگیریم؛ در همین راستا تیم کارشناسی به برخی از کلانشهرها برای استفاده از تجربیات آنها فرستاده شده است تا از تجربیات آنها برای مدیریت تاکسیرانی استفاده کنیم.

خطوط تاکسیرانی باید به تفکیک ساماندهی شود و تاکید شهردار هم بر این است که یا خود سازمان و یا از طریق بخش خصوصی به خطوط تاکسیرانی سر و سامان دهیم. یکی از موارد دیگری که به سازمان تاکسیرانی با توجه به شرایط موجود و شیوع ویروس کرونا تاکید شده است که در اسرع وقت انجام شود، موضوع هوشمندسازی پرداخت تاکسی‌ها است تا شهروندان بتوانند به راحتی از تاکسی استفاده و با تلفن همراه خود یا کارت بانکی، کرایه تاکسی را پرداخت کنند.

با توجه به سرانه جمعیتی شهر اهواز چه تعداد اتوبوس نیاز است؟ و در حال حاضر چند دستگاه فعال است؟

شهر اهواز بر اساس استاندارد و سرانه جمعیتی حداقل ۸۰۰ دستگاه اتوبوس باید داشته باشد، اما معابر اهواز پاسخگوی ۸۰۰ دستگاه نیست، در واقع با توجه به ظرفیت معابر، اهواز نیازمند ۴۰۰ دستگاه اتوبوس است که در حال حاضر موجودی آن ۱۵۰ دستگاه اتوبوس فعال و ۴۰ دستگاه هم در حال بازسازی است.

متأسفانه در ۱۰ سال گذشته هیچ بودجه‌ای از سوی وزارت کشور برای کمک به نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به شهرداری اهواز و سایر شهرها داده نشده و اگر اقدامی هم صورت گرفته از منابع داخلی شهرداری بوده است، بنابراین انتظار می‌رود وزارت کشور در این امر حمایت لازم را داشته باشد چرا که شهرداری اهواز به تنهایی قادر به تأمین و بازسازی اتوبوس‌ها نیست.

یکی از اقدامات معاونت حمل و نقل و سازمان اتوبوسرانی شهرداری اهواز اجرای طرح بازسازی اتوبوس‌های نیازمند تعمیر بود که با توجه به ایده آن، وزارت کشور، شهرداری اهواز را به عنوان شهرداری معین برای شهرستان‌ها و استان‌های جنوب غرب کشور برای الگوگیری و استفاده از طرح برای بازسازی اتوبوس‌ها انتخاب کرد.

یکی از مشکلات شهروندان به خصوص در مرکز شهر کمبود جای پارک و پارکینگ است، شهرداری اهواز چه برنامه‌ای برای رفع این معضل دارد؟

از آنجایی که اکثریت مراکز درمانی، تجاری و ادارات در مرکز شهر متمرکز شده است، نه تنها اهواز بلکه اکثر شهرها با مشکل پارکینگ روبه‌رو هستند، برای پوشش این کار شهرداری اهواز توسط سازمان پایانه‌ها اقدام به شناسنامه دار کردن برخی از پارکینگ‌ها کرده و احداث پارکینگ طالقانی از طریق منابع داخلی با ظرفیت ۶۰۰ دستگاه فراخوان عمومی داده تا با انتخاب پیمانکار در اختیار مردم قرار گیرد.

علاوه بر آن موضوع پارک حاشیه‌ای با تاکید شهردار یکی دیگر از اقدامات و وظایف شهرداری اهواز است که در حال برنامه‌ریزی و مطالعه هستیم تا سه هزار و ۵۰۰ جای پارک برای شهروندان در ۱۱ نقطه از شهر با اولویت مرکز شهر تأمین شود.

برای ایمن‌سازی معابر چه اقداماتی انجام شده است؟

از زمانی که شهرهای اهواز و یزد به عنوان پر تلفات ترین شهرهای ایران در زمینه حمل و نقل و تصادفات اعلام شد، در راستای کاهش این تلفات با همکاری پلیس راهور و شورای ترافیک استان در ۹ ماه اخیر ایمن‌سازی بلوارها و شریان‌های اصلی شهر اعم از نصب سرعت کاه‌ها، نصب و تعمیر ۲۵ دوربین‌های ثبت سرعت و آماده سازی ورودی‌های منتهی به مدارس صورت گرفت که طبق آمار این تلفات میزان ۴۰ درصد کاهش یافته در حالی که استاندارد وزارت کشور کاهش سالیانه ۱۴ درصدی تلفات است.

احداث مسیر دوچرخه سواری ساحلی یکی از اقدامات خوب معاونت حمل و نقل است، آیا این مسیر توسعه داده می‌شود؟

امروزه در شهرهای مختلف دنیا، دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه اصلی و پایدار جابه‌جایی در کنار پیاده‌روی، روز به روز مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرد. این امر از آنجا اهمیت بیشتری می‌یابد که حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی که از ارکان مهم توسعه پایدار به شمار می‌آید به شدت تحت تأثیر حمل و نقل شهری قرار دارد. به منظور توسعه حمل و نقل انسان محور و پاک، مسیر دوچرخه سواری به طول هزار و ۶۰۰ متر و با عرض ۲.۵ متر از پل طبیعت تا کتابخانه مرکزی احداث شده است که این مسافت به عنوان فاز صفر یک برنامه و دورنمایی در پنج فاز بود؛ مسیر کلی آن از پل طبیعت در ابتدای ساحل کیان پارس تا پارک مالیات انتهای ساحلی گلستان به طول ۱۷ کیلومتر ادامه خواهد داشت؛ فاز صفر پروژه افتتاح شده و برنامه‌ریزی لازم برای اجرایی شدن فاز یک آن به صورت کامل (پل طبیعت تا پل هفتم) در حال انجام است.

سخن پایانی…

از آنجا که حمل و نقل و ترافیک یکی از مهمترین ابعاد حوزه شهروندی است و شهر اهواز یک شهر صنعتی و ترانزیتی است برای بهبود حمل و نقل آن نیازمند همراهی و همکاری سایر ارگان‌ها و ادارات هستیم، به طور مثال آموزش و پرورش، صدا و سیما و دانشگاه می‌تواند در زمینه آموزش مسائل ترافیکی کمک کند و صنایع هم سهم و وظیفه خود را در حوزه ایمن‌سازی انجام دهند.

کد خبر 529224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.