«برابری جنسیتی» کلاهی بزرگ بر سر زنان است؟

مشاور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور گفت: با توجه به شرایط فرهنگی، اجتماعی و نوع حجاب، عفاف و حیا در زنان و دختران ایرانی، امکان انجام بسیاری فعالیت‌های تفریحی و ورزشی برای آنها در سطح معابر عمومی وجود ندارد، از این رو مسئولان باید در راستای توسعه فضاهای ورزشی سالم برای زنان اقدام کنند.

به گزارش ایمنا، توران ولی مراد، همزمان با آغاز هفته ملی سلامت زنان ایرانی، اظهار کرد: زنان مسلمان ایرانی به دلیل نوع پوشش و روابط اجتماعی خود نمی‌توانند در هر جایی ورزش کنند و با توجه به شرایط خاص محجبه بودن، باید امکانات تفریح و ورزش همگانی برایشان فراهم شود.

وی ادامه داد: اگرچه در حال حاضر امکانات و فضاهای معدودی برای ورزش همگانی و تفریح زنان وجود دارد اما این امکانات برای عموم کم و باقی امکانات نیز نیازمند پرداخت هزینه است و این در حالی است که ما نیاز به توسعه این امکانات در تمام نقاط کشور اعم از نقاط شهری و روستایی داریم. در واقع ورزش همگانی و حرفه‌ای برای زنان باید در دستور کار مسئولین باشد چراکه سلامت جسم و روح و روان زنان در گرو ورزش است.

این جامعه‌شناس، سلامت خانواده و جامعه را در گرو پرداختن به مسائل زنان دانست و افزود: زنان نقش تعیین کننده‌ای در تربیت فرزندان دارند و از سوی دیگر نقش محوری درون خانواده نیز بر عهده زنان است. در این راستا برای ارتقا سطح سلامت زنان نیازمند عمل و نه حرف هستیم. در واقع هر ساله دستگاه‌های مختلف موظف‌اند در هفته سلامت زنان ایرانی درباره اقدامات و طرح‌ها و برنامه‌های خود در این زمینه گزارش کار دهند و بگویند که برای سلامت زنان چه اقداماتی انجام داده‌اند؟.

اگر سلامت زنان مختل شود امنیت آنها مختل شده

مشاور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف سلامت برای زنان و لزوم نگاه همه جانبه طرح‌ها و برنامه‌های دستگاه‌های مختلف به این ابعاد، تصریح کرد: سلامت با امنیت همراه است و از این رو اگر سلامت زنان مختل شود در واقع امنیت آنها مختل شده است. سلامت ابعاد مختلفی اعم از جسمی، روانی، عاطفی و… دارد و از این رو ما نیازمند یک برنامه ریزی همه جانبه نگر و ملی برای سلامت زنان هستیم. این برنامه‌ریزی ملی باید در راستای سلامت و امنیت زنان و خانواده باشد و بتواند دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط را در اجرا همراه خود کند.

این فعال حقوق زنان در ادامه با بیان اینکه برنامه‌ریزی در راستای سلامت زنان باید همه جانبه‌نگر باشد با نقد طرح تشکیل وزارتخانه‌ای برای خانواده و زنان گفت: به دلیل بین بخشی بودن مسائل زنان، تشکیل یک وزارتخانه برای زنان کار ناصحیح و ناکارآمد است، چراکه مسائل زنان بین بخشی و مرتبط به وزارتخانه‌های مختلف است. به همین دلیل برای به نتیجه رسیدن بعضی از طرح‌ها در ارتباط با زنان و خانواده چند وزارتخانه مسولیت‌های متفاوت بر عهده خواهند داشت.

باروری سالم و بی خطر در گرو ازدواج دائم و رابطه‌ای سالم

ولی مراد در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اهمیت سلامت روابط بین فردی و تأثیر سلامت جنسی بر سلامت خانواده، افزود: تاکید قوانین کشور و شرع بر ازدواج دائم از این رو است که رابطه جنسی سالم از مشکلات و بیماری‌های جسمی و جنسی و روانی برای زنان و مردان جلوگیری کند. از سوی دیگر رابطه عاطفی سالم در ازدواج دائم باعث می‌شود فضای امنی برای فرزندآوری شکل گیرد. در ازدواج دائم زوجین تصویر روشنی از آینده و امید به آینده دارند و رابطه جنسی سالم در ازدواج دائم باروری سالم و بی خطر را به دنبال دارد.

فرهنگ ناصحیح بزرگترها ازدواج را تجملاتی کرده

وی با اشاره به سخت شدن ازدواج به دلیل سختگیری‌های بیش از اندازه والدین و تأثیر آن در تأخیر ازدواج و روابط ناایمن میان دختران و پسران، با بیان اینکه بخشی از این افزایش سن ازدواج علیرغم اینکه در جوانان نیاز به ازدواج وجود دارد؛ به مساله مسئولیت گریزی جوانان باز می‌گردد، ادامه داد: بخش دیگر آن نیز به مسائل فرهنگی و سخت گیرهای بیش از حد برای آغاز زندگی مشترک باز می‌گردد. شاید عمده مشکلات در بحث افزایش سن ازدواج به مباحث فرهنگی و نه اقتصادی باز گردد. این تجمل گرایی‌ها و تعارض میان خواست بزرگترها و جوانان مانعی بر سر راه ازدواج است. علیرغم اینکه جوانان دوست دارند ازدواج را ساده برگزار کنند، والدین سنگ اندازی‌هایی می‌کنند. جوانان دوست دارند ازدواج را ساده برگزار کنند کمااینکه در ارتباطات غیر دائم برخی جوانان نیز شاهد این موضوع هستیم که به دلیل ساده بودن این روابط جوانان به سمت این روابط می‌روند. البته این رابطه بین زن و مرد اگر دائمی تعریف نشود می‌تواند آسیب‌های جسمی، جنسی، روانی و عاطفی خود را برای طرفین و فرزندان حاصل از این روابط بر جای بگذارد.

ولی مراد تاکید کرد: فرهنگ ناصحیح بزرگترها ازدواج را تجملاتی کرده و در راه ازدواج جوانان از طرق مختلف مثل مهریه، مخارج عروسی و جهیزیه سنگ اندازی می‌شود. به نظرم این مساله بیشتر فرهنگی است و باید رفع شود. هر مسیری برای اصلاح به اقدام و هر اقدامی به برنامه احتیاج دارد و ما باید در این راستا برنامه داشته باشیم.

کسی برای پیشگیری از بارداری دست زوجین را نبسته است

ولی مراد با بیان اینکه بعضاً زوجین پس از ازدواج نیز تمایلی به فرزندآوری ندارند و یا به داشتن یک فرزند اکتفا می‌کنند، با تاکید بر ضرورت فراهم کردن شرایط فکری و فرهنگی و اقتصادی لازم برای سلامت باروری زنان و جلوگیری از سقط جنین، ادامه داد: سقط جنین درواقع قتل نفس است چراکه وقتی بچه‌ای شکل می‌گیرد پتانسیل تبدیل شدن به یک انسان کامل را دارد. کسی برای پیشگیری از بارداری دست زوجین را نبسته است اما زمانی که نطفه بسته می‌شود سقط آن نطفه حق مادر و پدر نیست چراکه آن نطفه انسان مستقلی است که به امانت در وجود مادر است. از طرفی نمی‌توان تأثیر مشکلات فرهنگی و اقتصادی را بر کاهش تمایل به فرزندآوری نادیده گرفت. باید بر روی این مسائل کار کرد و دولت موظف است تسهیلات و شرایط زندگی و خانه‌های ایمن را برای فرزندآوری خانواده‌ها فراهم کند.

وی ادامه داد: در این بین اما مسائل فرهنگی در این کاهش تمایل به فرزندآوری نقش آفرین است. در حال حاضر برخی زوجین یا فرزند ندارند و یا به داشتن یک فرزند اکتفا کرده‌اند چراکه فرزند بیشتر را کسر شأن و یا متأسفانه مزاحم راحتی می‌دانند. دولت باید برای سلامت خانواده و سلامت باروری زنان و اصلاحات فرهنگی جهت افزایش فرزندآوری برنامه همه جانبه‌نگر داشته باشد. اینکه در حال حاضر و با شرایط اجتماعی، اقتصادی فعلی می‌شود در خانه شصت متری دو بچه داشت یا خیر، مسأله‌ای است که باید بررسی شود.

برابری جنسیتی کلاه بزرگی بر سر زنان است

این جامعه‌شناس در بخش دیگر سخنان خود به اعتیاد زنان به عنوان مانعی در برابر سلامت آنها نیز اشاره کرد و درباره چرایی عادی انگاری سیگار و قلیان در بین زنان تصریح کرد: عادی انگاری آسیب‌های اجتماعی برای زنان از جمله چنین مواردی نظیر اعتیاد که پیش‌تر معضلی عادی در بین مردان تلقی می‌شد؛ از تبعات شعار «برابری جنسیتی» است. برابری جنسیتی نه یک طرفه است و نه انتخابی، پس می‌توان گفت در جرم و جنایت و خلاف و آسیب‌هایی هم که قبلاً مردانه تلقی می‌شد زنان نیز جلو آیند. شعار برابری جنسیتی آفت و آسیبی برای زنان است. برابری جنسیتی یعنی مخارج خانه و زندگی هم بین زن و مرد نصف به نصف شود، در حالی که بارداری و فرزندآوری و شیردهی با زنان است و تحمیل مخارج خانه به زن، ظلم به اوست. قرآن می‌فرماید شیر دادن دو سال کامل است و در مدت زمان شیردهی مخارج مادر بچه با پدر بچه است. درواقع برابری جنسیتی کلاه بزرگی بر سر زنان است.

وی تاکید کرد: در کنوانسیون «رفع هرگونه تبعیض علیه زنان» مشخصاً می‌گوید حقوق و مسولیت‌های برابر درون خانواده، در حالی که قانون ما مخارج خانه را مسؤلیت مرد می‌داند. این ظلم و اجحاف در حق زن است که هم باروری و شیردهی و هم مخارج خانه بر عهده‌اش باشد. متأسفانه در آسیب‌های اجتماعی نیز برابری جنسیتی مطرح است و این آسیب‌ها تنها به اعتیاد معطوف نمی‌شود بلکه از زمانی که به شعار برابری جنسیتی از سوی برخی جریانات سیاسی دامن زده شد باید منتظر رشد درگیری زنان با آسیب‌های اجتماعی می‌بودیم. برابری جنسیتی نه یک طرفه و نه انتخابی است و این یعنی برابری جنسیتی جاده‌ای یک طرفه نیست و تنها معطوف به حقوق نمی‌شود بلکه به تکالیف نیز باز می‌گردد. وقتی ما از برابری صحبت می‌کنیم باید تکالیف افراد را هم برابر بدانیم. افرادی که تا کنون از برابری جنسیتی صحبت کرده‌اند تنها از برابری حقوق سخن گفته و از برابری در تکالیف صحبتی نکرده‌اند. از سوی دیگر برابری جنسیتی انتخابی نیست یعنی افراد نمی‌توانند انتخاب کنند برابری در حقوق را می‌خواهند اما در عین حال برابری در تکالیف را نمی‌خواهند. این دو مورد در برابری جنسیتی همراه یکدیگرند و آثار سو آن نیز به همین دلیل است.

مشاور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری «برابری جنسیتی» را برای زنان «ظالمانه» دانست و تصریح کرد: از دیدگاه اسلام زن و مرد به لحاظ هویت انسانی یگانه و به زبان قرآن نفس واحده هستند. اسلام برابری زن و مرد را مطرح نمی‌کند چراکه برابری به معنای اصل بودن مرد و رساندن زن به مرد است و این در حالی است که زن و مرد نفس واحده و هویت یگانه انسانی هستند. درون خانواده نقش‌های متفاوت بعضی تفاوت‌ها را ایجاب می‌کند. البته که در پیشرفت علمی و اجتماعی تفاوتی میان زنان و مردان وجود ندارد. اگر بخواهیم جامعه‌ای مطلوب بسازیم باید این جامعه را بر اساس اسناد بالادستی خود تعریف کرده و برایش برنامه داشته باشیم و این برنامه را به برنامه‌های اقدام و عمل و طرح‌های همه جانبه‌نگر و بعضاً ملی تبدیل کنیم تا بتوانیم مسائل و مشکلات زنان را کاهش دهیم و به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

مسائل و مشکلات زنان و خانواده تکثیر شده‌اند

ولی مراد در پایان سخنان خود با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف باید طرح‌ها و برنامه‌هایمان اجرایی شوند، تاکید کرد: مسائل و مشکلات زنان و خانواده تکثیر شده‌اند چراکه برنامه‌ای برای اجرا و عملیات وجود نداشته است. برخی جریان‌های سیاسی بیش از اینکه به دنبال رفع مشکل از مسائل زنان باشند؛ به دنبال مساله سازی از موضوعات حاشیه‌ای با جریان سازی‌های اجتماعی و با هدف بهره برداری سیاسی بوده‌اند. این در حالی است که اگر از مسیر صحیح آن جلو می‌رفتند به جواب می‌رسیدند چراکه با جریان سازی هیجانی و فضاسازی اجتماعی مسأله‌ای حل نمی‌شود و تنها کار سیاسی و جنگی بین مراکز قدرت شکل می‌گیرد. مسائل و مشکلات زنان تا به حال از این برخوردهای سیاسی صدمه خورده است و برای رفع این آسیب‌ها باید از جریان سازی هیجانی و فضاسازی‌های بی‌نتیجه با اهداف سیاسی خودداری کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 529059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.