شهردار جدید برای تمام ۷۰۰ هزار شهروند همدان برنامه‌ریزی کند

عضو شورای اسلامی شهر همدان، دریافت حکم شهردار از وزرات کشور و نخستین روز کاری شهردار را شرح داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید بادامی نجات در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"با توجه به اینکه در گزارش قبلی اشاره کردم، رئیس شورای شهر در صحن غیرعلنی، گمانه‌زنی مبنی بر عدم تأیید شهردار منتخب شورای ششم داشت که این مهم در روز دوشنبه، ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ به صورت رسمی طی مکاتبه‌ای از سوی وزارت کشور به ریاست شورای شهر همدان ابلاغ شد.

آنچه واضح است، بر این بود که این نامه محرمانه به صورت رسمی ابلاغ شده بود و جلسه‌ای به صورت فوق‌العاده در صبح روز سه‌شنبه، ۲۰ مهرماه با دستور کار تصمیم‌گیری برای ابلاغ وزارت کشور با محوریت اصرار یا عدم اصرار بر انتخاب سید مسعود حسینی به‌عنوان شهردار همدان برگزار شد.

البته من بنا به دلایلی در این جلسه حضور پیدا نکردم؛ یکی از اصلی‌ترین دلیلی که مجاب شدم تا در این جلسه حضور پیدا نکنم، بر این محور بود که به حسینی رأی نداده بودم و طرح هر مسأله‌ای از سوی من حول محور اصرار یا عدم اصرار، ممکن بود که سو تعبیرهایی شکل گیرد، به همین دلیل در این جلسه حضور پیدا نکردم.

اما آنچه از اطلاعات جلسه به دست آوردم، طی تماسی که مهدی جمالی‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با رئیس شورای شهر همدان داشت، گفته بود: «شورای شهر می‌تواند مجدداً درخواست بررسی خود را ارائه دهد. با توجه به اینکه ابهاماتی در مدارک سید مسعود حسینی وجود داشته و برخی از مدارک به‌هنگام بررسی، لحاظ نشده و این مدرک هم‌اکنون در وزارت کشور موجود است، شورای شهر مجدداً مکاتبه‌ای داشته باشد.»

در این میان، مکاتبه‌ای از طریق شورای شهر همدان با وزارت کشور انجام شد و تعدادی از اعضای شورای شهر همدان نیز به همراه نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با حضور در پایتخت، نشستی با وزیر کشور داشتند. در این بین نقدی بر عملکرد وزارت کشور وجود دارد که این اقدام عجولانه مبنی بر ارسال نامه رد، روش درستی نبوده است و نباید به هیچ عنوان با بی‌دقتی صورت گرفته، موجب تضعیف شهرداری همدان می‌شدند. در نهایت ماحصل این دیدار بر این بود که وزیر کشور، نامه ارسالی را اصلاح و حکم سید مسعود حسینی را امضا می‌کند.

روز چهارشنبه به وقتِ ۲۱ مهرماه ۱۴۰۰، شهردار همدان به همراه رئیس شورا، حکم وزیر را دریافت می‌کند و روز پنجشنبه، ۲۲ مهرماه، جلسه شورای اداری شهرداری همدان با حضور معاونان شهردار، اعضای شورای اداری و اعضای شورای شهر تشکیل شد.

در نخستین روز کاری شهردار همدان با همراهی برخی از اعضای شورای شهر، دیداری با نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان به انجام رسید و در ادامه دیدار با استاندار با حضور رئیس و نایب رئیس شورا، شهردار و سرپرست شهرداری سابق را شاهد بودیم.

در این دیدارها، آیت الله حبیب‌ا… شعبانی‌، نماینده محترم ولی‌فقیه در استان و امام جمعه همدان تأکید کرد: «باید توجه به پیوست عدالت، سرلوحه امور برنامه‌ریزی مدیریت‎شهری قرار گیرد؛ همچنین معتقدم در پیشبرد مقاصد مدیریت‌شهری نیازمند وحدت، انسجام و هم‌افزایی بین نهادهای مرتبط با شهرداری هستیم.»

حسینی نیز با تأکید بر استقلال مالی شهرداری و تعریف این مهم در مباحث درون سازمانی، اعلام کرد: «ضمن تعریف صندوق ذخیره و خط اعتباری در شهرداری همدان، قدرت مالی ستاد شهرداری را افزایش خواهیم داد. و خزانه داری کل را راه اندازی می‌کنیم»

وی؛ شایسته‌گزینی، ارتقای پست‌ها بر اساس ضوابط نه روابط و همچنین تکریم ارباب رجوع و مردم شهر همدان را سرلوحه کار خود دانست و معتقد است: «در راستای مبارزه با فساد باید گلوگاه و بسترهای آن را شناسایی کنیم و نسبت به راه‌اندازی سامانه جامع شهرداری همدان که زیرساخت‌های لازم آن فراهم شده است، اقدام شود تا مشکلات موجود ظرف مدت حدود زیر یک سال به حداقل‌ها برسد.»

ناگفته نماند شخصاً از زحمات مجید شاکری‌کرم، سرپرست سابق شهرداری همدان قدردانی می‌کنم؛ زیرا در این مدت، چالش‌هایی بسیاری بین وی و بنده وجود داشت که صرفاً هدف انتقادات، شاکری‌کرم نبود. وی زحمات بسیاری را بر دوش کشید که در مصاحبه‌های قبلی خودم اعلام کردم: «شاید هر شخصی به جای شاکری‌کرم بود، در وضعیت موجود مشکلات بیشتری برای شهر ایجاد می‌شد».

نقدهای وارده به حوزه مدیریت‎شهری در طول مدت تصدی سرپرست شهرداری، بر این بود که فارغ از جابه‎جایی صورت گرفته، در دوره تغییر و تحول نمی‌بایست سرپرست شهرداری به غیر از فرد قبلی، انتخاب می‌شد؛ از این‌رو نقد به شخص شاکری نبوده، نقد به نحوه عملکرد بود. در هر صورت سید مسعود حسینی به عنوان شصت‌وششمین شهردار همدان، سکان مدیریت شهری با بیش از ۷۰۰ هزار نفر جمعیت را بر عهده گرفت و انتظار می‌رود نگاهی برای تمامی هر ۷۰۰ هزار شهروند داشته و برنامه‌ریزی کند.

تمامی اعضای شورای شهر همدان نیز وظیفه دارند که عملکرد شهرداری را با سیاست‌گذاری صحیح، تقویت کنند و تمام هم و غم خود را برای موفقیت شهرداری به‌کار گیرند؛ زیرا موفقیت حسینی به عملکرد قوی شورای شهر گره خورده است و از همه مهم‌تر، موفقیت شهر همدان را به‌دنبال دارد که امیدواریم پایتخت تاریخ و تمدن ایران‌زمین، سرزمینی که قلبمان برایش می‌تپد، روز به روز پیشرفت کند و جایگاه این سرزمین مادری، ارتقا پیدا کند. به‌طور قطع شاید اختلاف‌نظرهایی بین اعضای شورای شهر همدان وجود داشته باشد، اما نباید این مباحث به عملکرد شهردار و مدیریت‎شهری تعمیم پیدا کند.

از جانب خود وعده می‌دهم که ضمن رعایت چارچوب‌های قانونی و همچنین اختلاف‌نظرها و نقدهایی که به برخی مباحث دارم، تلاشم در حوزه تقویت مدیریت‌شهری به کار گیرم. "

کد خبر 529031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.