قانون استخدام معلولان اجرا نمی‌شود/نابینایان خواستار گویا شدن ایستگاه‌های اتوبوس هستند

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به بی‌توجهی افراد جامعه به رعایت قانون عصای سفید گفت: حوزه اشتغال نابینایان مشکلات فراوانی وجود دارد و با توجه به تخصیص سه درصد سهمیه استخدامی برای آنها در دستگاه‌ها باید مشکلات کمتری وجود داشته باشد اما اکثر دستگاه‌ها این سهمیه را رعایت نمی‌کنند.

ولی‌الله نصر اصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص تحت پوشش قرار گرفتن نابینایان، اظهار کرد: هر نابینا یا کم بینایی که به بهزیستی مراجعه کند برای وی پرونده تشکیل شده و معلولیت آنها در چندین درجه خیلی شدید، شدید، متوسط و خفیف بررسی خواهد شد و تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند. البته تحت پوشش قرار گرفتن به معنی دریافت مستمری نیست و سازمان بهزیستی به دلیل کمبود اعتبارات خود به معلولیت‌های شدید و خیلی شدید امکان پرداخت مستمری دارد و به معلولیت‌های خفیف و متوسط خدمات غیرمستمر پرداخت می‌شود.

فعال شدن مجتمع هفت تیر برای نابینایان

وی در خصوص خدمات ارائه شده به نابینایان توسط بهزیستی، گفت: خدمات آموزشی و مهارت آموزی در مجتمع هفت تیر استان اصفهان صورت می‌گیرد. این مجتمع سال‌ها غیرفعال بوده و از سال گذشته با همکاری بهزیستی، فنی‌وحرفه‌ای و برخی از گروه‌های داوطلب آموزش به نابینایان فعال شده است. علاوه بر خدماتی که به معلولان و نابینایان شدید و غیرشدید ارائه می‌شود، هزینه‌های دانشجویی افراد در تمام دانشگاه‌های آزاد و دولتی پرداخت شده و برای مشکلاتی نظیر تهیه عینک، جراحی‌ها و بسیاری از موارد دیگر در حوزه درمان خدماتی ارائه می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح افزود: حوزه اشتغال نابینایان مشکلات فراوانی وجود دارد و با توجه به تخصیص سه درصد سهمیه استخدامی برای آنها در دستگاه‌ها باید مشکلات کمتری وجود داشته باشد اما اکثر دستگاه‌ها این سهمیه را رعایت نکرده و اگر به دلیل ملاحظات قانونی مجبور به رعایت آن شوند بازهم از نابینایان استفاده نمی‌کنند. در گذشته شغل‌هایی مانند اپراتوری به نابینایان اخصاص می‌یافت اما با گویا کردن تلفن‌ها این مورد نیز حذف شده است. عدم اجرای قانون حمایت از معلولان گره کوری است که تلاش بر باز کردن آن انجام می‌شود.

گویا شدن ایستگاه‌های اتوبوس از خواسته‌های نابینایان است

وی اضافه کرد: از سال گذشته یک مشاور نابینایان انتخاب شده که در تمام جلسات استانداری، شهرداری و بهزیستی شرکت کرده و در خصوص مناسب‌سازی شهر به نوعی نماینده جامعه نابینایان است. جلسه‌ای نیز با حضور پلیس راهور و مشاور نابینایان بهزیستی در رابطه با تردد و حمل و نقل نابینایان در سطح شهر برگزار شده است و صراحتاً افراد جامعه قانون عصای سفید را رعایت نمی‌کنند. برای مثال اگر فرد نابینا عصای خود را به صورت افقی در کنار خیابان بالا آورد تمام وسایل نقلیه موظف به ایست هستند اما متأسفانه افراد جامعه به این قانون توجهی ندارند.

نصر با اشاره به ایمن‌سازی نشدن معابر، اظهار کرد: معابر و گذرگاه‌های برجسته‌ای که توسط شهرداری در نظر گرفته می‌شود، اکثراً توسط موتورسیکلت‌ها، ماشین‌ها و وسایل مغازه‌ها اشغال شده و فرد نابینا در تردد دچار مشکل می‌شود. دسترسی‌های اتوبوسرانی و مترو و همچنین ایمن‌سازی آنها باید مورد توجه قرار گیرند و گویا شدن ایستگاه‌های اتوبوس از خواسته‌های نابینایان است. سال گذشته یکی از نابینایان نخبه در یکی از ایستگاه‌های اتوبوس بی آر تی دچار سانحه شد و جان خود را از دست داد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با تاکید بر درخواست معلولان، تصریح کرد: تمام تعاملات انجام شده بهزیستی با شهرداری و سایر سازمان‌ها، با هدف دسترس‌پذیری معلولان و نابینایان و تسهیل تردد آنها در سطح شهر است. معلولان به دنبال گرفتن امتیاز خاصی نبوده و تنها درخواست آنها زندگی کردن، حضور در اجتماع و انجام فعالیت‌های اجتماعی همانند سایر شهروندان است.

کرونا ارتباطات نابینایان و معلولان را کاهش داد

وی خاطرنشان کرد: مسئولان شهری باید مبلمان شهری را به نحوی طراحی و اجرا کنند که همه معلولان به ویژه نابینایان بتوانند ترددی آسان داشته باشند و بدون خطر در جامعه حضور پیدا کنند. پیاده‌روها، خیابان‌ها، پل‌های هوایی و ایستگاه‌های مترو برای جامعه معلولان به ویژه نابینایان مناسب نیست. نابینایان نیازی به ترحم ندارند و اگر همه شهروندان و مسئولان به وظایف خود عمل کنند و به قوانین پایبند باشند افراد دارای معلولیت مانند شهروندی عادی در جامعه حضور پیدا کرده و فعالیت‌های خود را گسترش می‌دهند.

نصر اظهار می‌کند: نابینایان در برقراری ارتباط با افراد جامعه و درک کردن سریع احساسات شادی، غم، تعجب، عصبانیت و خشم دچار محدودیت هستند و به طور ویژه در طول پاندمی کرونا ارتباطات آنها کمتر نیز شده است، از همین رو شاهد تغییر در روحیات تمام معلولان و نابینایان بودیم و استرس و غمگینی در آنها تشدید شده است. اگر ارتباطات از سر گرفته شود روی سلامت روان آنان تأثیر بسزایی می‌گذارد.

کد خبر 529011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.