تا رسیدن به شهر دسترس‌پذیر برای نابینایان فاصله داریم

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان گفت: مناسب‌سازی فیزیکی باید در کنار مناسب‌سازی فرهنگی انجام شود تا شهری دسترس‌پذیر برای نابینایان داشته باشیم. بسیاری از مکان‌ها مناسب‌سازی نشده و یا مناسب‌سازی استانداردی ندارد. تا رسیدن به آرمان حقیقی مناسب‌سازی و استانداردهای جهانی فاصله بسیاری داریم.

محمدجواد خادمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص هدف ایجاد تشکل‌های حمایتی از معلولان و نابینایان، اظهار کرد: مهم‌ترین موضوعی که مورد توجه است، لزوم اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان و کنوانسیون حمایت از معلولان بوده است. اگر این دو قانون به اجرا درآید بخش عمده‌ای از مشکلات در حوزه‌های مختلف حل خواهد شد.

وی افزود: هدف فعالیت تشکل‌ها مبنی بر ورود پیدا کردن به ابعاد مهم زندگی اعضای جامعه هدف خود و کمک به آنها است. در حال حاضر با توجه به مسائل موجود در جامعه از نظر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تمام افراد تحت فشار هستند اما نابینایان جامعه با توجه به مسائلی که با آن‌ها درگیر هستند، مشکلات دو چندان و فشارهای بیشتری را تجربه می‌کنند.

اهمیت مناسب‌سازی فیزیکی و فرهنگی برای دسترس‌پذیری نابینایان

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین استان اصفهان تصریح کرد: از دیگر مسائل مطرح شده "مثلث مناسب‌سازی" است که طبق آن تنها مناسب‌سازی فیزیکی و مناسب‌سازی معابر برای جامعه معلولان کافی نیست و باید مناسب‌سازی فضای فیزیکی در کنار فضای مجازی و فرهنگی انجام شود تا شهری دسترس‌پذیر برای نابینایان داشته باشیم. با مطرح کردن موضوع مناسب‌سازی به پیوند چندین موضوع با یکدیگر پرداخته شده است تا اقدامی زیربنایی و اساسی در این حوزه انجام گیرد. بسیاری از مکان‌ها مناسب‌سازی نشده و یا مناسب‌سازی استانداردی در آن صورت نگرفته است و با مشکل همراه است. تا رسیدن به آرمان حقیقی مناسب‌سازی و استانداردهای جهانی فاصله بسیاری وجود دارد.

وی در خصوص فعالیت‌های صورت گرفته در خصوص اشتغال نابینایان، اضافه کرد: از سال گذشته "مربع اشتغال" مطرح شده و با انجام پژوهش‌ها، مطالعات و تحقیقات، شغل‌های دسترس‌پذیر برای نابینایان فراهم شده است تا افراد نابینا به سمت آن هدایت شوند. برای مثال در حوزه ماساژ آموزش‌های تخصصی و حرفه‌ای در حال انجام است. همچنین سرگرمی و ورزش برای عموم جامعه نابینایان مورد توجه قرار گرفته است زیرا نابینایان توانایی استفاده از بسیاری امکانات را نداشته و حتی بسیاری از ورزش‌ها روی روحیات آنها تأثیر منفی دارد.

خادمی ادامه داد: در خصوص مناسب‌سازی مناطق گردشگری برای نابینایان، مناسب‌سازی و استانداردسازی مناطق گردشگری در اصفهان، ارائه آموزش‌ها به مسئولین و کارکنان میراث فرهنگی گردشگری انجام شده است، همچنین مددکاری و کمک به افراد با مشکلات مالی نیز انجام گرفته است.

لزوم داشتن علم نحوه برخورد و پذیرش نابینایان

وی با اشاره به مشکلات سلامت روان جامعه نابینایان، اظهار کرد: تحقیقات و پژوهش‌های متعدد که در سطح دانشگاه‌ها انجام شده نشان می‌دهند، سلامت روان نابینایان با مشکلات بسیاری روبه‌رو است و نیاز به فعالیت مستمر در این باره وجود دارد. معلولان و به ویژه نابینایان از جنبه‌های مختلف فردی، زناشویی، اشتغال و تفریح و سرگرمی دچار مشکل هستند که این مشکلات تأثیر بسزایی بر روح و روان آنها دارد.

رئیس هیئت مدیره انجمن روشن‌بین اصفهان با تاکید بر لزوم داشتن علم نحوه برخورد و پذیرش نابینایان، تصریح کرد: هر فرد از جامعه وظیفه دارد نزدیکان خود را نسبت به نحوه برخورد و پذیرش یک نابینا آگاه کرده تا درصد زیاد جامعه از این علم بهره‌مند شوند و هنگامی که با فرد نابینایی روبه‌رو می‌شوند برخوردی منطقی با وی داشته باشند. اگر چنین اطلاعاتی در سطح جامعه نهادینه شود، کم شدن فشارهای موجود و مطلوب شدن وضعیت نابینایان را به همراه خواهد داشت.

اهمیت مشارکت دادن نابینایان در امور مربوط به آنها

وی خاطرنشان کرد: معلولیت بینایی بر ارتباط فرد با سایر سطوح و دیگر افراد جامعه تأثیر می‌گذارد و ارتباط با دیگران را به شدت مختل می‌کند. چشم مهم‌ترین و اولین ابزار ارتباطی با دیگران است. با توجه به تغییرات جهان امروز و پیش رفتن ابعاد مختلف به سمت شکل و رنگ، ارتباط به سختی ایجاد می‌شود و هنگامی که ارتباطی شکل نگیرد نیاز افراد منتقل نشده و به سرعت دریافت نمی‌شود.

خادمی با اشاره به مشارکت دادن نابینایان در امور مربوط به آنها، افزود: برای پیشبرد فعالیت‌های نابینایان و امورات آنها باید از خود آنها مشورت گرفت؛ در واقع مشارکت دادن افراد نابینا در پیگیری و اجرای فعالیت‌های مرتبط با آنها و اجرای قانون‌های مرتبط به بهترین نحو می‌تواند کمک بسزایی برای نابینایان باشد. برای اینکه شاهد اتفاقات بهتری باشیم رسانه‌ها باید در حوزه معلولان فعال‌تر عمل کنند و معضلات آنها را گزارش کنند. مردم نیز به سمت تشکل‌ها سوق پیدا کرده و در توان همکاری‌های خود را افزایش دهند.

کد خبر 529003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.