قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

کشتار کروکودیل‌ها گمانه‌زنی است، دستگیری ۱۸۱ متخلف درقزوین، شناسایی گونه جدید مرجان در جزیره کیش، توقف فعالیت معدن غیرمجاز در هفتکل، پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک رسیدند، مشاهده گونه نادر اردک مرمری در کرمان را در بسته محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در واکنش به انتشار خبر و تصاویری در فضای مجازی و برخی خبرگزاری‌ها مبنی بر کشتار و سلاخی کروکودیل در مشهد و نشر مطالبی خلاف واقع، در بیانیه‌ای تاکید کرد که قاچاق و کشتار کروکودیل یک اتهام و گمانه‌زنی رسانه‌ای است.

روابط عمومی این اداره کل، در این بیانیه با تشکر از دغدغه همه فعالان و دوستداران عرصه محیط زیست و اصحاب رسانه آمده است: به اطلاع می‌رساند در مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل در مشهد سازوکار کشتار نه تنها دیده نشده، بلکه همانطور که قبلاً هم در اخبار، مصاحبه با خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها اعلام نموده‌ایم مسیر این مزرعه صرفاً تکثیر، پرورش، گردشگری پژوهشی و آموزشی خواهد بود.

این بیانیه آمده است: باید خاطرنشان کرد که مجوز صادره نتیجه حدود یک دهه کار کارشناسی ادارات و سازمان‌های مختلف و سرمایه گذاری بخش خصوصی است که کاملاً بر اساس پروتکل‌های ملی و بین‌المللی صورت گرفته است.

این بیانیه افزوده است: البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که نگرانی دوستداران محیط زیست در خصوص کشتار کروکودیل و احتمال ایجاد زمینه برای قاچاق این گونه تنها در حد اتهام و گمانه زنی است، چرا که فعالیت و صدور مجوز برای این مجموعه در قالب قوانین جاری کشور در سازمان شیلات ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و نیز سازمان دامپزشکی کشور انجام شده است و بر روی تمامی گونه‌ها میکروچیپ نصب شده و سامانه نظارت و پایش به صورت برخط دایر شده است، بنابراین نظارت ما هم پابرجاست و ضرورتی برای نگرانی وجود ندارد.

در ادامه بیانیه محیط زیست خراسان رضوی آمده است: با توجه به ماهیت پروژه و با استفاده از ظرفیت فضاهای مجازی، اطلاع رسانی همگانی به اندازه کفایت بویژه در بین دغدغه مندان محیط زیست انجام شده بود، با وجود این در این بازه زمانی طولانی هیچ‌گونه پیشنهاد و یا انتقادی از طرف فعالان محیط زیست و علاقه مندان به حوزه طبیعت و حیات وحش به این اداره کل واصل نشده بود.

اداره کل محیط زیست خراسان رضوی در خصوص کاربرد گردشگری این مجموعه نیز آورده است: صدور مجوز تا آنجایی ادامه پیدا کرد که در سال ۹۸ مجوز لازم برای پرورش و نه کشتار را صادر کردیم اما با آمدن بیماری کووید ۱۹ به خاطر محدودیت‌های اعمال شده برای حضور بازدیدکنندگان و تعطیلی فضای گردشگری و تفریحی، راه اندازی سایت به تأخیر افتاد.

این اداره در بیانیه خود با اشاره به اینکه مطالبه دوستداران و فعالان محیط زیست و علاقه مندان ذیربط، مبنی بر اصلاح شیوه نامه‌های مورد عمل به نحو مقتضی قابل بررسی است، افزود: بازخورد مثبت فضاسازی انجام شده که بعضاً ناعادلانه و غیرمنصفانه تلقی می‌شود، نشان داد فعالان حوزه محیط زیست بیدار، فعال و در حفاظت از حقوق حیوانات تلاش قابل تقدیری دارند که این خود جای قدردانی است و این اداره کل دست همه حامیان، حافظان و دوستداران حیات وحش را که در ادامه مسیر سخت و دشوار حفاظت از عرصه‌های طبیعت و مدیریت حیات وحش و کیان ارزشمند کشور تلاش می‌کنند و در کنار ما هستند، به گرمی فشرده و همواره از انتقادات و پیشنهادهای سازنده آنان استقبال می‌کند.

نخستین مزرعه تکثیر و پرورش کروکودیل مشهد حدود ۱۰ روز پیش با رهاسازی ۸۰ سر کروکودیل پرورشی که از مالزی وارد کشور شده بود، در شهر مُلک آباد در حدفاصل مشهد- نیشابور، با سرمایه گذاری بخش خصوصی فعالیت خود را آغاز کرد.

قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

مرگ و میر سالانه ۴۰ هزار ایرانی به دلیل آلودگی هوا

پرویز اوسطی نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: سالانه در کشور ۴۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که با توسعه راه آهن می‌توان این آلایندگی وتلفات را کاهش داد.

وی اظهار کرد: از مردم شهرستان‌های قروه و دهگلان که برای آزادسازی مسیر همکاری لازم را داشتند تقدیر می‌کنیم چرا که اگر همراهی این افراد نبود شاید این تسریع در روند پروژه نداشتیم.

وی افزود: بحث اقتصاد به حوزه حمل و نقل گره خورده و حمل و نقل ریلی دارای مزیت‌های فراوانی است که امیدواریم این منفعت‌ها به بهترین نحو شامل حال مردم شود.

وی اعلام کرد: سالانه ۴۰ هزار نفر در کشور بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند که توسعه صنعت ریلی می‌تواند زمینه ساز کاهش آلودگی هوا باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: تلفات در صنعت ریلی ۲۴ برابر کمتر از تلفات جاده‌ای است و با توسعه این صنعت از هدر رفت منابع انرژی جلوگیری می‌شود.

وی اعلام کرد: سالانه ۱۸۰ میلیارد دلار سوخت در کشور دود می‌شود که اگر در این راستا اقدامات زیربنایی همچون توسعه صنعت ریلی داشته باشیم می‌توانیم صرفه‌جویی بزرگی در حوزه سوخت داشته باشیم.

قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

شناسایی گونه جدید مرجان سخت در آب‌های جزیره کیش

مریم محمدی رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش اظهار کرد: گونه شناسایی شده از نوع مرجان (Plesiastrea versipora) است که این نوع در نواحی معتدل و هم استوایی قادر به زیستن بوده و با نام علمی "مرجان مغزی آناناسی" شناخته شده است.

وی اضافه کرد: به دلیل شباهت ظاهری که گونه مذکور با سایر مرجان‌های سخت از قبیل مرجان‌های فوید و Cyphastrea دارد در نگاه اولیه به اشتباه جزو آنها در نظر گرفته می‌شود.
محمدی افزود: این گونه مرجان همانند سایر مرجان‌ها نظیر مرجان‌های فوید در اعماق ۱۵ تا ۱۶ متری به طور پراکنده در جزیره کیش زیست می‌کنند و پیش از این در ناحیه سنت برون (غرب جزیره کیش مابین کیش و هندورابی) مشاهده شده و تاکنون در جزیره کیش مشاهده یا گزارش نشده بود.

رئیس اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: مرجان Plesiastrea تنها دارای دو گونه با نام‌های Plesiastrea versipora و devantieri Plesiastrea است، که گونه دوم فقط در دریای سرخ یافت می‌شود. با شناسایی این گونه جدید مرجان در جنوب شرقی جزیره، تعداد گونه‌های مرجانی سخت جزیره کیش به ۳۰ گونه افزایش یافته است.

قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

جلوگیری از فعالیت غیرمجاز در یک معدن در هفتکل

مسلم بربریان رئیس اداره حفاظت محیط زیست هفتکل اظهار کرد: در پی گزارش مردمی مبنی بر فعالیت غیرمجاز در یک معدن سنگ و لاشه در زمین‌های واقع در مجاورت چشمه آب شیرین روستای نمره ۲ شهرستان هفتکل، مأموران اداره محیط زیست این شهرستان به محل عزیمت و موضوع را پیگیری کردند.

وی افزود: پس از بررسی به عمل آمده مشخص شد یک دستگاه بیل مکانیکی بدون اخذ مجوز و در فاصله ۱۰۰ متری چشمه مذکور در حال برداشت سنگ و لاشه ساختمانی بوده که دستور توقف به متولی آن داده شد و فعالیت معدنی متوقف و دستگاه مذکور از محل خارج شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست هفتکل ادامه داد: این دومین مورد از فعالیت معدنی در این مکان است که به دلیل نزدیکی به چشمه آب شرب مطابق ضوابط زیست محیطی بهره برداری از معادن از سوی این اداره متوقف می‌شود.

بربریان گفت: شهرستان هفتکل با دارا بودن منابع غنی سنگ و لاشه ساختمانی با کیفیت همواره مورد توجه بوده و به لحاظ ضوابط زیست محیطی، جلوگیری از برداشت از این معادن به دلیل حفظ محیط زیست، اکوسیستم و عوارض طبیعی همواره با جدیت پیگیری می‌شود.

قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

پرندگان مهاجر در زیستگاه تالابی میقان اراک فرود آمدند

عباس جودکی فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان مرکزی گفت: خشکسالی و برخی تغییرات آب و هوا و اقلیم سبب شده که کوچ پرندگان مهاجر از اواخر شهریورماه امسال تا کنون به تأخیر بیفتد اما با فرود اولین دسته‌های پرندگان مهاجر، روند پاییزگذرانی گونه‌های مختلف پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب میقان آغاز شده و شمار این پرنده‌ها رو به افزایش است.

وی اضافه کرد: هر سال با فرا رسیدن فصل پاییز و سرد شدن هوا مهاجرت پرندگان از عرض‌های شمالی به سمت نواحی جنوب و گرمسیر کشور انجام می‌شود که تعدادی از این پرندگان در مسیر مهاجرت، زمستان خود را در تالاب میقان اراک می‌گذرانند و شماری نیز به مناطق گرم‌تر سفر می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: بیشترین گروه پرندگان مهاجر به تالاب میقان اراک تا این زمان درنا بوده است و خشکسالی سبب شده که تغییراتی در تأمین ذخایر غذایی و آبی برای پرندگان ایجاد شود.

وی افزود: تالاب میقان اراک در فاصله هشت کیلومتری شمال اراک و در مناطق مرکزی کشور واقع شده و تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده اما امسال به‌دلیل خشکسالی کاهش منابع و ذخایر طبیغی غذایی در زیستگاه صورت گرفته و به علت گرمای زیاد آب دریاچه‌های این تالاب تبخیر شده و تنها اندکی آب در حوضچه‌های انتهایی آن وجود دارد و پرندگان بر مبنای هوش ذاتی خود هنوز کوچ خود را انجام نداده‌اند.

تالاب میقان اراک زیستگاه ۱۴۰ گونه پرنده است و سالانه ۹۰ گونه پرنده مهاجر وارد این تالاب شده که مهمترین آنها درنای خاکستری، چنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سرسبز است.

قاچاق و کشتار کروکودیل اتهام و گمانه‌زنی است

مشاهده گونه نادر «اردک مرمری» برای اولین بار در استان کرمان

منصور پورسینا رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: در مهرماه امسال تعداد ۱۰ قطعه اردک مرمری برای اولین بار در مناطق آبی شهرستان رودبار جنوب توسط فرمانده یگان شهرستان مشاهده و ثبت شد، تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

وی تصریح کرد: زیستگاه این پرنده بیشتر در مجاورت آب‌های شیرین است و مناطق با پوشش گیاهی متراکم را به فضاهای باز ترجیح می‌دهد که این گونه اردک در فهرست گونه‌های در حال انقراض بوده و در شمار گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود، اردک مرمری معمولاً جفت‌جفت یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود و در زمستان گاهی گله‌های بزرگ تشکیل می‌دهند.

کد خبر 528864

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.