رونمایی از نخستین  قطار "خودران"

خاصیت ضد باکتریایی سم مار افعی، استفاده از نانوذرات در درمان سرطان، ساخت دستگاهی که از هوا آب می‌گیرد، نقش برخی مواد شیمیایی در مرگ زودرس، ساخت قطار خودران و ساخت حسگر پوشیدنی بی‌سیم را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی‌های یک مطالعه نشان داد که افزودن سم خام مار افعی زنجانی به محیط کشت باکتری‌ها می‌تواند رشد دو نوع باکتری را مهار کند.

پس از شش دهه استفاده گسترده از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف، اکنون باکتری‌های بیماری‌زا به طور فزاینده‌ای در برابر بسیاری از عوامل ضد میکروبی مقاوم شده‌اند به همین دلیل پژوهشگران به دنبال یافتن ترکیبات و مولکول‌های جدیدی برای جایگزینی آنتی‌بیوتیک‌ها هستند، منابع زیستی و طبیعی مانند زهر جانوران سمی از مواردی است که برای درمان بیماری‌های ناشی از میکروارگانیسم‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک‌های رایج مورد توجه قرار گرفتند.

مشاهدات نشان داده که با وجود آلودگی‌های شدید دهان و نیش مارها، به ندرت در محل گزش مارهای سمی عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شود. این مشاهدات به این فرضیه منجر شد که سم مار دارای مواد ضد باکتریایی است.

نتایج این مطالعه نشان داد که سم مار افعی زنجانی بر روی رشد دو سویه باکتری باسیلوس سوبتیلیس و استافیلوکوکوس اورئوس تأثیر مهاری دارد، اما این سم اثر مهاری بر رشد باکتری اشرشیا کلی نداشت.

همچنین نتایج نشان داد که سم این مار در غلظت‌های مختلف می‌تواند باعث از بین بردن رده سلولی سرطان کبد می‌شود و می‌تواند آپوپتوز و نکروز را در این سلول‌ها القا کند.

نانوذراتی که نویدبخش درمان سرطان است

پژوهشگران هلندی، یک سیستم دارو رسانی مبتنی بر نانوذرات ابداع کرده‌اند که می‌تواند داروهای بیماری‌هایی مانند سرطان را مستقیماً به سلول‌های مورد نظر برساند.

RNA کوتاه مداخله‌گر"(siRNA)، به گروهی از مولکول‌های طبیعی گفته می‌شود که با خاموش کردن ژن‌هایی که وظیفه رمزگذاری پروتئین‌های خاصی را بر عهده دارد و به تنظیم سطح پروتئین کمک می‌کنند. این مولکول‌ها به خاطر توانایی خود در تنظیم سطح پروتئین، ظرفیت بالایی به عنوان عوامل درمانی دارد. اگر سطح این پروتئین‌ها تنظیم نشود، می‌تواند به سطوح سمی برسد و تخریب سلول‌ها را در پی داشته باشد.

با وجود این، دانشمندان هنوز برای رساندن RNA کوتاه مداخله‌گر به محل مورد نظر خود در بدن، با مشکل روبرو هستند، زیرا این مولکول‌ها به عنوان دارو، ناپایدار است و واکنش ایمنی ایجاد می‌کنند. این موضوع، بدن را ترغیب می‌کند تا آن‌ها را به سرعت دفع کند.

RNA کوتاه مداخله‌گر می‌تواند برای بیماری‌هایی که در آنها باید ژن‌های خاص یا پروتئین‌های بیماری‌زا خاموش شوند، به عنوان یک درمان بالقوه عمل کند. RNA کوتاه مداخله‌گر باید در سیتوپلاسم سلول‌های مورد نظر، فعال شود. با وجود این، به عنوان یک مولکول بزرگ با بار منفی و همچنین به عنوان یک مولکول قطبی نمی‌تواند به سادگی از غشای سلول عبور کند.

RNA کوتاه مداخله‌گر را می‌توان به سادگی در نانوذرات ترکیبی محصور کرد تا از آنها در برابر مکانیسم‌های دفاعی بدن محافظت شود، زیرا لیپوزوم‌ها می‌توانند خود را در اطراف دارو جمع کنند و یک پوشش آب گریز محافظ به وجود بیاورد.

ساخت دستگاهی که از هوا آب می‌گیرد

یک مهندس ۸۲ ساله ماشینی ساخته است که با استفاده از یک فناوری که از الکتریسیته برای متراکم کردن بخار آب از هوا استفاده می‌کند، آب را از هوا استخراج می‌کند.

این دستگاه می‌تواند به مردم مناطق دور افتاده، حتی در بیابان‌های بی‌آب و علف نیز کمک کند.

اساس این دستگاه همانند کاری است که کولر گازی انجام می‌دهد. کولر گازی در واقع از برق برای خنک کردن هوای اطراف استفاده می‌کند، اما همزمان بخار آب را متراکم می‌کند.

اختراع "وگا" نمی‌توانست در دمای محیطی بالاتر از ۴۰ درجه سانتیگراد کار کند، چیزی که در مناطق کم آب مانند بیابان‌ها رایج است؛ بنابراین وی قابلیت‌های دستگاه خود را بهبود بخشید و شرکت "آکوائر"(Aquaer) را در سال ۲۰۰۴ تأسیس کرد تا خلاقیت خود را به عنوان یک راه حل امیدوار کننده به جهان ارائه دهد.

مدل کوچک‌تر این دستگاه می‌تواند ۵۰ تا ۷۰ لیتر آب در روز تأمین کند در حالی که مدل بزرگ‌تر می‌تواند تا پنج هزار لیتر آب در روز فراهم کند.

نقش برخی مواد شیمیایی در مرگ زودرس

نتایج مطالعه اخیر محققان مؤسسه سلامت "لانگون" نیویورک نشان می‌دهد مواد شیمیایی مضر موجود در ظروف غذای پلاستیکی، لوازم آرایشی بهداشتی و اسباب بازی‌های کودکان سالانه به مرگ زودرس بیش از ۱۰۰ هزار نفر منجر می‌شود.

نتایج این مطالعه جدید نشان می‌دهد قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی، لوازم بهداشتی و اسباب بازی‌های کودکان ممکن است سالانه به مرگ بیش از صد هزار نفر منجر شود. محققان بر این باورند که فتالات می‌تواند سالانه سبب مرگ زودرس ۱۰۷ هزار فرد بین ۵۵ تا ۶۵ ساله در ایالات متحده شود.

طی دهه گذشته محققان در برخی مطالعات از ارتباط فتالات با ناباروری، چاقی و اختلال در رشد خبر داده‌اند، به همین دلیل استفاده از آنها در برخی از کشورها محدود شده است.

از فتالات برای دوام بیشتر پلاستیک‌ها استفاده می‌شود و در موارد مختلف مانند کف‌سازی، مواد پلاستیکی و تجهیزات باغبانی یافت می‌شود. افراد نیز از طریق خوردن و نوشیدنی مواد غذایی که در ظروف پلاستیکی است و یا از طریق استنشاق آنها در معرض این موارد قرار می‌گیرند. کودکان خردسال همچنین ممکن است با لمس بسیاری از اشیا و سپس گذاشتن دستان خود در دهان در معرض این مواد شیمیایی خطرناک قرار گیرند.

رونمایی از نخستین قطار "خودران"

شرکت راه آهن "دویچه بان" آلمان و گروه صنعتی "زیمنس" از اولین قطار خودکار و بدون راننده جهان در شهر هامبورگ رونمایی کردند. این قطار از نظر زمان‌بندی دقیق‌تر بوده و نسبت به قطارهای سنتی مصرف انرژی مناسب‌تری دارد.

چهار مورد از این قطارها قرار است به شبکه راه آهن شهری هامبورگ ملحق شوند و از ماه دسامبر حمل مسافران را آغاز کنند. این قطارها از زیرساخت‌های ریلی موجود استفاده خواهند کرد.

شهرهای دیگر مانند پاریس متروهای بدون راننده دارند و فرودگاه‌ها نیز قطارهای خودکار تک مسیره دارد، چنین قطارهایی در یک مسیر اختصاصی حرکت می‌کند، اما قطارهای هامبورگ در مسیری مشترک با سایر قطارهای معمولی حرکت خواهند کرد.

توسعه حسگر پوشیدنی بی‌سیم بدون نیاز به چسب و شارژ

حسگرهای پوشیدنی بر همه چیز از تعداد قدم‌ها گرفته تا ضربان قلب نظارت می‌کند، اما برای اندازه‌گیری ضعف در افراد مسن، بیماری‌های کشنده، اثربخشی داروها و عملکرد ورزشکاران حرفه‌ای نیاز به دستگاه‌های پزشکی است، اما اکنون مهندسان نوع جدیدی از این حسگرها را ساخته‌اند.

مهندسان دانشگاه آریزونا نوع جدیدی از حسگرهای پوشیدنی به نام "دستگاه بیوسیمبیوتیک" تولید کرده‌اند که مزایای جدیدی دارد.

این دستگاه‌ها را نه تنها می‌توان به صورت سفارشی به وسیله چاپ سه بعدی و بر اساس اسکن بدن افراد تولید کرد، بلکه می‌توان بدون نیاز به شارژ برای مدت طولانی و مداوم از آن‌ها استفاده کرد.

کد خبر 528851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.