۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
بهترین شهرهای جهان ۲۰۲۲

برنامه‌ریزی برای سفر و انتخاب مقاصد گردشگری خصوصا در شرایط جاری امری دشوار است که برای تسهیل آن مراکز متفاوت به تهیه لیست‌های گوناگون از بهترین شهرهای جهان اقدام کرده‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مراکز بسیاری در سراسر جهان با هدف تسهیل برنامه‌ریزی برای سفر و انتخاب مقاصد گردشگری به تهیه لیست‌های بهترین شهرهای جهان اقدام می‌کنند. با این وجود، تعداد این لیست‌ها بسیار زیاد و رتبه‌بندی شهرها در آن‌ها بسیار متفاوت است. بعضی از این رده‌بندی‌ها بر اساس نظرسنجی‌هایی مبنی بر بهترین مکان از نظر خوانندگان انجام شده است و بعضی با توجه به معیارهایی هم‌چون پیاده‌رو بودن، داشتن مسیرهای دوچرخه‌سواری، شرایط امن زندگی و غیره.

"رزوناس" یک گروه مشاوره در زمینه املاک، گردشگری و توسعه اقتصادی است که در انتخاب بهترین شهرها نه تنها شاخص‌های گردشگری، تجاری و رفاهی زندگی در آن‌ها را مد نظر قرار می‌دهد بلکه باور دارد باید در این انتخاب تمامی عوامل مقطعی و حتی موقتی را نیز در نظر گرفت. این گروه در سال جاری، برخلاف سایر لیست‌ها، رتبه‌بندی خود را بر اساس تنوعات شهری، برنامه‌های فرهنگی، نحوه عملکرد در برابر کووید -۱۹ در طول ۱۸ ماه گذشته، هوای پاک، تفریحات فضای باز، توانایی در نوآوری و شرایط بازگشت به مبدأ آسان انجام داده و لیستی جامع از ۲۵ مورد از بهترین شهرها برای گردش در سال ۲۰۲۲ ارائه داده است.

نحوه رتبه‌بندی بهترین شهرها توسط رزونانس

رزونانس برای رتبه‌بندی بهترین شهرهای جهان، مناطق انتخابی خود را بر مبنای ۶ گروه اصلی مکان، افراد، برنامه‌ریزی، دیدنی‌ها، استانداردهای رفاه زندگی و تبلیغات طبقه‌بندی می‌کند. در این طبقه‌بندی مکان شامل آب‌وهوا (میانگین تعداد روزهای آفتابی)، ایمنی (میزان جنایت و قتل)، همچنین محله‌ها و اماکن دیدنی (به طور خاص تعدادی از آن‌ها که توسط افراد محلی و بازدیدکنندگان توصیه شده است)، فضاهای باز (تعداد پارک‌ها و فعالیت‌های فضای باز توصیه شده توسط مردم محلی و بازدیدکنندگان) می‌شود. گروه افراد نیز تنوع جمعیتی شهر (درصد ساکنان خارجی) و میزان تحصیلات (درصد جمعیت دارای مدرک کارشناسی یا بالاتر) را در مد نظر دارد.

برنامه‌ریزی در گروه‌های رتبه‌بندی رزونانس شامل چیزی است که اکثر کتاب‌های راهنما از آن به‌عنوان "کارهایی که باید انجام داد" یاد می‌کنند و عبارت است از تجربیاتی که در زمینه‌های فرهنگی، زندگی شبانه، غذاخوری‌ها و خرید توسط مردم محلی و بازدیدکنندگان توصیه شده است. بخش دیدنی‌ها در واقع دربرگیرنده جاذبه‌ها، موزه‌ها، رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و مراکز برگزاری همایش‌ها می‌شود.

گروه استانداردهای زندگی شامل دفاتر مرکزی شرکت‌های جهانی در هر شهر (از لیست Global۵۰۰ که ارائه‌دهنده رتبه‌بندی سالانه ۵۰۰ شرکت برتر جهان بر اساس درآمد است)، سرانه تولید ناخالص داخلی، شاخص برابری درآمد و نرخ بیکاری می‌شود. هرچند این بخش به اکثر مسافران مربوط نمی‌شود، رزونانس معتقد است رفاه بالاتر در شهرها باعث جذب ساکنان بیشتر می‌شود که در نهایت به رشد و توسعه بیشتر اقتصادی منتهی می‌گردد و این به معنای شرایط بهتر است.

تبلیغات در رتبه‌بندی لیست انتخابی رزونانس شامل محبوبیت آنلاین هر شهر است. این دسته به‌طور خاص بر اساس تعداد بررسی‌های فیس‌بوک، جست جوهای گوگل، بررسی TripAdvisor و هشتگ‌های اینستاگرام در مورد هر شهر به صورت آنلاین، همچنین محبوبیت آن در گوگل ترندز طی ۱۲ ماه گذشته قرار دارد. در ادامه به معرفی پنج شهر ابتدایی لیست رزونانس می‌پردازیم.

بهترین شهرهای جهان ۲۰۲۲

لندن

لندن برای ششمین سال متوالی موقعیت خود را به عنوان بهترین شهر جهان حفظ کرد و در رتبه اول لیست بهترین‌ها باقی ماند. این شهر چه در شرایط پیش از کرونا، چه در شرایط فعلی که موج مقابله با کووید -۱۹ و محو شدن همه‌گیری به آرامی در حال حرکت است همواره کیفیت بسیار بالایی داشته و در بخش مسائل مرتبط با فرهنگ، رستوران‌، مراکز خرید و تفریحات شبانه رتبه یک را از آن خود کرد. بازگشایی موقت لندن برای تابستان گذشته در طول مسابقات ویمبلدون و یور و۲۰۲۰ ده‌ها میلیون دلار به اقتصاد آن کمک کرد و مکان‌های دیدنی، مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌هایش مثل همیشه با بهترین کیفیت ممکن عمل کردند. پایتخت انگلستان برای هر قشری و سلیقه تفریحی دارد و هر کس از حضور در آن لذت می‌برد.

بهترین شهرهای جهان ۲۰۲۲

پاریس

پاریس با وجود هنرهای جهانی ستودنی، مراکز خرید معروف و غذاهای لذیذ یکی از بهترین نقاط گردشگری است. تقریباً به محض آغاز همه‌گیری کووید -۱۹، ساکنان محله‌های نزدیک خیابان معروف Rue de Rivoli خود را قرنطینه و تردد ماشین‌ها در این خیابان را ممنوع کردند. قرار است به زودی دسترسی وسایل‌نقلیه به شانزه‌لیزه نیز تا نصف کاهش یابد و میلیون‌ها یورو روی امکانات رفاهی پیاده‌روی آن سرمایه‌گذاری شود. با آماده شدن پاریس برای المپیک ۲۰۲۴ اوضاع بهتر هم خواهد شد. از سوی دیگر بهبود زیرساخت‌ها و افزایش چند هتل جدید در سال گذشته نقش بسزایی در قرار گرفتن پاریس در دومین جایگاه لیست رزونانس ایفا کرده است.

نیویورک سیتی

نیویورک، شهری است همیشه بیدار و زنده که به‌طور مداوم از نظر فرهنگی رتبه‌بندی می‌شود. این شهر به لحاظ دارا بودن موزه در هفتمین رتبه قرار دارد و جایگاه آن دائماً در حال بهبود است. برای مثال در سال ۲۰۱۹ با بازسازی موزه هنرهای مدرن و افتتاح موزه عکاسی در منهتن ارتقا رتبه داشت. پارک معلق فرهنگ و هنر لیتل آیلند در رودخانه هادسون یکی از جدیدترین جاذبه‌های افزوده شده به این شهر است و با روشن شدن دوباره چراغ‌های برادوی انتظار می‌رود بازدیدکنندگان بسیاری سمت آن جذب شوند.

بهترین شهرهای جهان ۲۰۲۲

مسکو

پایتخت روسیه به واسطه فرهنگ غنی و وجود اماکن دیدنی مانند کلیسای جامع رنگارنگ سنت باسیل در میدان سرخ مشهور است و امسال در رتبه‌بندی گروه مکان رزونانس جایگاه دوم را به دست آورد. در سه سال گذشته مسکو با وجود برنامه‌های مهیج و پویا پیشرفت چشمگیری در این بخش داشته است. با سرمایه‌گذاری سه میلیارد دلاری روی پیاده‌روسازی خیابان‌ها و جاده‌های مسکونی ماشین‌محور، مسکو در حال تبدیل شدن به شهری پیاده‌محور است و در گروه پیشرفت رزونانس ششمین رتبه در میان شهرهای دارای بیشترین هشتگ جهانی اینستاگرام را دارد.

دبی

دبی بخش عمده شهرت خود را از آسمان‌خراش‌های رکوردار خود به دست آورده است. هرچند شهرت برج خلیفه در حال افول است، برج سانتیاگو کالاتراوا در نهر دبی پس از تکمیل، آسمان‌خراشی خواهد بود که در اوایل سال ۲۰۲۲ به‌عنوان بلندترین ساختمان جهان شناخته خواهد شد و شهرت برج خلیفه را زیر سایه خود قرار خواهد داد. نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ نیز که امسال برگزار شد با هدف جذب ۲۵ میلیون بازدیدکننده برای این شهر ثروتی چندمیلیاردی دلاری به ارمغان آورده است. برپایی "موزه آینده" در اواخر سال جاری نیز نقش بسزایی در قرارگیری دبی در پنجمین جایگاه لیست رزونانس ایفا می‌کند.

بهترین شهرهای جهان ۲۰۲۲

ترجمه از: مریم زمانی، خبرنگار ایمنا

کد خبر 528676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.