ماموریت فضایی طولانی به مغز آسیب می‌زند

یک تحقیق جدید برای نخستین بار با دلایل مستدل و محکم نشان می‌دهد مأموریت‌های فضایی طولانی مدت ممکن است به آسیب مغزی منجر شوند.

به گزارش ایمنا، محققان دانشگاه گوتنبرگ، پنج مرد فضانورد روس را رصد کردند که به طور متوسط ۱۶۹ روز در ایستگاه فضایی بین المللی اقامت داشتند.

نمونه‌های خون این افراد قبل از سفر و پس از بازگشت به زمین به محققان کمک کرد تا پنج نشانگر زیستی آسیب مغزی را اندازه گیری کنند. نتایج نشان داد سه نشانگر پس از اقامت‌های طولانی فضانوردان در فضا افزایش پیدا می‌کند.

هنریک زتربرگ استاد عصب شناسی و یکی از محققان ارشد این پژوهش در بیانیه‌ای اظهار کرد: این نخستین باری است که محلی از آسیب سلول مغزی در آزمایش خون افراد پس از سفرهای فضایی رصد شده است. باید تحقیقات بیشتری در این باره انجام دهیم و اگر قرار باشد در آینده سفرهای فضایی بیشتری انجام شود، باید از چنین آسیب‌هایی جلوگیری شود.

نمونه‌های خون دریافت شده از فضانوردان روسیه قبل از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی و در ماموریت‌هایی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ میلادی انجام شده بود. به طور متوسط هیچیک از فضانوردان کمتر از ۱۶۹ روز در فضا اقامت نداشتند.

نخستین نمونه‌ها ۲۰ روز قبل از سفر جمع آوری شد. پس از بازگشت از سفر فضایی نیز سه نمونه خون (هفته نخست، ۲۱ و ۲۵ روز پس از فرود روی زمین) جمع آوری شد.

البته محققان اشاره می‌کنند روند تغییر نشانگرها طی زمان به میزان زیادی با استانداردها تطابق دارد. طبق گزارشی که در نشریه JAMA Neurology منتشر شده، هنگامی‌که این مردان در فضا اقامت داشتند تغییری در مایع مغزشان رخ داده که احتمالاً روی سد خونی مغزی تأثیر می‌گذارد.

منبع: مهر
کد خبر 528516

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.