محاکمه در بهارستان

گزارش مجلس درباره تخلفات دولت و نتایج انتخابات عراق از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه ۲۱ مهرماه_ است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ابتکار در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سیگنال عراقچی به بازار؟» به بررسی احتمال کاهش قیمت دلار پس از به نتیجه رسید مذاکرات پرداخت و نوشت: در روزهای اخیر قیمت دلار از نیمه کانال ۲۷ هزار تومان عقب رفت و به گفته عده‌ای از فعالان بازار ممکن است روند نزولی قیمت در روزهای آتی نیز ادامه‌دار باشد. قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار گرفته و برای ادامه روند نزولی این اسکناس همچنان امیدواری‌هایی وجود دارد. به گفته برخی از کارشناسان و فعالان بازار اخبار سیاسی پیرامون آغاز مذاکرات هسته‌ای در دولت جدید و همچنین اخبار غیر رسمی بابت حضور مجدد عباس عراقچی در تیم مذاکره‌کنندگان، قیمت دلار در بازار داخل با کاهش روبه‌رو شده است.

آنها معتقدند که اگر مخابره شدن اخبار مثبت سیاسی تداوم داشته باشد بازار ارز و به دنبال آن بازارهای دیگر شاهد ریزش قیمت‌ها خواهند بود. این در حالی است که برخی اظهارنظرهای فعالان بازار حاکی از آن است که فرآیند احیای برجام طولانی خواهد بود و بازار شاهد کاهش بیشتر قیمت نخواهد بود. از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتقدند مخابره شدن اخبار تأثیرات کوتاه‌مدتی را در اقتصاد خواهند داشت و ما برای تغییرات اساسی و واقعی نیازمند به نتیجه رسیدن قطعی مذاکرات هستیم.

محاکمه در بهارستان

روزنامه آرمان ملی در صفحه نخست امروز خود با تیتر «زنان همچنان مشکل‌اند؛ کرونا هم، بهانه!» به بررسی به بررسی حواشی بازی ایران و کره جنوبی پرداخت و نوشت: دیدار ایران و کره‌جنوبی روز گذشته در حالی بدون تماشاگر برگزار شد که درباره چرایی این موضوع مسائل متعددی در طی این مدت مطرح شده است. قطعاً در شرایط کرونایی که می‌توان خیلی از مسائل را بدان نسبت داد، نخستین موضوعی هم که درباره عدم حضور تماشاچی مطرح می‌شود همین است. ولی برخی تناقض‌ها نشان می‌دهد اینکه درباره بازی دیروز همه چیز را به گردن کرونا بیندازیم هم اماواگرهای بسیار دارد.

از مدت‌ها قبل مسئولان دولتی گفته بودند با روند واکسیناسیون کسانی که دو دز واکسن خود را زده‌اند می‌توانند در ورزشگاه‌ها حضور یابند؛ پا از این وعده فراتر رفت و به صراحت در چند روز گذشته خبرهای زیادی مبنی بر حضور تماشاگران در بازی ایران و کره‌جنوبی مطرح شد و حتی عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال نیز گفته بود تماشاگران مشکلی برای تماشای این بازی در ورزشگاه آزادی ندارند. پیش از این گفته، اما دیدار او با جانی اینفانتینو، رئیس فیفا در زمان بازی ایران و سوریه یک پیام مشخص داشت؛ اینکه اینفانتینو برای اعطای میزبانی به ایران در مسیر انتخابی جام‌جهانی دو شرط مهم گذاشته است: یکی وجود سیستم VAR و دیگری حضور زنان تماشاگر ایرانی در بازی با کره‌جنوبی.

این اتفاق در حالی بود که موضوع میزبانی ایران قبل از آن هم تحت‌الشعاع قرار گرفته بود، یعنی قبل از بازی ایران و سوریه. چراکه در کمال تعجب، مسئولان فوتبال سوریه علیه ایران اظهارنظر کرده بودند و خواستند تا به کشورمان مجوز میزبانی داده نشود. آنها البته دو بهانه را در این راستا آوردند یکی به دلیل همان شیوع کرونا و دیگری نبود سیستم .VAR درخواست سوری‌ها البته که عملاً ایران را دچار چالش‌های جدی کرد تا حدی که نزدیک بود میزبانی همان بازی ایران و سوریه را هم از دست بدهیم چه برسد به ایران و کره.

محاکمه در بهارستان

روزنامه اعتماد در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آغاز ماراتن سخت تشکیل دولت در بغداد» به بررسی نتایج انتخابات عراق پرداخت و نوشت: اعلام نتایج انتخابات عراق، با واکنش‌های مختلفی درون این کشور و دیگر نقاط دنیا مواجه شده است. در حالی که در بغداد تعدادی از گروه‌های شکست خورده در انتخابات، زمزمه‌های ادعای تقلب و به چالش کشیدن نتایج را آغاز کرده‌اند، رسانه‌های جریان رسمی در کشورهای عربی، آمریکا و بریتانیا از «شکست هواداران ایران» در انتخابات سخن می‌گویند.

در برابر تعدادی دیگر از رسانه‌های امریکایی هم با اشاره به مبارزات مسلحانه حامیان مقتدی صدر علیه اشغال نظامی عراق توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳، نتیجه این انتخابات را پیروزی «دشمن قدیمی آمریکا در عراق» توصیف کرده‌اند. در عین حال گمانه‌زنی‌های مختلفی در مورد انتخاب نخست‌وزیر بعدی عراق از میان نمایندگان منتخب پارلمان مطرح شده است. برخی احزاب موفق در انتخابات از جمله نزدیکان صدر و یکی از مقام‌های حزب دموکرات کردستان، انتخاب نخست‌وزیر بعدی را ساده توصیف کرده‌اند، اما رسانه‌های عراقی از احتمال وجود پیچیدگی‌ها و مذاکرات طولانی برای انتخاب یک نامزد مطلوب برای اکثریت خبر می‌دهند.

یک مقام نزدیک به مقتدی صدر به شفق‌نیوز گفته است که این گروه فعلاً ترجیح می‌دهد نماینده‌ای از میان فهرست خودش را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند. رسانه‌های عراقی همچنین به بازماندگان مشهور از حضور در پارلمان اشاره کرده‌اند. سلیم الجبوری و اسامه النجیفی، دو سیاستمدار برجسته سنی که در گذشته مسؤولیت ریاست پارلمان را برعهده داشته‌اند، هر دو در این انتخابات نامزد شده بودند و از کسب آرای لازم برای ورود به پارلمان باز ماندند. خالد العبیدی وزیر دفاع پیشین، قاسم الفهداوی وزیر برق پیشین، هیثم الجبوری رئیس کمیسیون دارایی در پارلمان سابق، رشید العزاوی دبیرکل الحزب الاسلامی العراقی، عدنان الدرجال وزیر ورزش و جوانان، عبدالحسین عبطان وزیر ورزش پیشین، ساره ایاد علاوی دختر ایاد علاوی و نخست‌وزیر پیشین، خلف عبدالصمد استاندار پیشین بصره و نماینده سابق پارلمان از دیگر شکست‌خوردگان مهم انتخابات روز یکشنبه هستند.

محاکمه در بهارستان

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود با تیتر «محاکمه در بهارستان‌» به بررسی شکایت مجلس از ظریف و روحانی پرداخت و نوشت: مجلس‌یازدهمی‌ها که چشمان خود را بر مشکلات عدیده اقتصادی کشور بسته‌اند، روز گذشته در صحن علنی مجلس بار دیگر بر طبل محاکمه روحانی کوبیدند. بهارستان‌نشینان از ابتدای شروع به کار خود جز تخریب و حمله به دولت دوازدهم برنامه و هدفی برای خود قائل نبوده‌اند و با گذشت هفته‎‌ها از پایان کار دولت دوازدهم همچنان در نقش خود باقی مانده‌اند.

مجلس‌یازدهمی‌ها با شروع به کار خود وقتی با در بسته استیضاح مواجه شدند، فریاد محاکمه سر دادند و حال با اتمام دوره ریاست‌جمهوری روحانی و آغاز دولت مورد حمایت مجلس، همچنان نمایندگان اصولگرا به دنبال تسویه‌حساب سیاسی هستند و گویی تنها چاره حل مشکلات کشور در تخریب چهره دولتمردان دولت تدبیر و امید خلاصه شده است. این در حالی است که به گفته محمدعلی پورمختار، فعال سیاسی اصولگرا، نمایندگان فعلی در مجلس نگران‌اند که اگر از دولت انتقاد کنند یا از وزیر سوال بپرسند یا درصدد استیضاح برآیند، مغضوب دولت شوند. این نماینده ادوار مجلس درباره وکیل‌الدوله‌شدن نمایندگان مجلس یازدهم بعد از روی کار آمدن دولت سیدابراهیم رئیسی هم گفته است: «در مقاطعی که مجلس و دولت همسو بودند، به همین عنوان قابلیت نام‌گذاری را داشته‌اند؛ چون چشم‌هایشان را بر مسائل و مشکلات و کوتاهی‌ها و تصمیمات غلط دولت می‌بندند».

در همین شرایط که مجلس مشکلات کشور را رها کرده و اراده‌ای برای بازخواست از دولت سیزدهم در خود نمی‌بیند، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در تازه‌ترین اظهارنظر خود در صحن علنی دیروز درخواست محاکمه دولتمردان روحانی را مطرح کرد و گفت: طبق آمار رئیس سازمان دانشجویان وزارت علوم روال جذب سه‌هزارو ۶۲۰ دانشجوی بورسیه‌شده در دولت روحانی غیرقانونی بوده است. روحانی، جهانگیری، فرجی‌دانا، فرهادی و غلامی برای تعیین تکلیف تخلف در پرونده بورسیه‌ها به قوه قضائیه معرفی شدند.

محاکمه در بهارستان

روزنامه کیهان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گزارش مجلس درباره تخلفات دولت قبل از بی‌توجهی به بودجه تا ظلم به بورسیه‌ها» نوشت: جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی دیروز برای بررسی گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ تشکیل شد. در جلسه غیرعلنی مهرداد بذرپاش رئیس‌دیوان محاسبات درباره گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ برای نمایندگان توضیحاتی ارائه داد.

سپس مهرداد بذرپاش رئیس‌دیوان محاسبات کشور دیروز در جلسه علنی مجلس گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۹ را قرائت کرد. بذرپاش در گزارش تفریغ بودجه سال گذشته اعلام کرد که ۱۲۶ درصد از منابع مالیاتی در سال گذشته وصول شده است.

رئیس‌دیوان محاسبات گفت: گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ چهارماه قبل از موعد مقرر قانونی تهیه و در تاریخ ۱۴۰۰.۶.۳۱ به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. دیوان محاسبات کشور با حسابرسی بالغ بر ۳.۷۰۰ دستگاه اجرایی، بررسی و تلفیق بیش از ۶.۸۰۰ گزارش حسابرسی، عملکرد تبصره‌های ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، بررسی گزارش‌های تلفیقی تعداد ۲۷۲ تبصره، بند و جز در کارگروه فنی و حقوقی، گزارش تفریغ ماده واحده و تبصره‌های ذیل آن را در ۷۶۲ صفحه تهیه و در هیئت عمومی دیوان محاسبات کشور به تصویب رساند.

بخشی از متن این گزارش به شرح ذیل است: بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور پس از اعمال تغییرات، کسری تراز عملیاتی، بالغ بر یکصد و هفتاد و شش هزار و دویست و هشتاد و نه میلیارد (۱۷۶.۲۸۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان بوده که با توجه به میزان درآمدهای تحقق‌یافته و مصارف اعتبارات هزینه‌ای، کسری تراز عملیاتی در عمل به مبلغ یکصد و هشتاد و سه هزار و سیصد و پنجاه و یک میلیارد (۱۸۳.۳۵۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) تومان رسیده است. به عبارتی فزونی هزینه‌ها نسبت به درآمد عمومی به میزان ۶۵/۸‌٪ است. این مبلغ تماماً از محل واگذاری دارایی‌های مالی تأمین شده است.

الزاماتی برای تهیه و تدوین قوانین بودجه سال‌های ۱۳۹۶ لغایت ۱۴۰۰ تعیین گردیده که می‌تواند شاخص‌هایی برای ارزیابی عملکرد دولت ارائه نماید. بر این اساس منابع عمومی دولت در قانون و عملکرد بودجه نسبت به الزام برنامه ششم به ترتیب ۴/۸‌٪ و ۷/۳‌٪ انحراف داشته که دلیل اصلی آن به رشد قابل توجه «واگذاری دارایی‌های مالی» بازمی‌گردد. «درآمدها» در قانون بودجه به میزان %۲۰/۳ و در عملکرد بالغ بر ۲۳/۱‌٪ کمتر از الزامات تعیین شده در قانون برنامه ششم توسعه است. علیرغم تحقق ۱۰۱/۴ درصدی «درآمدهای مالیاتی» در سال ۱۳۹۹، این بخش حدود ۲۰‌٪ کمتر از میزان پیش‌بینی شده در برنامه است.

از مجوز سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار تسهیلات فاینانس جهت تأمین مالی طرح‌های دولتی و غیردولتی علاوه‌بر باقی‌مانده سنوات قبل، موضوع بند (الف) تبصره (۳)، در سال ۱۳۹۹ صرفاً مبلغ پنجاه و پنج میلیون و دویست و نود و هفت هزار (۵۵,۲۹۷,۰۰۰) یورو بابت طرح مقابله با شیوع ویروس کرونا، استفاده شده است.

بر اساس بند (الف) تبصره (۴)، بانک‌های تجاری و تخصصی مجاز بوده‌اند از محل منابع در اختیار نسبت به اعطای تسهیلات ارزی _ ریالی تا مبلغ سه میلیارد (۳.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) دلار برای طرح‌های توسعه‌ای بالادستی نفت و گاز اقدام نمایند؛ در سال ۱۳۹۹ تسهیلاتی در این خصوص پرداخت نشده است.

محاکمه در بهارستان

کد خبر 528486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.