۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
"عظیمیه" همچنان در بلاتکلیفی!

شهرک عظیمیه در شمال قزوین واقع شده و تحت مدیریت شهرداری منطقه سه با چالش‌های جدی زیر ساختی مواجهه بوده است، وسعت این شهرک ۳۳۰ هکتار است و هم اکنون به جز ساکنان سه روستای اکبرآباد، امیرآباد و حسن آباد ساخت و سازی در این منطقه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرک عظیمیه نزدیک سه دهه است که مجوز ساخت و ساز برای مالکان آن صادره شده، اما مشکلاتی مانند آب، برق، گاز و زیر ساخت‌ها که نیاز به بودجه میلیاردی دارد سبب شده شهرداری به تنهایی نتواند به تمام مشکلات و نیاز شهروندان پاسخ دهد. در شرق این روستا اسماعیل آباد و در غرب روستای نجم آباد و ادبیلک در شمال به روستاهای نیاق، الولک در جنوب شهر قزوین و اتوبان قزوین_ تهران قرار دارد.

پس از توافق ۱۱ درصدی با ساکنان و مالکان این منطقه زمین‌های این بخش در سه فاز (۱،۲،۳) تقسیم بندی شد و ۱۱ درصد آن به مالکان و مابقی به تعاونی‌ها تعلق گرفت. علاوه بر مالکان، شش تعاونی در زمین‌های ناحیه عظیمیه سهم دارند که عبارت از تعاونی مسکن شهرداری، تعاونی مسکن نازنخ، تعاونی مسکن فرش اکباتان، تعاونی مسکن دادگستری، تعاونی مسکن شیشه و تعاونی مسکن اداره ثبت اسناد استان قزوین هستند.

با توجه به صدور مجوز ساخت و ساز در شهرک عظیمیه، وجود مشکلاتی مانند تأمین آب، برق، گاز، زیرساخت‌های فاضلاب و نیازمندی‌های فرهنگی و امنیتی سبب شد تا در شهر بنرهایی مبنی بر نداشتن انشعاب آب برای ساکنان زده شود که از خرید و فروش و ساخت و ساز در آن ناحیه منع می‌شدند. اعتراض اهالی و مالکان شهرک عظیمیه به دلیل بلاتکلیفی ۳۰ ساله در این منطقه علی‌رغم صدور مجوز قانونی سبب شد تا آنان اعتراضات و تجمعاتی مقابل استانداری، دفاتر امام جمعه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دادگستری برگزار کنند و خواستار تعیین تکلیف خود شوند.

مشکل آبرسانی و خدمات شهرک عظیمیه رفع شود

«ولی چگینی» رئیس کمیسیون مالی، برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری شورای اسلامی قزوین در این باره به ایمنا می‌گوید: موضوع رفع مشکل آب و ارائه خدمات به زمین‌های عظیمیه در چند ماه گذشته با پیگیری مدیریت شهری قزوین مجدد مطرح و تا حدودی در جهت رفع آنها اقدام شد تا در میان مالکان این زمین‌ها بارقه امیدی شکل گیرد. مدیریت شهری قزوین و سایر دستگاه‌های مرتبط موضوع خدمت رسانی و آبرسانی به اراضی عظیمیه را تعیین تکلیف و رفع کنند.

وی می‌افزاید: با توجه به جلسات و پیگیری‌ها و قول‌های مساعد جهت رفع مشکل آب این منطقه شاهد رونق و خرید فروش در این منطقه نیز بودیم. بر اساس مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان و قول مساعد مدیران استانی، باید هر چه سریع‌تر مشکلات در مورد خدمت رسانی نکردن دستگاه‌های مرتبط و خصوصاً رفع مشکل آبرسانی به این منطقه برطرف شود. خواستار عمل به تکلیف شهرداری قزوین پیرامون آبرسانی به منطقه عظیمیه و آغاز ساخت و ساز در این اراضی هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر قزوین همچنین با اشاره به آمادگی شورای در عمل به وظایف و همکاری در جهت رفع مشکلات منطقه عظیمیه تصریح می‌کند: ضرورت دارد سایر نهادهای خدمت رسان نیز به وظایفشان در این منطقه عمل کنند تا پیشرفت حاصل شود و مالکان نیز برای ساخت و ساز برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

چرا مجوز می‌دهند و با سرمایه‌های مردم بازی می‌کنند؟

«محمد باجلان» یکی از مالکان شهرک عظیمیه در این باره می‌گوید: بیش از سه دهه است که مجوز قانونی برای ساخت و ساز داده شده است، اما نهادهای خدمات رسان نمی‌خواهند امکانات در شهرک عظیمیه وجود داشته باشد؛ می‌گویند آب در استان نداریم، وقتی توان خدمات رسانی ندارند چرا مجوز می‌دهند و با سرمایه‌های مردم بازی می‌کنند؟

وی ادامه می‌دهد: شهرداری منطقه سه خدمات خوبی در حد امکان ارائه داده است اما شرکت‌های آب، برق و گاز نیاز به بودجه کلان دارند که شهرداری می‌گوید از توان ما خارج است.

این شهروند می‌افزاید: استانداری قزوین می‌گوید به بودجه ملی تا یک هزار میلیارد تومان و سهم آب نیاز است. چندین بار جلوی استانداری، دادگستری و دفتر امام جمعه تجمع کردیم، اما جواب قاطع دریافت نکردیم و تنها وعده بوده است. در سطح شهر بنر زده می‌شود که در شهرک عظیمیه به دلیل نبود آب و زیرساخت لازم خرید و فروش انجام نشود، مگر می‌شود همه مجوزهای قانونی را بدهند، اما غیر قانونی از آن جلوگیری کنند؟

خدمات خوبی در دو سال اخیر ارائه شده / تمامی کمبودها صحت ندارد

«محمدکریم عصارزاده» مدیر منطقه سه شهرداری قزوین در این باره به ایمنا می‌گوید: در عظیمیه اقدامات خوبی در دو سال اخیر شده است، اینکه می‌گویند هیچ کاری نشده صحت ندارد، شهرداری به همراه سایر سازمان‌های خدمات رسان اقدامات بزرگی در این منطقه برای اهالی انجام دادند.

وی با اشاره به عملکرد ناحیه عظیمیه در حدود دو سال نخست تصریح می‌کند: بیش از ۱۹ هزار و ۷۰۰ مترمربع از معابر فرعی این ناحیه آسفالت شده و ساماندهی نهر در منطقه عظیمیه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیر منطقه سه شهرداری قزوین خاطرنشان می‌کند: ۲.۷ کیلومتر از محور اصلی اسماعیل‌آباد از مقابل ورزشگاه تا انتهای محله با عرض متوسط ۱۸ متر عملیات زیرسازی و آسفالت شده و اجرای ۱۸۰ متر طول پل فلزی شامل ۱۲ پل ماشین رو از دیگر اقدامات انجام شده در ناحیه عظیمیه به شمار می‌رود.

احداث پارک جیبی برای شهروندان در شهرک

وی اظهار می‌کند: احداث پارک جیبی به متراژ ۸۷۰ مترمربع انجام شده است؛ چراکه افزایش سرانه فضای سبز و ایجاد فضایی بانشاط برای شهروندان جزو اولویت‌های شهرداری است.

عصارزاده با اشاره به دیگر اقدامات انجام شده در این شهرک خاطرنشان می‌کند: اجرای زیرسازی و آسفالت محور اصلی جاده اسماعیل‌آباد واقع در ناحیه عظیمیه از مقابل ورزشگاه تا انتهای جاده این عملیات به متراژ ۲ هزار و ۷۰۰ متر و طول و عرض متوسط ۱۸ متر انجام شده است.

آبرسانی و زیرساخت بودجه میلیاردی می‌خواهد

وی با بیان اینکه برخی مجوز ساخت و ساز دارند، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها مانند آبرسانی که چند صد میلیارد تومان بودجه نیاز دارد سبب شده است که نهادهای خدمات رسان درخواست بودجه و هزینه کنند، می‌گوید: شهرداری قزوین به تنهایی نمی‌تواند بودجه را تقبل کند، اگر سهم آب این شهر از طالقان فراهم شود در این صورت با بودجه ملی و استانی می‌توان مشکل آب عظیمیه را برطرف کرد. شرکت‌های خدمات رسان در قبال دریافت پول و هزینه می‌توانند اقدام کنند در غیر این صورت با وجود هزینه‌های سرسام‌آور و تورم بالا نمی‌شود مشکلات شهرک عظیمیه را مرتفع کرد.

کد خبر 528474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۵
    0 0
    نزدیک به دو سال از حرفی که آقای ولی چگینی در رابطه با حل مشکل آبرسانی به عظیمیه گفته ‌هنوز کوجکترین قدمی در این رابطه برداشته نشده و الان که مرداد ۱۴۰۲ است زمین های عظیمیه دقیقا در وضعیت ۲ سال پیش،قرار دارند . بهتر است ایمنا این آقای ولی چگینی را پیدا کرده و از اووبپرسد که حرفی که دو سال پیش زدی جه شد ؟