هاشمی: جشنواره کودک در اصفهان به شکوه و اوج خود رسیده است

کارگردان فیلم «شهر گربه‌ها»، گفت: جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان زاده و پروریده شده و به شکوه و اوج خود رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدجواد هاشمی در نشست خبری فیلم شهر گربه‌ها در سی و چهارمین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان اصفهان اظهار کرد: خوشحالم که در اصفهان هستم و خیلی برای من ناراحت کننده خواهد بود که جشنواره به جای دیگری منتقل شود.

وی افزود: این جشنواره در اصفهان زاده، پرورده شده و به شکوه و اوج خود رسیده است. سینمای کودک و نوجوان به خاطر اصفهان در دوره‌های مختلف رشد پیدا کرد و به همین جهت من به خود می‌بالم که در اصفهان حضور دارم.

کارگردان فیلم شهر گربه‌ها ادامه داد: گربه تنها حیوانی است‌که در تمام دنیا بیشترین ارتباط را با مردم دارد و به همین دلیل فیلم بر پایه این حیوان ساخته شد.

هاشمی اضافه کرد: کودکان نباید سینما را با تلخی ترک کنند. من وحشت را در سینمای کودک می‌پسندم، به شرطی که به فانتزی منجر شود. نباید به این فکر کنیم که شخصیت فیلم‌ها تاریخ مصرف دارند. من به دنبال ساخت «امپراتوری میمون‌ها» هستم تا همه فیلم‌هایی که ساختم فراموش شود.

وی تصریح کرد: «شهر گربه‌ها» فیلمی بروزتر از «آهوی پیشونی سفید» است. تأیید می‌کنم بخشی از این فیلم از روی «این تایم» اقتباس شده است. با افتخار می‌گویم یک کپی کار ناشی هستم؛ زیرا کپی کردن و اقتباس اگر خوب باشد، قابل قبول خواهد بود.

کارگردان فیلم «شهر گربه‌ها» در پاسخ به این سوال که چرا از موسیقی‌های غربی در فیلم استفاده شده است، گفت: هفت نت موسیقی و نیم پرده در فیلم داریم که همه موسیقی‌های عالم با همین‌ها ساخته می‌شود. ممکن است در سینما خیلی از چیزها شبیه فیلم‌های دیگر باشد، اما کپی خوانده نشود.

هاشمی افزود: به شدت علاقه دارم شبیه غربی‌ها فیلم بسازم؛ چراکه خوب کار می‌کنند. من باید بتوانم عروسک را مثل تد بچرخانم، اما با پیام خوب. برخی می‌پرسند چرا موسیقی غربی در این فیلم وجود دارد که من در پاسخ می‌گویم، می‌توان این کار را انجام داد، اما با پیام خوب.

هرگز فیلمنامه نویس خوبی نبودم

وی با توصیف شخصیت‌های فیلم خود، افزود: شخصیت یوسف تیموری تنها به این دلیل مهاجرت می‌کند که عمر مادرش را برگرداند. شخصیت نیوشا ضیغمی فقط برای فرار کردن مهاجرت می‌کند. شخصیت میرطاهر مظلومی نیز تنها برای این مهاجرت می‌کند که یارش آنجاست. شخصیت بلا و طلا هم به دنبال آرمان‌های خود می‌روند. هرکدام از شخصیت‌ها در این فیلم هدفی دارند. من سعی کردم اهداف شخصیت‌ها با هم تفاوت داشته باشد.

کارگردان فیلم «شهر گربه‌ها» ادامه داد: هرکدام از پیام‌های فیلم آرمانی برای خود دارد که البته نیازی نیست بچه‌ها آن را دریافت کنند. کودکان سرزمین من از «آهوی پیشونی سفید» این پیام را دریافت نکردند که مواظب عجوزه‌ها باشید، اما کم کم پیام فیلم در آنها نفوذ کرد.

هاشمی تصریح کرد: فیلمی که امروز نمایش داده شد، شهر گربه‌های دو بود که نسخه یک آن هنوز ساخته نشده و داستان را به عقب بر می‌گرداند که انتقادات آن نیز تیز خواهد بود.

وی افزود: خیلی ناراحتم شدم وقتی دیدم در مسابقه‌ای ورزشی دو ورزشکار از کشور خودمان در مقابل هم قرار گرفتند. ما باید شرایط رفتن و بازگشت شهروندان را فراهم کنیم و در عین حال بگوییم که فکر نکنید همه چیز در آنجا خوب است.

کارگردان فیلم «شهر گربه‌ها» ادامه داد: اولین بار است که برای نوشتن فیلمنامه وقت گذاشتم؛ برای نسخه اول این فیلم پنج مشاور داشتم و برای نسخه دوم تنها از آنها راهنمایی گرفتم، زیرا کار از کار گذشته بود. من هرگز فیلم‌نامه‌نویس خوبی نبودم و کارگردان خوبی هم نیستم؛ چراکه هیچگاه جایزه کارگردانی نگرفتم.

هرگز از سینما پول در نیاوردم

هاشمی در مورد ساخت سریال «آهونی پیشونی سفید»، گفت: این سریال را خودم ننوشتم و دو نویسنده خوب فیلم‌نامه آن را تهیه کرده‌اند. اگر سرمایه داشته باشم فیلمی ساخته خواهد شد که صور خیال را برای بچه‌ها فعال کند. من هرگز از سینما پول در نیاوردم؛ چراکه برای من مهم است که کودکان فیلم را دوست داشته باشند. من با بچه‌ها بزرگ نشدم، بچه‌ها من را بزرگ کرده‌اند.

وی در مورد دلیل انتخاب بازیگران فیلم خود، گفت: من به توانایی بازیگرانم ایمان داشتم و از آنها عذرخواهی می‌کنم که فرصت بهتر بودن را به آنها ندادم.

کارگردان «فیلم شهر گربه‌ها»، اضافه کرد: بخشی از صنعت سینما به غلو باز می‌گردد. مگر می‌شود کسی مهاجرت کند و جانش را بگیرند؟ تلنگر با غلو رخ می‌دهد. من در این فیلم از غرب و شرق صحبت نکردم. نمادی آوردیم به نام ترامپ تا همه فکر کنند در مورد غرب حرف می‌زنیم، اما پیام این است که اگر مهاجرت می‌کنی، مواظب باش عمرت از بین نرود. فیلم راهکار نیست، فیلم تنها باید به درد اشاره کند. در این فیلم به شرایط جامعه امروزی اشاره شده است.

هاشمی در مورد ترانه‌های استفاده شده در فیلم، گفت: همه ترانه‌های فیلم‌هایم را خودم نوشتم، اما در این فیلم از ترانه سرا استفاده کردم. بیشتر اوقات خروج شعر از قافیه به این دلیل بود که در برخی صحنه‌ها موزیک قبل از ترانه ساخته شده بود.

وی در مورد شباهت داستان فیلم‌های خود، تصریح کرد: من بین قصه «شهر گربه ها» و فیلم‌های قبلی مثل «آهوی پیشانی سفید» نزدیکی نمی‌بینم، اما در فیلم‌هایم حرفی دارم که تا ابد می‌زنم؛ من راجع به عمر و زندگی که به راحتی گرفته می‌شود حساسم.

به دنبال جلو گیری از سقوط سینما هستم

کارگردان فیلم «شهر گربه ها» در مورد علت ادامه‌دار بودن فیلم‌هایش، خاطر نشان کرد: هیچ اشکالی ندارد فیلم به درازا بکشد. کودکان به شدت طالب آهوی پیشونی سفید چهار هستند. مردم خیلی دوست دارند فیلم‌ها ادامه پیدا کند. من وقتی دو نسخه از یک فیلم می‌سازم، از جهت اقتصادی به نفع سرمایه گذار می‌شود. از همان امکانات و شرایط و گریم‌ها استفاده می‌شود و هزینه را کم‌تر می‌کند؛ اگر نسخه دوم ضعیف‌تر از نسخه اول هم باشد ایرادی ندارد؛ زیرا هیچوقت نسخه بعدی فیلم به خوبی نسخه اول نمی‌شود.

هاشمی افزود: تنها هدفم این است که فیلم‌های من بیننده داشته باشد، کودکان دوستش داشته باشند و آموزه داشته باشد. من به دنبال جلوگیری از سقوط سینما هستم.

هاشمی اضافه کرد: خیلی خوشحالم از اینکه سریال «آهوی پیشونی سفید» را دو نفر دیگر بسیار هوشمندانه نوشتند و خیلی برای خودم گریه کردم که چرا توان نوشتنش را ندارم. امیدوارم نویسندگان خوب برای بچه‌ها بنویسند و برای این کار آموزش ببینند.

وی ادامه داد: جوایز مهم نیست، مهم کودکان هستند و آنها باید به فیلم امتیاز بدهند. فیلم‌هایی که کاندید شدند فیلم‌های بسیار خوبی هستند، اما به نظر من معنای جشنواره کودک در آنها وجود ندارد.

اصفهان شهر شکوه، جلال و دانایی است

میرطاهر مظلومی، بازیگر فیلم «شهر گربه‌ها» نیز در این نشست، اظهار کرد: اصفهان شهر شکوه، جلال و دانایی است. خوشحالم که مهمانان خارجی چشمشان به این شهر باز می‌شود و شکوه و جلال ایران را می‌بینند.

وی افزود: استراتژی کودکان برای حضور در دنیای واقعی، خیال بوده و از ابزار واقعی در خیال استفاده می‌کنند و گاهاً بین دانایی، احساس و نادانی در تلاطم هستند. باید تمثیلی به قضیه نگاه کرد. چراکه خیلی از قصه‌های ما با تمثیل کودکان را به دنیای خیال برده‌اند. دنیای کودکان دنیای شادی و مفرح است، اما در دل آن، قصه‌هایی پر از تعقل است.

بازیگر فیلم «شهر گربه‌ها» ادامه داد: باید با حقیقت روبه‌رو شویم و بدانیم جسارت سیدجواد هاشمی ستودنی است؛ ذهن او زلال و چیزی فارغ از معیشت بوده و یک قدم رو به جلوست. دوره انیمیشن‌های بافتنی و عروسکی تمام شده و باید به دنبال رنسانس کودک باشیم و به آن نزدیک شویم. ما به دلیل نداشتن ابزار لازم مدرنیته، گریم‌های سختی را تحمل کردیم تا به آن نزدیک شویم. شاید اگر ابزار و تجهیزات به سینمای ایران اضافه نشود به مرگ سینمای کودک منجر شود.

مظلومی اضافه کرد: پست مدرن می‌گوید من عاری از معنی هستم. ما عمیق به مهاجرت نگاه کردیم و گفتیم اگر در مهاجرت تعقل و اندیشه باشد، دراماتیک‌تر پیش می‌رود.

بازیگر فیلم «شهر گربه‌ها» تصریح کرد: مگر علمای ما نگفتند علم را حتی تا چین یاد بگیرید به کشور برگردید؟ این حرف ستودنی است. ما نیاز به تکنیک و نگرش جدید داریم. کودکان ما خیلی حقیقی هستند.

مظلومی در مورد شخصیت خود در فیلم، گفت: فضای ملودرامی برای شخصیت من در فیلم ساخته شد که پارادوکس ایجاد می‌کرد. وقتی این شخصیت در فیلم عاشق می‌شود، یعنی عشق عمیقی دارد.

یوسف تیموری، دیگر بازیگر فیلم «شهر گربه‌ها» اظهار کرد: خیلی خوشحالم که امسال در جشنواره کودک فیلم دارم و سازنده آن دوست‌خوبم سید جواد هاشمی است.

وی افزود: فیلم در مورد منطقه‌ای است که برخی محدودیت‌ها در آن وجود دارد، سلایق مختلف در آن زندگی می‌کنند و برای زرق و برق دوست دارند به شهر گربه‌ها مهاجرت کنند. پیام این بود که ما نه همان زرق و برق را، اما تا حدی آنها را در چارچوب کشور ایجاد کنیم تا مجبور نباشیم برای آن مهاجرت کنیم.

بازیگر فیلم «شهر گربه‌ها»، ادامه داد: در مورد وجود شخصیت ترامپ در فیلم، عروسک آن هم ساخته شده و همه حرکات وی را تقلید می‌کنند. البته این فیلم خیلی ربطی به این مسئله ندارد، اما بی‌ربط هم نبود. بسیاری از هنرمندان می‌توانستند در کشور کار کنند، اما رفتند و زندگی در هیچ طرفی را نفهمیدند و عمرشان تمام شد.

تیموری اضافه کرد: امیدوارم در سراسر دنیا انواع سلیقه‌ها با حفظ فرهنگ خود در کنار هم زندگی کنند. این نگاه به عنوان کسی است که از بیرون به فیلم نگاه می‌کند.

کد خبر 528457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.