‌توجه به بسترهای فرهنگی شهر به افزایش حضور شهروندان کمک می‌کند

یک دکترای شهرسازی گفت: امروزه ایجاد مسیرهای پیاده و محورهای فرهنگی بسیار مورد توجه است، اما صرفا اقداماتی در حوزه کالبدی، آن هم به صورت محدود انجام شده است و متاسفانه بسترهای محیطی به خصوص در حوزه فرهنگی چندان مورد توجه نیست.

امیرحسین شبانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از مهمترین راهکارهای رونق شهرها و افزایش حضور شهروندان در فضاهای شهری، ایجاد مسیرهای سبز و محورهای فرهنگی در شهر است؛ مسیرها و محورهایی که بستر لازم را برای رونق شهرها فراهم کند.

وی افزود: این محورها و مسیرها در راستای دستیابی به شهر پایدار و پیاده محور یک ضرورت است اما امروزه با تراکم بیش از اندازه‌ای که در شهرهای ما وجود دارد، ایجاد این محورها بسیار دشوار است.

این دکترای شهرسازی خاطرنشان کرد: البته مشکل تنها مسائل کالبدی نیست بلکه رویکرد برنامه‌ریزان و مدیران نیز نسبت به این محورها چندان صحیح نیست؛ چرا که آنها تنها مسائل کالبدی و اصول طراحی را مورد بررسی قرار می‌دهند و به بسترهای محیطی کمتر توجه می‌کنند.

شبانی تاکید کرد: از مهمترین اقداماتی که در مسیرهای پیاده محور باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد کاربری‌های مختلف به خصوص کاربری‌های تجاری است تا سرزندگی و نشاط به این فضاهای شهری تزریق شود و مردم نیز برای حضور در این فضاها بیشتر رغبت داشته باشند.

وی اضافه کرد: درست است که وجود اجزای کالبدی، نمادها و نشانه‌ها در این مسیرها بسیار مهم است اما وقوع رویدادهای فرهنگی نیز بسیار اهمیت دارد و به رونق هرچه بیشتر این فضاها کمک می‌کند.

این دکترای شهرسازی گفت: امروزه ایجاد مسیرهای پیاده و محورهای فرهنگی بسیار مورد توجه است، اما صرفاً اقداماتی در حوزه کالبدی، آن هم به صورت محدود انجام شده است و متأسفانه بسترهای محیطی به خصوص در حوزه فرهنگی چندان مورد توجه نیست.

شبانی افزود: امید است با تغییر نگرش مدیران و برنامه‌ریزان شهر، این محورها، هم از منظر کمی و هم از منظر کیفی شرایط بهتری را برای استفاده بیشتر شهروندان فراهم کند.

وی تاکید کرد: ایجاد این مسیرها و محورها بسیار ضروری است و چنانچه نسبت به آنها بی توجهی شود، هر روز بر معضلات شهری افزوده می‌شود و روند دستیابی به توسعه پایدار نیز با اخلال مواجه خواهد شد.

کد خبر 528378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.