رفع معضل ترافیک به یکباره ممکن نیست

یک کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: معضل ترافیک و در پی آن آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد سال، باید اولویت اصلی مدیریت شهری باشد که حل آن یک شبه ممکن نیست.

مجید عموچی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: از جمله معضلاتی که هر روزه در شهرهای ما در حال حادتر شدن و گسترش پیدا کردن است، ترافیک است که بر سایر ابعاد شهر به خصوص مسائل زیست محیطی اثرگذار است.

وی افزود: البته این معضل همه شهرهای دنیا را در برهه‌ای از زمان درگیر خودش کرده است و آنها نیز با در نظر داشتن راهکارها و پیاده سازی آن، نسبت به حل مشکل ترافیک خود اقدام کرده‌اند.

این کارشناس ارشد راه و ترابری خاطرنشان کرد: از آنجا که طرح‌ها و برنامه‌های شهری، دورنما و چشم اندازی از آینده شهر را بر اساس تدوین ضوابط و مفادی تعیین می‌کنند، لذا اگر قرار است معضلات شهری از جمله ترافیک شهر حل شود، حتماً نیاز است راهکارهایی بر مبنای واقعیت‌های موجود در همین برنامه‌ها در نظر گرفته شود.

عموچی تاکید کرد: متأسفانه پرداختن به مسائل مربوط به حوزه حمل و نقل به خصوص ترافیک چندان در تدوین طرح‌ها و برنامه‌ها مورد توجه نیست و صرفاً مشاوری در این حوزه به بیان نظرات خود می‌پردازد و بیشتر مسائل مربوط به حوزه شهرسازی در روند تهیه طرح‌های شهری دخیل است.

وی تصریح کرد: در چنین شرایطی نیاز است حتماً طرح‌های جامع ترافیکی با هماهنگی مشاور اصلی طرح، برای هر شهر تهیه شود و سایر روندها و فرآیندهای مرتبط با شهرسازی در هماهنگی با طرح ترافیک به پیش برود تا از هزینه‌های بعدی جلوگیری شده و زمان و منابع کافی برای اجرای طرح‌های ترافیکی در اختیار باشد.

این کارشناس ارشد راه و ترابری گفت: معضل ترافیک و در پی آن آلودگی هوا به خصوص در فصول سرد سال، باید اولویت اصلی مدیریت شهری باشد که حل آن یک شبه ممکن نیست. نیاز است در کنار اعمال طرح‌های ترافیکی به عنوان راهکارهای مسکن و موقت، در فرایند تهیه برنامه‌ها و طرح‌های شهری نیز بازنگری انجام شود و مسائل مرتبط با حوزه ترافیک بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

عموچی تاکید کرد: با در نظر داشتن راهکارهای بلندمدت و اصلاح نظام برنامه‌ریزی شهری در سطح کلان و خرد، همچنین اصلاح برخی روندهای کلان در سطح کشور می‌توان به حل معضل ترافیک شهری امیدوار بود.

کد خبر 528320

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.