جدیدترین میزان اثربخشی واکسن‌ها در برابر انواع مختلف کرونا مشخص شد

دانشمندان دانشگاه ییل در نتیجه مطالعات اخیر خود اعلام کردند واکسن‌ها در برابر انواع مختلف کرونا موثر است.

به گزارش ایمنا، یافته‌هایی که در مجله نیچر منتشر شد، نشان می‌دهد افرادی که قبل از واکسیناسیون به این ویروس آلوده شده‌اند نسبت به افرادی که آلوده نشده و کاملاً واکسینه شده‌اند، پاسخ ایمنی قوی‌تری نسبت به انواع مختلف نشان می‌دهد.

این نتایج در حالی مطرح می‌شود که افزایش عفونت‌های به اصطلاح «پیشرفت» ناشی از نوع دلتا در بین افراد واکسینه شده همچنان این سوال را ایجاد می‌کند که آیا واکسن‌ها حفاظت گسترده‌ای در برابر انواع جدید ایجاد شده دارند یا خیر؟

به گفته محققان، واکسن‌های مدرنا و فایزر پاسخ سیستم ایمنی بدن به عفونت را تقویت می‌کنند.

آکیکو ایوازاکی، استاد ایمونوبیولوژی والدمار فون زدویتز و نویسنده مقاله اظهار کرد: واکسن‌ها سطح بالایی از آنتی‌بادی‌ها را در برابر دلتا و بسیاری از انواع دیگر ایجاد می‌کنند و دریافت دو دُز بهتر از یک دُز است؛ علاوه بر این نتایج نشان می‌دهد که دُز تقویت کننده می‌تواند در دفع سارس-ک وو-۲ مؤثر باشد.

برای انجام این مطالعه، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی ایوازاکی و دو نویسنده همکار-ناتان گروباگ، استادیار اپیدمیولوژی در ییل و سعد عمر، مدیر مؤسسه بهداشت جهانی ییل، نمونه خون ۴۰ نفر از کادر درمان را ییل بین نوامبر ۲۰۲۰ و ژانویه ۲۰۲۱ قبل از دریافت واکسن جمع آوری کردند. در هفته‌های بعد، آن‌ها به طور دوره‌ای نمونه‌های بیشتری را پس از دریافت دُزهای اول و دوم واکسن‌های mRNA مدرنا یا فایزر mRNA دریافت کردند.

سپس محققان نمونه خون داوطلبان را در معرض ۱۶ نوع مختلف سارس-ک وو-۲ قرار دادند، از جمله نوع دلتا که بیشترین سویه در آمریکا در گردش بود و سپس پاسخ آنتی بادی و سلول T را به هر یک از انواع اندازه گیری کردند. (هیچ یک از داوطلبان در معرض ویروس قرار نگرفتند.)

محققان شواهدی از افزایش پاسخ سیستم ایمنی در همه نمونه‌های خون یافتند، اگرچه قدرت پاسخ به تنوع و به تنهایی متفاوت است. پاسخ سیستم ایمنی به نوع دلتا در خون همه داوطلبان به طور کلی قوی بود و حتی در نمونه‌های جمع آوری شده پس از دُز دوم افراد قوی‌تر بود.

ایوازاکی گفت: موارد موفقیت آمیزی که به نوع دلتا نسبت داده می‌شود بعید است از شکست واکسن‌ها ناشی شود. احتمالاً از طبیعت بسیار عفونی نوع دلتا ناشی می‌شود که می‌تواند بر دفاع ایمنی غلبه کند، مطالعات دیگر نیز نشان داده است که افراد واکسینه شده دارای عفونت‌های شدیدتری هستند.

گروباغ افزود: نوع دلتا نسبت به انواع قبلی عفونی‌تر است. قابلیت انتقال زیاد این نوع و نه فرار از پاسخ ایمنی ناشی از واکسن، به بهترین وجه عفونت‌های واکسینه شده را توضیح می‌دهد.

محققان همچنین داوطلبان مراقبت‌های بهداشتی را به دو گروه تقسیم کردند: کسانی که قبل از واکسیناسیون به کووید -۱۹ آلوده شده بودند و کسانی که مبتلا نبوده‌اند. پاسخ ایمنی افراد آلوده قبل از واکسیناسیون قوی‌تر از کسانی بود که هرگز آلوده نشده بودند.

ایوازاکی گفت: بهبودی از عفونت اولیه مانند تزریق اولین واکسن است. تزریق واکسن در بین افراد واکسینه شده می‌تواند تأثیر مشابهی داشته باشد و حضور آنتی بادی‌ها و سلول‌های T را که در برابر عفونت‌ها محافظت می‌کند افزایش دهد.

کارولینا لوکاس از ییل، شانتال فوگلز و اینچی ییلدریم نویسندگان مشترک این مطالعه هستند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

کد خبر 528290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.