طاعون نشخوارکنندگان برای انسان خطری ندارد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد، گفت: دستورالعمل‌های کنترل این بیماری تدوین و ابلاغ شده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، شهاب‌الدین منتظمی در پی انتشار اخباری درباره شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در برخی مناطق ضمن تکذیب ادعاها درباره واگیردار بودن این بیماری و خطر سرایت آن به انسان، افزود: دستورالعملی برای کنترل شیوع این بیماری تدوین و ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: به دنبال دریافت گزارش‌هایی مبنی بر تلفات جمعیت قوچ، میش و کل و بز در استان‌های مازندران، البرز و خراسان شمالی هماهنگی‌هایی انجام شد و از همکاران درخواست شد برای نمونه برداری و ارسال لاشه‌های درگیر با این بیماری به سازمان دامپزشکی و آزمایشگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در گزارش‌های دریافتی از سوی دامپزشکی به بحث بیماری طاعون اشاره شده بود از این رو همکاران ما در سازمان حفاظت محیط زیست بلافاصله اقدامات اولیه جهت کنترل این بیماری را به عمل آوردند.

منتظمی افزود: اجرای دستورالعمل‌های صادره از سوی سازمان دامپزشکی جهت کنترل و اقدامات اولیه به سرعت صورت گرفت همچنین این دستورالعمل برای اجرا به سایر ادارات کل استان‌های کشور ابلاغ شد.

وی درباره دیگر اقدامات فوری جهت کنترل این بیماری گفت: افزایش گشت زنی در مناطق اعلام شده برای کنترل و احیاناً پیدا شدن لاشه‌ها با مشخصات گفته شده در دستور کار قرار گرفت، به همکاران اعلام شد که در صورت پیدا شدن هرگونه لاشه ضمن جمع‌آوری آن طبق اقدامات ابلاغی دستورالعمل مراتب پیشگیری را مبذول دارند زیرا یکی از عوامل مهم انتشار این بیماری رها بودن لاشه‌ها در طبیعت است.

وی ضمن تأکید مجدد بر رعایت دستورالعمل‌ها درباره سایر اقدامات به عمل آمده در این زمینه گفت: از دیگر اقدامات به عمل آمده می‌توان به بحث ضد عفونی کردن آبشخورها و محل تلاقی عبور و مرور گله دام‌های اهلی اشاره کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش خاطرنشان کرد: اگر چه سازمان دامپزشکی همچون سال‌های گذشته واکسیناسیون دام‌های اهلی را در دستور کار خود قرار داده اما متأسفانه یکی از اصلی‌ترین دلایل درگیر شدن جمعیت حیات وحش، ورود دام و گله‌های اهلی به مناطق حفاظت شده سازمان محیط زیست و گذر از این مناطق بوده که با توجه به شرایط خشکسالی، کمبود آب و همچنین استفاده مشترک حیات وحش و دام اهلی از آبشخورهای مشترک و احتمال سرایت و گسترش این بیماری وجود دارد.

وی ضمن تاکید مجدد بر این که این بیماری واگیردار نیست و خطر ویژه‌ای برای انسان ندارد، گفت: رعایت دستورالعمل‌ها، کنترل و مراقبت‌ها را حتماً باید در دستور کار قرار داد، همچنین اگر تلفاتی مشاهده شد حتماً به سازمان دامپزشکی استان مربوطه اطلاع رسانی شود. از مردم نیز درخواست می‌کنم در صورت مشاهده لاشه یا تلفات حیوانی حتماً با ادارات محیط زیست مستقر در هر استان و یا پل ارتباطی سازمان حفاظت محیط زیست با شماره ۱۵۴۰ اطلاع رسانی کنند.

کد خبر 528152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.