اثربخشی سینوفارم در نوجوانان بیشتر است

رئیس اسبق سازمان‌نظام پزشکی اصفهان، گفت: در مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن سینوفارم چینی تزریق می‌شود، اثربخشی واکسن سینوفارم در بزرگسالان اثبات شده و در بین نوجوانان این اثربخشی به مراتب بیشتر خواهد بود و این واکسن مورد تایید وزارت بهداشت و درمان کشور است.

عباسعلی‌جوادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص بروز پیک ششم کرونا در ماه‌های آینده، اظهار کرد: موج‌های پنج‌گانه کرونا را داشته‌ایم و احتمال دارد در ماه‌های آینده با پیک ششم کرونا مواجه شویم، برای جلوگیری از بروز این اتفاق باید میزان واکسیناسیون افراد جامعه در سطح کشور بالا برود.

لزوم واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله‌ها

وی اضافه کرد: واکسن کرونا به اندازه کافی وارد کشور شده است، به طور یقین باید افراد زیر ۱۸ سال هم واکسینه شوند و با توجه به اینکه خطر ابتلاء به کرونا برای بزرگسالان و ایجاد مرگ‌و میر بیشتر است اما کودکان و و نوجوانان نیز به این ویروس مبتلا می‌شوند و می‌توانند ناقل این ویروس حاد به خانواده باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تصریح کرد: بسیاری از کشورها انواع متفاوت واکسن‌ها را برای زیر ۱۸ سال تزریق می‌کنند، در ایران واکسن سینوفارم چینی برای تزریق و بالا بردن ایمنی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال در نظر گرفته شده است و توصیه وزارت بهداشت نیز تزریق این واکسن برای نوجوانان است.

جوادی در مورد عوارض واکسن، تاکید کرد: باید بدانیم مصرف هر نوع قرص، شربت و تزریق هر نوع واکسنی تا حدودی عارضه در بدن افراد به دنبال دارد، اما این عوارض نسبت به خود بیماری بسیار کمتر است و انجام واکسیناسیون نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال به خانواده‌ها توصیه می‌شود.

اثربخشی بیشتر واکسن سینوفارم در بین نوجوانان

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اثربخشی واکسن سینوفارم، اظهار کرد: در حال حاضر در مراکز تجمیعی واکسیناسیون برای نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ سال واکسن سینوفارم چینی تزریق می‌شود، به طور یقین اثربخشی این واکسن برای این گروه سنی مورد تأیید وزارت بهداشت و درمان کشور است، به دلیل اینکه اثربخشی آن در بزرگسالان اثبات شده و در بین نوجوانان این اثربخشی به مراتب بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: هراس والدین از تزریق واکسن برای نوجوانان به دلیل تبلیغات منفی است که در فضای مجازی اتفاق افتاده است، خانواده‌ها بدانند همان طور که واکسن سرخک، فلج اطفال، دیفتری و کزاز را برای فرزندان تزریق کردند، تزریق واکسن کرونا نیز مانند واکسن‌های قبلی برای نوجوانان بی‌خطر است، توصیه می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به واکسینه کردن فرزندان اقدام کنند.

مهار پیک‌های کرونا با واکسینه شدن افراد جامعه

رئیس اسبق سازمان‌نظام پزشکی اصفهان، گفت: تزریق واکسن سینوفارم برای نوجوانان تاکنون عارضه‌ای به دنبال نداشته است، واقعیت این است تا واکسینه شدن آحاد مردم جامعه در سراسر کشور انجام نشود، پیک‌های کرونا مهار نمی‌شود.

جوادی، تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز پیک ششم کرونا باید همه افراد جامعه و نوجوانان واکسن کرونا را تزریق کنند، احتمال دارد دانش‌آموزان بیماری را به شکل خفیف‌تری بگیرند، اما اگر واکسینه نشوند می‌توانند ناقل ویروس حاد کرونا به والدین و ایجاد وضعیت حاد شوند.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای نوجوانان منعی ندارد

این متخصص بیماری‌های عفونی در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا برای نوجوانان، گفت: نوجوانانی که واکسن کرونا را تزریق کردند می‌توانند واکسن آنفلوانزا را هم تزریق کنند این دو واکسن مجزا از همدیگر است و تزریق هر دوی آنها هیچ ارتباطی به هم ندارد.

وی اضافه کرد: اگر همه افراد جامعه و نوجوانان زدن ماسک بر صورت را مورد توجه قرار دهند، اپیدمی آنفلوانزای شدید در فصل سرما را نخواهیم داشت، افرادی که مشکلات خونی دارند توصیه می‌شود که واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند.

جوادی خاطرنشان کرد: عموم مردم لزومی برای تزریق واکسن آنفلوانزا ندارند و تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، زدن ماسک و ایجاد فاصله اجتماعی احتمال ابتلاء و بروز اپیدمی آنفلوانزا در فصل سرما کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 527981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.