۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰
چلگرد؛ شهری با کیفیت روستا

چلگرد نه پارک دارد نه اعتباری برای احداث آن، انباشت زباله صدای اعتراض مردم را بلند کرده و آن‌ها انتظار دارند که مدیریت شهری آستین را برای توسعه این شهر بالا بزند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهروند یک شهر بودن حقوقی به همراه دارد و لازمه یک ساختار منظم در شهرها وجود قانون برای ارائه خدمات به شهروندان است. امروزه هدف همه کوشش‌های مدیریت شهری در زمینه افزایش خدمات و جلب رضایت بیشتر شهروندان است و این امر به ویژه برای شهرداری‌ها، هدف بزرگی است که بخش عمده‌ای از آن با ارائه خدمات به شهروندان محقق می‌شود.

در دهه‌های اخیر، افزایش جمعیت در شهرهای کشور متأثر از دو عامل رشد طبیعی جمعیت شهرها و مهاجرت ساکنان شهرهای کوچک و روستاییان به شهرهای میانی و بزرگ بوده است؛ این امر به گونه‌ای انجام شده است که متناسب با آن، فضاهای شهری و زیرساخت‌های مورد نیاز تجهیز نشدند.

عمده‌ترین اثر رشد شتابان شهرها، به هم ریختگی فضایی و رشد نابسامان، توزیع ناعادلانه کاربری‌ها، نابرابری سرانه‌ها، مکان یاب‌های نامناسب و مطالعه نشده و به هم خوردن نظام توزیع خدمات است که این امر به نوعی در همه شهرهای ایران به چشم می‌خورد.

اما نمود عینی این مسائل در شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ چهارمحال و بختیاری وجود دارد؛ مردم تقریباً هیچ خدماتی دریافت نکرده‌اند یا اگر خدمتی بوده هم اندک و با ابتدایی‌ترین تجهیزات فراهم شده که نارضایتی شهروندان را در پی داشته است؛ این شهر حتی از یک پارک هم بی بهره بوده و تقریباً مانند روستا است.

رنج شهروندان چلگرد

کریم غیبی شهروند چلگرد در این خصوص به خبرنگار ایمنا می‌گوید: یک شهروند مگر چه می‌خواهد؟ آیا جمع‌آوری زباله یا احداث پارک در شهر توقع زیادی بوده یا یک خواسته ابتدایی است!

وی می‌افزاید: زباله‌ها آنقدر در شهر مانده‌اند که شاید در همین جا بازیافت شوند مردم اینجا زجر می‌کشند در فصل تابستان بوی بد و در زمستان به نوعی دیگر؛ همیشه در مکافات بسر می‌بریم.

غیبی تاکید می‌کند: زباله‌های شهر پس از جمع‌آوری در مکانی کنار یک سالن ورزشی دفن می‌شود که این مکان در ۱۰۰ متری شهر بوده و بوی نامتبوعی ایجاد می‌کند که همه مردم را آزار می‌دهد. منطقه دفن زباله همچنین در نزدیکی ایستگاه سی ان جی شهر قرار دارد، در تابستان و زمستان زباله در این محل دفن می‌شود.

غیبی تصریح می‌کند: این محل «دره گندابه» نام دارد که در نزدیکی جاده است و عشایر هم در نزدیکی این مکان چادر زدند که از نظر بهداشتی برای این افراد هم مضر است. با وزش یک نسیم، مقداری از زباله‌ها در جاده قرار می‌گیرند که دام‌های عشایر هم از همین جاده تردد دارد و اگر یک گوسفند از زباله بخورد ممکن است تلف شده یا آسیب دیگری ببیند.

غیبی خاطرنشان می‌کند: چلگرد یک شهر گردشگری است پس گردشگر باید از حضور در آن راضی باشد، این شهر در دنیا با طبیعت و زیبایی شناخته شده است، باید توجه درخور به آن شود.

کودکان چلگرد با مفهوم پارک آشنا نیستند

وی اظهار می‌کند: یک روستای کوچک در استان‌های دیگر کشور دارای پارک است اما مرکز شهرستان گردشگرپذیر کوهرنگ این امکان را ندارد و باید برای اینکه فرزندان ما با این امکان در شهر آشنا و از آن استفاده کنند تا شهرکرد بروند که این امر بسیار دردآور و یک ظلم است؛ مگر یک پارک چقدر هزینه دارد؟

او می‌گوید: آرزو داریم یک فضای سبز در شهر باشد، گاهی یک شهردار یک چمن کاری و کاشت درخت داشته اما شهردار بعدی آن را تخریب و تبدیل یه گل کاری فصلی کرده است.

غیبی تاکید می‌کند: این شهر اصلاً فضای سبز ندارد که در روحیه شهروندان هم تأثیرگذار است اینکه منظره روبروی مردم کوه یا یک فضای سبز باشد متفاوت است؛ درست است در یک منطقه با طبیعت خدادادی زندگی می‌کنیم اما شهر باید فضای شهری داشته باشد و هر چیزی در جای خود ضروری است. چلگرد هرگز پارک و فضای سبز نداشته است چه برسد به اینکه خانم‌ها بخواهند در سطح شهر از یک پارک بانوان بهره‌مند شوند پس این موضوع، مطالبه جدی مردم است.

بافت قومی قبیله‌ای در شهر حاکم است

غیبی اظهار می‌کند: همیشه لجبازی و بافت قومی قبیله‌ای در شهر میان مسئولان حاکم بوده است با این رویه همان روستا بودن در جایی که امکانات در حد روستا فراهم است، بهتر از شهر خواهد بود. ایام انتخابات خواسته شورا کسب رأی بود و اکنون خواسته مردم داشتن حداقل‌ها است آیا پرکردن چاله چوله‌های شهر توقع زیادی است؟ ایستگاه سی ان جی شهر زیر نظر شهرداری بوده که خراب شد و دو هفته رفع این مشکل زمان برد، پس باید وعده‌های انتخاباتی محقق شود که محصول آن تنها برای یک فرد نیست و طعم آن را تمام شهروندان می‌چشند.

وی تصریح می‌کند: افرادی برای جمع‌آوری رأی و عضو شورا شدن هزینه کرده تا به مردم خدمت کنند اما با شهرداری مواجه هستند که اعتباری برای هزینه ندارد، اصلاً وجود شورای شهر چه ویژگی خاصی برای شهر دارد؟ شهر با این رویه به جایی نمی‌رسد.

شهرداری برای جمع‌آوری زباله سازمان یافته کار نمی‌کرد

محمد غیبی‌حاجی‌ور رئیس شورای اسلامی شهر چلگرد، اظهار می‌کند: اصلاً شهرداری در گذشته با هیچ شرکتی برای جمع‌آوری زباله قرارداد نداشته و نیروهایی که زباله را جمع‌آوری کردند به صورت روزمزد فعالیت داشتند. این نیروها بکارگیری شده و نیروی شهرداری نبودند لذا بیمه و حقوق ماهیانه هم نداشتند که مقدار هزینه روزمزد آنان هم بسیار اندک بود و هیچ فردی با این قیمت کار نمی‌کرد.

غیبی‌حاجی‌ور تاکید می‌کند: به تازگی شهرداری با یک شرکت بخش خصوصی قراردادی منعقد کرده و مصوبه لازم اخذ شده تا این شرکت، خدمات شهری را انجام دهد.
وی می‌گوید: مکانی که دفن زباله در چلگرد انجام می‌شود در مجاورت یک مجموعه ورزشی اداری است که زیبنده شهر نیست؛ جلساتی با کمیته مکان یاب متشکل از آب منطقه‌ای و محیط زیست برگزار شد و در نهایت تمامی زباله‌ها بارگیری و به مکان بهداشتی جدید و مورد نظر برای دفن زباله انتقال داده شد.

غیبی‌حاجی‌ور تصریح می‌کند: در این فرآیند زباله‌هایی که زمستان سال گذشته در محل دفن شده بود، هم جمع‌آوری و منتقل شد. مکان دفن زباله در مجاورت سایت اداری ورزشی در ضلع شرقی و مسیر جاده دیمه قرار داشت و مکان فعلی و مناسب حدود ۷۰۰ متر بالاتر از مکان قبلی است.

جاده منتهی به محل دفن زباله زمستان مسدود می‌شود

وی اظهار می‌کند: مکان جدید دفن زباله در سال‌های گذشته در نظر گرفته شده بود اما به دلیل اینکه در زمستان جاده دسترسی مسدود می‌شد در کنار سالن ورزشی تخلیه شد؛ تا حدودی زیرسازی جاده منتهی به محل دفن زباله انجام شده که دفن زباله در زمستان سال جاری، بستگی به ارتفاع برف دارد، اینکه جاده را مسدود کند یا خیر.

او می‌گوید: زیرسازی و آسفالت جاده نیازمند یک میلیارد تومان اعتبار است که این اعتبار فعلاً موجود نیست در این راستا مکاتباتی با نماینده شهرستان کوهرنگ در مجلس شورای اسلامی برای تأمین اعتبار جاده داشتیم زیرا آلودگی چشمه‌ها به دلیل دفن زباله در مکان نامناسب مطرح است.

وی با تاکید براینکه زین پس تمامی زباله‌ها از سطح شهر به صورت مرتب جمع‌آوری می‌شود، می‌گوید: با آغاز فصل سرما جداول سطح شهر هم پاکسازی و لای روبی شده است.

زمین متعلق به پارک، کاربری دیگری دارد

غیبی‌حاجی‌ور در مورد ایجاد پارک در شهر چلگرد، اظهار می‌کند: یک قطعه زمین با مساحت حدود چهار هزار متر مربع در شهر در دوره‌های گذشته شهرداری به بخش خصوصی به صورت استیجاری واگذار شده بود تا به پارک تبدیل شود اکنون آن قرارداد به اتمام رسیده اما نه تنها این امر محقق نشده است بلکه برخلاف قرارداد به کمپینگ گردشگری تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه مکاتبات با شهرداری برای اخذ زمین از بخش خصوصی انجام شده تا امور سروسامان یابد، ادامه می‌دهد: بخش خصوصی مقداری در این زمین هزینه کرده است که در این زمینه صورت وضعیت ارائه داده و در این خصوص اختلافاتی با این بخش داریم.‌

غیبی‌حاجی‌ور تصریح می‌کند: هنوز هم زمین پس گرفته نشده است اما به محض تحویل آن تجهیزات مرتبط با یک پارک شهری نصب می‌شود که در این راستا از طریق بخش خصوصی قول مساعدت به میزان ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار داده شده است تا تجهیزات اولیه پارک برای کودکان تهیه شود.

وی می‌گوید: برای این پارک در سال آینده تجهیزات خریداری و اردیبهشت‌ماه راه اندازی می‌شود.

غیبی‌حاجی‌ور ادامه می‌دهد: زمین دیگری با مساحت ۱۲ هزار متر که در تملک آب منطقه‌ای قرار دارد برای احداث پارک در شهر مدنظر است که مکاتبات لازم انجام شده تا در تملک شهرداری قرار گیرد.

او می‌افزاید: برای ساحل سازی آبشار کوهرنگ نیز طرحی در سنوات گذشته آماده شده که نیازمند همکاری سازمان همیاری شهرداری‌های کشور برای دریافت تسهیلاتی هستیم تا یک پارک شهری مناسب هم در این مکان احداث شود.

اقدامات و برنامه‌ها در گرو تأمین منابع مالی است

غیبی‌حاجی‌ور تصریح می‌کند: اما تمام این اقدامات نیازمند منابع مالی است موضوعی که شهرهایی با کمتر از ۱۰ هزار نفر جمعیت با آن مواجه هستند؛ اگر بخش خصوصی پای کار آید آمادگی لازم برای اقدامات عمرانی وجود دارد.

وی اظهار می‌کند: در چلگرد زمین‌ها اکثراً مستثنیات است و شهرداری توان مالی برلی خرید آن را ندارد، اراضی ملی هم فرم طبیعی خود را دارد که مناسب پارک نیست.

غیبی‌حاجی‌ور می‌افزاید: یک سری پارک‌های محله‌ای در شهر پیش بینی شده که اگر ماده ۱۰۱ (تفکیک اراضی) شود و اراضی را دریافت کنیم، مطابق طرح تفصیلی نسبت به این مهم اقدام خواهد شد اما اکنون فضای سبزی در شهر موجود نیست که به سال‌های آتی موکول خواهد شد.

وی می‌گوید: انتقاد مردم برای نبود پارک بجا است زیرا در برخی نقاط روستایی هم پارک وجود دارد اما چلگرد بی‌بهره است لذا امیدواریم با همکاری سایر متولیان بتوانیم کوچک‌ترین خدمتی به مردم داشت.

رئیس شورای اسلامی شهر چلگرد، خاطرنشان می‌کند: در فصل سرد سال هم کارهای عمرانی در شهر تعطیل می‌شود تا در فصل گرم، اقدامات اجرایی از سر گرفته شود.

کد خبر 527959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.