لزوم نیازسنجی در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای/ کاهش آسیب‌های اجتماعی با توسعه مشاغل خانگی

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برخوار گفت: نیازسنجی در ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اهمیت ویژه‌ای دارد، چرا که باعث کارآمد شدن آموزش‌ها و دستیابی به مشاغل پایدار می‌شود؛ بنابراین افراد به سمت مشاغل خانگی سوق می‌داده می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا ملک پور امروز -یکشنبه ۱۸ مهرماه- در نشست خبری، با بیان اینکه سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور متولی ساماندهی فعالیت‌های دولت در زمینه آموزش‌های مهارت است، اظهار کرد: این سازمان همچنین راهبری مراکز، برنامه‌ریزی، مدیریت توسعه و بهره برداری از حدود ۶۰۰ مرکز ثابت دولتی در سراسر کشور در جوار بیش از ۱۱ هزار آموزشگاه آزاد در چارچوب سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تسهیل مشارکت بخش غیردولتی در آموزش‌های مهارتی را برعهده دارد.

وی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف یاد شده نیازمند عمومی کردن گفتمان مهارت آموزی، معرفی بهتر خدمات ارائه شده و زمینه‌های توسعه منطقه‌ای و ملی مهارت آموزی و سرمایه‌گذاری در مهارت‌آموزی ملی است، با توجه به ساختار سازمان آموزش فنی حرفه‌ای و اهداف آن، دوره‌های آموزشی این مرکز مهارتی است که آموزش‌های کوتاه مدت آن منجر به اشتغال می‌شود.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان با بیان اینکه آموزش‌ها با بر اساس شیوه‌های مختلف باشد، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی با توجه به پتانسیل هر شهرستان مشخص می‌شود و به این منظور برنامه‌ریزی و نیازسنجی نیازهای عمومی دوره‌های آموزشی از طریق میز خدمت در این شهرستان مورد بررسی قرار گرفته تا آموزش‌ها بر اساس پتانسیل این شهرستان در حوزه صنعت انجام شود.

وی با اشاره به نقش مهم مهارت‌آموزی به عنوان یکی از نهادهای تأثیرگذار، افزود: در تحقق تأکیدات مقام معظم رهبری رئیس جمهور و همچنین اهمیت آموزش‌های مهارتی در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ویژه توسعه منابع انسانی و اشتغال یا استراتژی کلان (تحول بنیادی و توسعه نظام مهارت‌آموزی) بیانگر رسالت مهم این سازمان در آموزش نیروی انسانی متخصص، ماهر و کارآمد متناسب با نیاز کشور و منطقه است.

ملک پور در خصوص مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان برخوار، خاطرنشان کرد: این مرکز یکی از مراکز آموزشی سازمان آموزش فنی وحرفه‌ای کشور و وابسته به اداره کل آموزش فنی وحرفه‌ای استان اصفهان است که بر اساس نیازهای منطقه برخوار آموزش‌های لازم را به افراد می‌دهد.

وی گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای برخوار دارای ۱۰ کارگاه آموزشی از جمله کارگاه برق صنعتی، الکترونیک، تأسیسات، تعمیرات پکیج، نقشه‌کشی، فناوری اطلاعات، صنایع پوشاک (خیاطی)، خدمات آموزشی‌، صنایع دستی مانند چرم و بافندگی، چوب معرق و فیروزه‌کوبی است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان برخوار تصریح کرد: این مرکز دارای ۱۸ دوره آموزشی از جمله معرق‌کاری، چرم دوزی، مونتاژ کار و نصاب تابلوهای برقی، دوزنده کیف چرمی یا صنعت طراحی معماری، پرورش‌دهنده گیاهان دارویی‌، نقشه‌کشی عمومی ساختمان‌، چهره پرداز کودک‌، برق صنعتی‌، مینا کاری‌، خیاطی، تعمیر کار پکیج شوفاژ گازی‌، توسعه دهنده وب‌، دوزندگی، مربی مهدکودک‌، سازنده تولیدات نمدی دست دوز و نقشه کشی صنعتی است.

وی گفت: طی ۹ ماه گذشته، تفاهم نامه‌های مختلفی با نهادهای شهرستان برخوار منعقد شده است، یکی از این تفاهم نامه‌ها، تفاهم نامه همکاری با سپاه شهرستان برخوار با هدف توانمندسازی جوانان متخصص بسیجی بود که همزمان با سالروز تشکیل بسیج انجام شد، همچنین با اتاق اصناف شهرستان تفاهم نامه همکاری منعقد شد که هدف از آن آینده پژوهی در حوزه مشاغل مورد نیاز صنایع و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی و اجرای طرح مهارت آموزی دوگانه است که صدور مدرک فنی و حرفه‌ای برای اصناف به ۳۰ روز کاهش یافته تا بتوانند مجوز کسب دریافت کنند.

ملک پور با تاکید بر اینکه توسعه مشاغل خانگی کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال دارد، ادامه داد: در ۹ ماه گذشته با اتحادیه طلا و پیرایش به عنوان یکی از نهادهای شهرستان برخوار تفاهم نامه همکاری منعقد شد که هدف از آن آینده پژوهی در حوزه مشاغل مورد نیاز صنایع و سایر واحدهای تولیدی و خدماتی همانند همکاری اتاق اصناف بوده است. آموزش‌های خود را حول تخصص افراد پیش می‌بریم، افرادی که در این آموزش‌ها شرکت می‌کنند باید بدانند بعد از اتمام دوره چه توانایی‌هایی به دست می‌آورند؛ بنابراین در این مرکز یک نمایشگاه تولیدات هنرجویان دایر کردیم و کارآموزان محصولات تولیدی خود را در پایان دوره در این نمایشگاه عرضه می‌کنند تا نتیجه کار خود را ببینند.

وی با بیان اینکه در روستاهای این شهرستان کشاورزان حقابه‌دار حضور دارند، به همین دلیل به پتانسیل‌های آموزشی موجود در منطقه توجه و نیازسنجی انجام شده است، اضافه کرد: آموزش‌های کشاورزان به سمت حوزه‌های مشاغل خانگی، از جمله قالیبافی، خیاطی، صنایع دستی و پرورش گیاهان دارویی مانند کاشت زعفران و گل گاوزبان حرکت کرده است. با توجه به اینکه زعفران تولیدی در روستاهای این شهرستان عیار بالایی دارد، می‌تواند بازار خوبی برای اشتغال داشته باشد، البته افراد برای تولیدات خود باید بازاریابی مناسبی داشته باشند، پس آموزش‌های مجازی نیز به این کارآموزان داده شده است.

رئیس مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان برخوار با بیان اینکه این شهرستان بعد از اصفهان از نظر تنوع و اشتغال صنایع دستی و مشاغل خانگی دومین شهرستان استان اصفهان است، افزود: نیازسنجی این شهرستان طی ۹ ماه اخیر بیش از ۱۵ تفاهم نامه با نهادها و ادارات مختلف شهرستان بسته شده است و جلساتی با گروه صنعتی انتخاب برگزار کردیم و در تعامل با دانشگاه این مجموعه نیز حدود ۵۵ نفر در دوره تعمیرات پکیج آموزش دیده و مدرک فنی و حرفه‌ای برای آنها صادر شد.

وی با اشاره به اینکه شیوع کرونا باعث تغییر در مدل کسب و کارها شده و این موضوع یکی از دغدغه‌های مسئولان شهرستان است، اضافه کرد: با توجه به وجود شهرک صنعتی دولت آباد به دنبال به‌روز کردن آموزش‌های خود در این مرکز هستیم. با شیوع کرونا مشاغل خانگی رونق گرفته است و طی تفاهم‌نامه‌ای با بسیج سازندگی شهرستان و بنیاد برکت در خصوص پرداخت تسهیلات به افرادی که در کارگاه‌های قالیبافی فعالیت می‌کنند، اقداماتی انجام شده تا راحت‌تر به خدمات دسترسی داشته باشند و از وام‌ها در این زمینه بهره‌مند شوند.

کد خبر 527910

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.