در اصفهان بهترین کادر فیلمسازی را داریم

عوامل فیلم «اشکنه» در نشست خبری این فیلم حاضر شدند و در رابطه با آن به گفت‌وگو پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وحید پاکزاد، کارگردان فیلم اشکنه در نشست خبری فیلم خود در حاشیه سی و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، گفت: فیلم اشکنه حاصل فعالیت من در زمینه کودکان و نوجوانان است؛ چهار دوره در جشنواره اثر داشتم و خوشحالم که این اتفاق در شهر من رخ می‌دهد.

وی افزود: فضای فیلم فانتزی بوده و جا دارد که از کمک بازیگران اصفهانی در این اثر تشکر کنم. فعالیت بسیار سختی را در پیک‌های شیوع ویروس کرونا داشتیم و این استرس ابتلاء به کرونا را حتی پس از پایان مجموعه داشتیم که خدا را شکر توانستیم بدون مشکلی این پروژه را به پایان برسانیم.

این کارگردان اظهار کرد: اکثر کارهایی را که انجام دادم با کودکان بوده است و تجربه این کار به من کمک کرده که تا جایی که ممکن است در پیش تولید فعالیت زیادی داشته باشد. با تمرین بسیار زیاد، سعی می‌کنم که پروژه طولانی نشود. در روز اول شروع پروژه، سجاد رضایی فیلم نامه را حفظ نکرده بود که سعی کردیم این کار را با او تمرین کنیم. بچه‌هایی که دوره آکادمیک ندیده باشند، کار سختی را برای کارگردان به همراه می‌آورند، اما حس رقابت بین بچه‌ها و تلاش‌هایی که برای یادگیری آن‌ها داشتیم، توانست اثر ما را به موفقیت نسبی برساند. البته در کنار این مسائل همیشه تلاش کردیم که کودکان از دنیای کودکی خود دور نشده و برای انجام این پروژه خسته نشوند.

پاکزاد تاکید کرد: چیزی که باعث می‌شود در اصفهان بمانم و کار کنم، کامل بودن امکانات در این شهر است؛ ما در اصفهان بهترین کادر فیلم سازی را داریم اما متأسفانه مشکلاتی که فیلم سازان اصفهانی برای یکدیگر به وجود می‌آورند، در کنار نبود حمایت مسئولان گاهاً باعث می‌شود که فیلم سازان اصفهانی رغبتی به انجام پروژه در این شهر نداشته باشند. معمولاً از فیلم سازان اصفهانی تقاضا می‌شود که از بازیگران معروف در اثر خود استفاده کنند، اما بازیگران اصفهانی استعدادهای بسیار خوبی دارند که توانایی رقابت در سینمای کشور را دارند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت در دوره‌های بازیگری می‌تواند برای استعدادهای اصفهانی بسیار تأثیرگذار باشد و آن‌ها را با کیفیت بهتری راهی دنیای فیلم سازی کنند. دوره آکادمیک یکی از بهترین راه‌ها برای دریافتن سختی‌های ساخت یک پروژه سینمایی است و باعث می‌شود که بازیگران عملکرد بهتری داشته باشند. کودکان باید یاد بگیرند که برای حضور در پروژه‌های سینمایی، کمی از دوران کودکی فاصله بگیرند که یکی از بهترین راه‌های برای رسیدن به این درک، شرکت در دوره‌های آکادمیک است.

این کارگردان اصفهانی گفت: تاکنون نزدیک به ۴۳ فیلم ساخته‌ام و در گذشته افرادی که لهجه بومی را داشتند را از پروژه کنار می‌گذاشتم؛ اما در فیلم‌های اخیر، فیلم نامه‌هایی را با ساختار لهجه اصفهانی ساختم. در گذشته اثرهای خوبی را با لهجه اصفهانی مثل قصه‌های مجید داشتیم و تلاش کردیم که در این جهت قرار بگیریم که لهجه اصفهانی در فیلم ما درست و صحیح صحبت شود.

پاکزاد اظهار کرد: بسیاری از فیلم نامه بر اساس شخصیت سجاد رضایی و طنز درونی وی نوشته شده بود؛ بداهه گویی در فیلم وجود داشت، اما این میزان کمتر از ۱۰ درصد بوده که همه آن‌ها نیز در زمان تمرینات، کاملاً بررسی می‌شود. با این حال شخصیت‌ها در این فیلم برای نوشتن فیلم نامه به صورت کامل در نظر گرفته شده بودند.

وی خاطرنشان کرد: متن این فیلم می‌توانست بهتر از این باشد؛ ضعفی که اصفهان در نگارش دارد، به دلیل بها ندادن و نبود حمایت از برخی نویسندگان خوب این استان است که شاید با بهتر شدن حمایت‌ها، متن‌های فیلم‌های اصفهانی نیز روز به روز بهتر شود.

این کارگردان گفت: سجاد رضایی در ابتدای معروفیت در فضای مجازی، در چندین کلیپ که کاملاً تبلیغاتی و با هدف کسب مخاطب بود شرکت کرد، اما زمانی که وی را برای بازیگری انتخاب کردم، از او خواستم که این شرایط را کنار بگذارد و این کار را به صورت حرفه‌ای آغاز کند. با این حال، اکثر بازیگرانی که استفاده می‌کنیم، از آموزشگاه‌های بازیگری و با تجربه کافی انتخاب شده‌اند و مواردی مثل سجاد رضایی، استثنائاتی است که وارد سینما می‌شوند.

سجاد رضایی، بازیگر این فیلم گفت: در فیلم اشکنه بازیگر نقش اول بودم و از وحید پاکزاد و سایر عوامل برای دادن این فرصت بسیار تشکر می‌کنم. در زمستان هوا سرد بود و شرایط شیوع کرونا نیز بسیار حاد بود اما توانستیم به خوبی این پروژه را به پایان برسانیم.

وی افزود: صد درصد بازیگری را ادامه می‌دهم زیرا به رشته هنر بسیار علاقه دارم و دوست دارم که به شهرت برسم.

زینت کنجکاو، دیگر بازیگر این اثر نیز اظهار کرد: این فیلم برای من بسیار ارزش داشت زیرا در این فیلم لهجه اصفهانی به زیبایی صحبت می‌شد و نام و داستان آن نیز در مورد یکی از غذاهای اصیل اصفهانی بود.

وی افزود: مسئولیت ساخت پروژه همیشه بر عهده کارگردان است و به همین دلیل جدیت او تأثیرگذار است. یکی از نکات مثبت کارگردانی وحید پاکزاد، اعطای این شرایط به بازیگر است که از دیالوگ‌هایی که به فکرش می‌رسد نیز استفاده کند که این عمل باعث ایجاد خلاقیت در بازیگران خواهد شد.

کد خبر 527846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.