آیا واکسنی که عوارض ندارد، بی‌اثر است؟

یک متخصص ویروس‌شناسی در خصوص چگونگی بروز عوارض در بدن پس از دریافت واکسن توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایمنا، آذرخش آذران اظهار کرد: گاه نظراتی در خصوص بروز نیافتن عارضه پس از تزریق برخی واکسن‌ها مطرح می‌شود و برخی این گونه تصور می‌کنند که واکسن بی اثر است و حتی نسبت به واقعی بودن واکسن تردید می‌کنند؛ این در حالی است که میزان بروز عوارض پس از دریافت واکسن به سیستم ایمنی فرد بستگی دارد و نباید انتظار داشته باشیم همه افراد پس از دریافت واکسن دچار عارضه شوند.

وی افزود: عوارض ممکن است ۱۲ ساعت تا هفت روز پس از دریافت واکسن بروز پیدا کند، اما در برخی افراد نیز هیچ عارضه‌ای رخ نمی‌دهد.

این متخصص ویروس‌شناسی تصریح کرد: بروز یا عدم بروز عارضه، به دو عامل دیگر شامل وزن و جنسیت فرد نیز بستگی دارد؛ هر چه وزن فردی بیشتر باشد عارضه کمتری تجربه خواهد کرد و زنان نیز پس از دریافت واکسن، عوارض بیشتری تجربه می‌کنند؛ بنابراین وزن پایین و جنسیت مونث می‌تواند موجب بروز عارضه بیشتری شود.

وی با اشاره به اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خصوص انواع واکسن میان عامه مردم افزود: اینکه برخی واکسن‌ها عوارض کمتری نسبت به دیگر انواع واکسن دارند به هیچ وجه به معنی کم اثر بودن واکسن نیست؛ به عنوان مثال واکسن سینوفارم از ویروس کشته‌شده تولید شده است که عوارض این نوع واکسن‌ها نسبت به واکسن‌های دیگر کمتر است.

آذران در خصوص تزریق دُز مورد نیاز واکسن برای زنان و مردان، گفت: دُز تزریقی واکسن برای زنان و مردان یکسان است و دستورالعملی مبنی بر تزریق متفاوت آن در دو جنس نداریم.

باورهای غلط در مورد عوارض واکسن

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص تغییر زمان عادت ماهانه پس از تزریق واکسن گفت: این موضوع اصلاً نکته نگران‌کننده‌ای نیست. عادت ماهانه مسأله‌ای است که کوچک‌ترین استرسی که شاید به آن توجه هم نکنیم می‌تواند زمان آن را تغییر دهد؛ بنابراین تأخیر در عادت ماهانه ممکن است به دلیل استرس ناشی از شرایط شیوع کرونا اتفاق افتاده باشد.

آذران در خصوص مطالبی که در مورد بروز ناباروری پس از دریافت واکسن نشر داده می‌شود، گفت: تاکنون داده‌ای در خصوص وقوع ناباروری پس از تزریق واکسن ارائه نشده است.

وی در خصوص چگونگی فراهم کردن محیط برای تأثیرگذاری بیشتر واکسن در جامعه، گفت: مشارکت همه گروه‌های سنی در واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، محیط را برای تأثیرگذاری بیشتر واکسن فراهم می‌کند.

این متخصص ویروس‌شناسی افزود: در ایران واکسیناسیون برای گروه سنی ۱۲ سال به بالا در حال انجام است و اگر همه مردم در امر واکسیناسیون مشارکت کنند، تأثیر واکسن بیشتر خواهد شد و از جهش‌های بیشتر ویروس جلوگیری می‌شود.

وی گفت: واکسیناسیون باید برای همه گروه‌های سنی سریع‌تر انجام شود تا ویروس از چرخش بیفتد. مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد پس از دریافت دُز اول واکسن نیز به کرونا مبتلا شده‌اند که این مساله به علت وجود ویروس در جامعه است؛ بنابراین اگر واکسیناسیون با سرعت انجام شود از احتمال ابتلاء به کرونا پس از تزریق دُز اول جلوگیری می‌شود.

منبع: ایسنا

کد خبر 527794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.