تنها خانه امید فعالان سینمای کودک، جشنواره فیلم کودک اصفهان است

کارگردان فیلم «تیام» گفت: تنها خانه امید و امن کارگردانان و فعالان سینمای کودک، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک اصفهان است، اما متاسفانه پس از برگزاری جشنواره سینمای کودک کاملاً به فراموشی سپرده می شود.

امیرحسین عنایتی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هدفم ساخت فیلمی با موضوع یک دختر قهرمان نوجوان در یک داستان عاطفی و همچنین توجه به موضوعات روز و شیوع ویروس کرونا بود. در فیلم «تیام» داستان یک مادر و دختر در دهکده ای دور افتاده و بدون امکانات شهری روایت شده است.

وی افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا این دهکده همچون دیگر شهرها قرنطینه و راه‌های ورود و خروج آن بسته می‌شود که چالش بزرگی برای دختر قصه فیلم که با مادر نابینا خود زندگی می‌کند و باید داروهای مادرش را از شهر تهیه کند، ایجاد می‌کند، فیلم «تیام» روایت قصه مواجهه این دختر با این شرایط ویژه است.

فیلم باید برای کودکان و نه با موضوع آنان ساخته شود

وی با بیان اینکه فیلم باید برای کودکان و نه با موضوع آنان ساخته شود، ادامه داد: مخاطب فیلم‌هایی که با موضوع کودکان ساخته می‌شود غالباً بزرگسالان هستند که در آن مشکلات و دغدغه‌های کودکان و ظلمی که در جوامع دور افتاده به حقوق آنان می‌شود به چالش کشیده می‌شود، هدف من از فیلم سازی ساخت فیلم برای کودکان است به طوری که مخاطب فیلم‌های من کودکان باشد.

کارگردان فیلم «تیام» با بیان اینکه آثار مجید مجیدی، ایرج طهماسب و مرضیه برومند، شاعرانه و کودکانه بود و دنیای کودکان را برای خود آنها به تصویر می‌کشید، گفت: هدف این بود که فیلم «تیام» نیز به گونه‌ای باشد که بچه‌ها با آن ارتباط برقرار کنند، علاوه بر این هدف این بوده که کودکان با دیدن فیلم «تیام» برای مقابله با مشکلات انگیزه به دست آورند و به واسطه عملکرد قهرمان داستان که خود نیز کودک است، کودکان به این باور برسند که می‌توانند مشکلاتشان را بر طرف کرده و قهرمان زندگی خود باشند.

"تیام" کاملاً با لهجه، گویش و لباس محلی بختیاری ساخته شده است

عنایتی اضافه کرد: فیلم «تیام» توسط شرکت سینمایی فدک فیلم نقش جهان تولید شده است و همه عوامل آن بومی اصفهان هستند، البته لوکیشن این فیلم در یکی از روستاهای شهر سامان در استان چهار محال و بختیاری بوده است، این فیلم کاملاً با لهجه، گویش و لباس محلی بختیاری ساخته شده که این موضع نیز به چالشی تبدیل شد تا بتوان از بین کودکان بختیاری برای بازی در فیلم انتخاب کرد.

وی تصریح کرد: در این فیلم از حضور خانم بهنوش بختیاری که از ایل بزرگ بختیاری بوده و به زبان و گویش بختیاری نیز کاملاً مسلط است برای نقش مادر بهره برده شد و سایر بازیگران همگی بومی بودند که از طریق برگزاری تست انتخاب شدند.

تنها خانه امید و امن فعالان سینمای کودک جشنواره فیلم کودک اصفهان است

کارگردان فیلم «تیام» گفت: تنها خانه امید و امن کارگردانان و فعالان سینمای کودک، جشنواره بین‌المللی فیلم کودک اصفهان است، اما متأسفانه پس از برگزاری جشنواره سینمای کودک کاملاً به فراموشی سپرده می‌شود و چند هفته مانده به برگزاری جشنواره در سال بعد مجدد بر سر زبان‌ها می‌آید.

عنایتی اضافه کرد: جشنواره کودک در سال‌های گذشته در بخش سینمای کودک و نوجوان بی تأثیر نبوده است، بر اساس آماری که دبیر جشنواره اعلام کرده است، حدود ۵۰۰ فیلم امسال برای حضور در جشنواره اعلام آمدگی کرده بودند که نشان می‌دهد جشنواره محرکی برای ترغیب فیلم سازان به حضور در این عرصه است.

به سینمای کودک بیشتر توجه شود

وی تصریح کرد: البته توجه به سینمای کودک و نوجوان باید افزایش یافته و در طول سال نیز بیشتر به آن پرداخته شود به طوری که صدا و سیما نیز فقط به ساخت برنامه‌های تلویزیونی کودک اکتفا نکند، متأسفانه سال‌ها است از سریال‌های کودکانه و سینمای کودک فاصله گرفته است، تلویزیون و سینماها باید از سینمای کودک حمایت کنند، اگر جشنواره کودک تنها گذاشته نشود می‌تواند منجر به پیشرفت این حوزه شود.

کد خبر 527788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.