اصفهان می‌تواند قطب تولید سینمای کودک و نوجوان باشد

"بر اساس توافقات اولیه، برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان مقدمه‌ای بود برای تبدیل شهر اصفهان به قطب تولید سینمای کودک و نوجوان که متأسفانه در تلاطم‌های ناشی از تغییر مدیران رنگ باخته و به دست فراموشی سپرده شد."

به گزارش خبرنگار ایمنا، دکتر حمیدرضا نیک‌کار، شهردار اصفهان در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۱ بود که جشنواره فیلم کودک و نوجوان برای نخستین بار در دوره مدیریت وی برگزار شد. او امروز یادداشتی از این رویداد مهم و چند ساله که در اصفهان در حال برگزاری است نوشته که در ذیل می‌خوانید:

"چشم‌های تو اصفهان است

که در برج‌هایش کبوتر پناه گرفته

و خیام مبعوث شده

به گونه‌ی هزاردستانی تشنه لب که ترانه‌هایش را در میخانه‌ها پخش می‌کند

و قبه‌ی شب را از باده لبریز می‌دارد"

این فرازی است از شعر عبدالوهاب البیاتی، شاعر نامدار جهان عرب که در وصف چشمان معشوقه‌اش سروده است.

در رمزگشایی این تشبیه، می‌توان اشارات شاعر را به زیبایی، آرامش، طرب، شادی، شعر و ترانه که به حد کمال در اصفهان تجلی یافته‌اند، کشف کرد. این باور شاعر معاصر عراقی، همچون باور ده‌ها شاعر ادیب، سخنور و هنرمند که از قرون گذشته تاکنون درباره اصفهان بیان کرده‌اند در کنار سهم و جایگاه اصفهان در عرصه‌های گوناگون فرهنگ، هنر و تمدن ایران اسلامی، برای کسی چون من که در واپسین سال‌های دهه ۶۰ هجری شمسی عهده‌دار مدیریت شهر باشکوه اصفهان بودم، اتمام حجتی بود که باید در تراز و شأن چنین جایگاه و در حفظ و ارتقای موقعیت کنونی آن اهتمام می‌ورزیدم.

تمهید مقدمات و برگزاری جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نام اصفهان از جمله برنامه‌هایی بود که با چنین حس مسئولیت و رویکردی در سال ۱۳۶۹ انجام شد و از همان نخستین سال، آنچنان درخشید که از سوی اصحاب سینما و هنر و ارباب نقد و نظر، تحسین شد و در ردیف معتبرترین جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان جهان قرار گرفت.

بدون تردید دست‌یابی به چنان منزلتی در مرتبه نخست ناشی از نام و اعتبار جهانی اصفهان بود و در مراتب بعدی حاصل کیفیت بالای برگزاری حضور فرهمندانه همه شهروندان، شور و نشاط کودکان و نوجوانان اصفهانی، حضور چهره‌های برجسته سینمای ایران و جهان و در نهایت همکاری دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی شهر و استان بود که رویدادی درخشان، تأثیرگذار و تحسین‌برانگیز را بنیان نهادند و علی‌رغم فراز و نشیب‌های گریزناپذیر طی سه دهه گذشته همچنان در حال برگزاری است.

شایان ذکر است که به زعم اینجانب و بر اساس توافقات اولیه، برگزاری جشنواره مقدمه‌ای بود برای تبدیل شهر اصفهان به قطب تولید سینمای کودک و نوجوان که متأسفانه در تلاطم‌های ناشی از تغییر مدیران رنگ باخته و به دست فراموشی سپرده شد، اما من همچنان امید دارم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری اصفهان در تحقق این هدف کوشا باشند و فراموش نکنند که اصفهان تنها شهر کشور است که در اغلب رشته‌های هنرهای سنتی و معاصر صاحب سبک و مکتب است.

مکتب اصفهان در معماری، در شعر و ادبیات داستانی، در موسیقی و آواز، در فرش و صنایع دستی، در نقاشی ایرانی و مینیاتور، در تعزیه و تئاتر، در طنز و … از آن جمله‌اند. این حیثیت و سابقه منحصربه‌فرد ظرفیت بی بدیلی را برای پایه گذاری صنعت سینمای کودک و نوجوان مبتنی بر هویت ملی و دینی و بر اساس مقتضیات و نیازهای عصر حاضر و آینده در خود دارد که باید شناسایی تقویت و به کار گرفته شود.

ایدون باد

در پایان از کلیه برگزارکنندگان جشنواره از ابتدا تاکنون تقدیر و تشکر دارم و برای همشهریان فرهیخته و هنرپرور خود، به ویژه کودکان و نوجوانان اصفهانی، تندرستی و بهروزی از درگاه خداوند منان مسئلت دارم.

حمیدرضا نیک کار

کد خبر 527775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.