چین؛ متمایز از سایر کشورها در فناوری‌های فضایی

مدیر رصدخانه لارستان گفت: مأموریت کاوشگر تیانون یک و مریخ نورد ژورونگ چین را به دومین کشور در تاریخ تبدیل کرد که با موفقیت یک مریخ‌نورد را در این سیاره مستقر کرد که دارای کنترل از راه دور بود؛ این اتفاق چین را در حوزه فناوری فضایی از سایر کشورها متمایز کرد.

مجتبی منتظری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص مرزهای فضا، اظهار کرد: در فضا علاوه بر فواصلی که از آن صحبت می‌شود به مفهوم دیگری به نام زمان هم اشاره می‌کنیم، جایی که تقریباً جهان در حدود ۱۳.۷ میلیارد سال قبل شکل گرفته است، یعنی دورترین اجرامی که تاکنون بشر توانسته ببیند و کشف کند در حدود ۱۳.۷ میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و به این دورترین اجرام، مرزهای فضا گفته می‌شود.

وی در رابطه با اتفاقات نجومی برجسته در سال جاری، تصریح کرد: اگر از دو منظر فعالیت‌های فضایی و نجومی اتفاقات را بررسی کنیم در بعد نجومی پدیده‌هایی از جمله بزرگترین بارش‌های شهابی ربعی که در اوایل دی ماه و خورشید گرفتگی حلقوی در خرداد ماه که به حلقه آتش معروف شد و حدود ۵.۷ درصد ماه کوچک‌تر از خورشید بود، اما از ایران قابل مشاهده نبود را داشته‌ایم.

مدیر رصدخانه لارستان با اشاره به اکتشافات فضایی به ویژه در مریخ، افزود: در سال ۲۰۲۱ سه برنامه اکتشافی خیلی مهم داشتیم که امارات متحده عربی، چین و ایالات متحده آمریکا با سه برنامه اکتشاف مریخ در صدر آن‌ها قرار داشتند. آنچه که در محافل فضایی به‌صورت ویژه مطرح شد مریخ نورد استقامت بود که در ۱۸ فوریه روی مریخ فرود آمد. هواپیما یا پهباد بدون سرنشینی به نام نبوغ که با استفاده از انرژی خورشیدی برای اولین بار در تاریخ توانست روی سطح مریخ اکتشافاتی را انجام دهد اتفاقی بی‌سابقه را رقم زد به نحوی که این مأموریت را از سایر مأموریت‌ها متمایز کرد.

منتظری تصریح کرد: مأموریت کاوشگر تیانون یک و مریخ نورد ژورونگ چین را به دومین کشور در تاریخ تبدیل کرد که با موفقیت یک مریخ‌نورد را در این سیاره مستقر کرد که دارای کنترل از راه دور بود؛ این اتفاق چین را در حوزه فناوری فضایی از سایر کشورها متمایز کرد.

کد خبر 527577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.