وفور پارکینگ‌های خودرو در عصر بحران مسکن + راه حل

امروزه در بسیای از نقاط دنیا، پارکینگ‌ها سهم قابل توجهی از فضاهای شهری را به خود اختصاص داده‌اند و این در حالی است که بسیاری از شهروندان با بی‌خانمانی یا هزینه‌های هنگفت مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، نیوزلند یکی از کشورهای دنیا با بیشترین فضای پارک برای خودروها به حساب می‌آید که در آن مردم با نبود فضای کافی برای مسکن مواجه هستند و هزینه اجاره یا خرید خانه‌ها در سطح بسیار بالایی قرار دارد. اگرچه هزینه مسکن در این شهرها غیر قابل باور بوده و جمعیت زیادی از مردم کشور را برای سکونت با مشکلات زیادی رو به رو کرده است با این حال، خانه‌سازی در اغلب نقاط به شیوه‌ای بسیار غیراستاندارد انجام می‌شود. در واقع، اغلب خانه‌های مسکونی کشور از عایق‌بندی کافی، سیستم‌های گرمایش و سرمایش مناسب و پنجره‌های دو جداره برخوردار نیست و همین امر مشکلات فراوانی بر سر راه ساکنان قرار می‌دهد با این حال، هزینه همین خانه‌های بی‌کیفیت بسیار سرسام‌آور است. البته به ادعای بسیاری از مقامات، خانه‌سازی در نیوزلند هزینه‌ای از ساکنان نمی‌طلبد و آنچه این افراد پرداخت می‌کنند تنها بهای زمینی است که برای زندگی اشغال کرده‌اند؛ چرا که زمین‌های سراسر کشور از ارزش بسیار بالایی برخوردار است. چیزی که در این میان ذهن بسیاری را به خود درگیر کرده است اینکه با وجود بهای بسیار بالای زمین، چرا بخش اعظمی از آن به فضای پارک خودروها اختصاص داده شده که ممکن است در بسیاری از ساعات روز بدون استفاده باقی بماند.

وفور پارکینگ‌های خودرو در عصر بحران مسکن + راه حل

هزینه پارکینگ در نیوزلند

در اوکلند که پرجمعیت‌ترین شهر در نیوزلند به شمار می‌رود، اولویت فضای پارک خودرو بر خانه‌سازی به وضوح احساس می‌شود. به ویژه در منطقه مرکزی Wynyard Quarter که همواره ساخت و ساز در آن ادامه دارد، پارکینگ‌های خودرو به مراتب بیشتر از خانه‌های مسکونی به چشم می‌خورد. تنها در خیابان معروف Jellicoe، فضایی به مساحت هشت هزار و ۱۴۶ متر مربع به پارک وسایل نقلیه اختصاص داده شده است که همین ملک ۳۷ میلیون دلار نیوزلند ارزش دارد. واقعیتی که در این میان ممکن است باعث شگفتی همگان شود اینکه زمین اختصاص داده شده برای پاک هر خودرو که مساحتی حدود ۱۵ متر مربع دارد از ارزشی حدود ۶۸ هزار دلار برخوردار است که این مبلغ، بسیار هنگفت محسوب می‌شود.

وفور پارکینگ‌های خودرو در عصر بحران مسکن + راه حل

هزینه پارکینگ برای رانندگان اوکلند

اداره حمل و نقل اوکلند مسئولیت مدیریت پارکینگ‌های سراسر شهر را به عهده گرفته است و در ازای آن، مبلغ قابل توجهی از رانندگان دریافت می‌کند. در واقع، کاربران پارکینگ‌ها موظف هستند به ازای هر ساعت پارک وسایل نقلیه خود، مبلغ ۶ دلار پرداخت کنند که در صورت رزرو فضا به مدت چهار ساعت، این مبلغ به ۱۸ دلار می‌رسد. البته روزهای تعطیل آخر هفته به علت تردد کم ساکنان، هزینه پارکینگ‌های به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد و به ۶ دلار به ازای چهار ساعت کاربری می‌رسد. چنانچه ظرفیت پارکینگ بزرگ خیابان Jellicoe در تمام ساعات روز تکمیل باشد، هزینه دریافتی در آن، طی یک روز به ۴۸۰ و در طول سال به ۲۵ هزار دلار می‌رسد. البته این هزینه حدود یک سوم کل ارزش زمینی است که به پارک خودروها اختصاص داده شده است و برای پرداخت بهای یک فضای پارک، تکمیل ظرفیت آن به مدت سه سال امری ضروری است.

وفور پارکینگ‌های خودرو در عصر بحران مسکن + راه حل

بهای پارکینگ در سایر نقاط دنیا و پیامدهای منفی آن

به نظر می‌رسد که نیوزلند از اندک کشورهای دنیا به حساب می‌آید که هزینه پارکینگ در آن بسیار بالا است؛ در اغلب نقاط دنیا مردم مبلغ بسیار ناچیزی برای امنیت خودروهای خود به پارکینگ‌ها پرداخت می‌کنند. این ویژگی اگرچه به ظاهر خوشایند به نظر می‌رسد با این حال، نتایج منفی خاصی نیز در پی دارد. در شهرهایی که هزینه پارکینگ بسیار کم و فضای پارک زیادی وجود دارد، مردم اغلب ترجیح می‌دهند به وسیله خودروهای شخصی به عبور و مرور بپردازند و از سوار شدن بر وسایل نقلیه عمومی خودداری کنند. این موضوع باعث ایجاد ترافیک‌های بسیار سنگین در اغلب شهرهای جهان شده که همین امر، شدت یافتن بحران‌های دیگری نیز نظیر آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی را در پی داشته است.

از سوی دیگر، زمانی که ظرفیت پارکینگ‌های کم‌هزینه تکمیل می‌شود، اغلب مردم از پرداخت هزینه بیشتر برای حفظ خودروهای خود به پارکینگ‌های گران‌تر اجتناب می‌کنند و به پارک خودروها در فضاهای عمومی می‌روند. در نتیجه، بخش‌های اعظمی از خیابان‌ها را وسایل نقلیه پارک شده اشغال می‌کند که همین رویداد، پیامدهای منفی خود نظیر افزایش ترافیک و سوانح خیابانی را در پی دارد. گاهی رانندگان وسایل نقلیه خود را در فضایی غیرمجاز پارک می‌کنند به این امید که رانندگان دیگر، پارکینگ‌ها را ترک کنند و این افراد به سمت محل پارک مجاز حرکت کنند. در چنین شرایطی، سراسر فضاهای عمومی را خودروهای ساکن در بر می‌گیرد که به ترافیک، آلودگی و انتشار گازهای آلاینده بیشتر منجر می‌شود.

وفور پارکینگ‌های خودرو در عصر بحران مسکن + راه حل

از همه مهم‌تر اینکه اگر پارکینگ‌ها با هزینه بسیار پایینی در اختیار مردم قرار گیرد، انتظارات رانندگان از این فضاها افزایش می‌یابد چرا که در این صورت، پارکینگ نوعی منفعت عمومی در نظر گرفته می‌شود. در چنین شرایطی، کاربران پارکینگ‌های عمومی خواهان حفظ این فضاهای برای منافع خود هستند و در مقابل هر گونه ساخت و ساز یا توسعه شهری در چنین مکان‌هایی واکنش نشان می‌دهند و حتی ممکن است دست به آشوب بزنند.

حل بحران مسکن با بهره‌گیری از فضاهای پارک خودرو در شهرها

مدیران اوکلند ادعا کرده‌اند که می‌توانند در فضای پارک سه خودرو، یعنی در زمینی به مساحت ۴۵ متر یک خانه مسکونی با تمام امکانات شامل اتاق خواب و سرویس بهداشتی ایجاد کنند. مزیت مهم احداث ساختمان‌ها در مقایسه با پارکینگ‌ها اینکه می‌توان از کمترین فضای ممکن آسمان‌خراش‌هایی برای سکونت افراد بسیاری ایجاد کرد حال آنکه فضای پارک خودروها اغلب مکان‌هایی سرباز به شمار می‌رود که سقفی بر فراز خود برای کاربری بیشتر ندارد. مثلاً می‌توان در فضای پارک ۲۰۰ خودرو در شهرهایی که با بحران مسکن دست و پنجه نرم می‌کنند مجتمعی ۱۰ طبقه با ۶۰۰ واحد ایجاد کرد و دست کم تعداد هزار و ۲۰۰ نفر را در آنجا سکونت داد. این اقدام می‌تواند مزایای دیگری نیز نظیر کاهش تردد خودروها در شهرها را در پی دارد که به سهم خود می‌تواند به کاهش آلودگی هوا، ترافیک، سوانح خیابانی و تغییرات اقلیمی منجر شود.

وفور پارکینگ‌های خودرو در عصر بحران مسکن + راه حل

کد خبر 527487

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.