تاثیر شگرف اشعه فرابنفش در مهار کروناویروس

درمان آلزایمر با کمک یک داروی شیمی‌درمانی، تاثیر شگرف اشعه فرابنفش در مهار کرونا ویروس، تولید برق با نانو آهنرباها، رباط بندباز و ابداع نوع جدیدی از بتن خود ترمیم شونده را در بسته علم و فناوری ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهشگران "دانشگاه بریتیش کلمبیا" در بررسی جدیدی نشان داده‌اند که شاید یک داروی شیمی‌درمانی بتواند به درمان آلزایمر کمک کند.

یکی از دلایل احتمالی بروز بیماری آلزایمر و زوال عقل ناشی از افزایش سن، نشت سد خونی مغز است که امکان عبور ساده پروتئین‌های مضر را فراهم می‌کند. یک پژوهش جدید که در "دانشگاه بریتیش کلمبیا" انجام شده، امکان تقویت این سد دفاعی را با کمک یک داروی ضد سرطان مورد بررسی قرار داده است. پژوهشگران در این پروژه، نتایج امیدوارکننده‌ای را در مورد معکوس کردن کاهش شناختی در موش‌ها نشان داده‌اند.

سد خونی مغز، یک غشای تقریباً غیرقابل نفوذ است که از ورود ذرات مضر جلوگیری می‌کند، بنابراین کلید حفظ سلامتی اندام‌ها و کل بدن انسان به شمار می‌رود.

یکی از تصوراتی که در مورد بیماری آلزایمر وجود دارد این است که تجزیه این سد مهم می‌تواند امکان ورود پروتئین‌ها و موارد مهمی مانند "تاو"(Tau) و آمیلوئید بتا را فراهم کند و به رشد پلاک‌های مرتبط با کاهش شناختی منجر شود.

پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر انجام شده‌اند، نشان داده‌اند که این نشت‌ها چگونه می‌توانند به عنوان نشانه‌های ابتدایی هشداردهنده آلزایمر عمل کنند و چگونه اجازه می‌دهد که پروتئین‌های لخته‌کننده خون، به مغز وارد شود و به سیناپس‌ها آسیب برساند. پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، نشان داد که چگونه یک داروی ضد التهاب می‌تواند به مقابله با اثرات مضر این پروتئین‌های مهاجم بپردازد و افت شناختی مرتبط با زوال عقل را در موش‌ها معکوس کند. یک داروی شیمی‌درمانی تأیید شده موسوم به "آکسیتینیب" راهنمایی کرد.

تأثیر شگرف اشعه فرابنفش در مهار کرونا ویروس

محققان "دانشگاه کلرادو بولدر" آمریکا در مطالعه اخیرشان نشان دادند طول موج خاصی از اشعه فرابنفش می‌تواند به مهار شیوع بیماری کووید -۱۹ کمک کند.

استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ضد عفونی می‌تواند تأثیر به سزایی در مقابله با کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی دو داشته و به کاهش سرعت انتقال ویروس کمک کند. نتایج برخی از مطالعات حاکی از آن است که استفاده از دستگاه‌های فرا بنفش(UV) که اشعه UVC را ساطع می‌کنند برای ضد عفونی کردن و از بین بردن ویروس مؤثر است. با این حال به دلیل وجود برخی مشکلات و اقدامات ایمنی در آزمایشات، اطلاعات کمی از تأثیر این روش در کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی دو موجود است.

حال یافته‌های مطالعه جدید محققان آمریکایی حاکی از آن است که یک طول موج خاصی از اشعه فرابنفش به نام "فرا بنفش دور سی"(Far ultraviolet-C) در محدود ۲۲۲ نانومتر در از بین بردن این ویروس بسیار مؤثر است. همچنین استفاده از آن در مکان‌های عمومی نیز ایمن‌تر است.

تولید برق با نانو آهنرباها

یک ابزار کشسان جدید با استفاده از آهنرباهای کوچک قادر است حتی وقتی خیس می‌شود نیز نیروی الکتریکی تولید کند.

تاکنون در مورد مواد پیزوالکتریک که می‌تواند فشار را به الکتریسیته تبدیل کند، شنیده‌ایم، اما تاکنون این مواد دارای قابلیت‌های محدود کننده‌ای مانند ناتوانی در تولید انرژی کافی در صورت کمی خیس شدن بودند؛ اکنون همه چیز در حال تغییر است.

یک اختراع جدید متشکل از ژنراتورهای مغناطیس‌کشسان که شامل یک ماتریس پلیمری سیلیکون کاتالیز شده با پلاتین است که در داخل آن نانو آهنرباهای نئودیمیوم-آهن-بور در مقیاس نانو قرار دارد، ابداع شده است که به ساخت دستگاه‌های بیوالکترونیکی خودکار، کارآمد، نرم و انعطاف‌پذیر کمک می‌کند.

این فناوری از حرکات بدن انسان برای تقویت حسگرهای تشخیصی موجود در پوشیدنی‌ها و دستگاه‌های قابل کاشت (ایمپلنت) استفاده می‌کند و بهتر از همه اینکه حتی در صورت مرطوب و خیس شدن نیز کار می‌کند. این بدان معناست که بارش باران یا عرق بدن آن را غیرفعال نمی‌کند.

ربات دوپای پرنده، بندبازی می‌کند

محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا (کلتک) دست به ساخت رباتی دو پا زده‌اند که با ترکیب راه رفتن و پرواز نوع جدیدی از حرکت را خلق می‌کند. چنین حرکتی آن را چابک‌تر کرده تا بتواند حرکات پیچیده را انجام دهد.

ربات جدید "لئوناردو"(LEONARDO) که نیمی ربات و نیمی پهپاد است می‌تواند بر روی طناب راه برود، بپرد و حتی اسکیت‌سواری کند.

"لئو" که توسط گروهی در مؤسسه فناوری کلتک ساخته شده، اولین رباتی است که پاهای چند مفصلی دارد و می‌تواند به خوبی تعادل خود را حفظ کند.

مقاله‌ای در مورد این ربات در روز ششم اکتبر در مجله‌ی "Science Robotics" منتشر شده است.

"سون جو چانگ"(Soon-Jo Chung)، نویسنده این مقاله و استاد هوا و فضا و کنترل سیستم‌های دینامیکی در مدرسه عالی "برن"(Bren) اظهار کرد: ما از طبیعت الهام گرفتیم. پرندگان را تصور کنید که چگونه روی سیم‌های مخابرات راه می‌روند. وقتی که پرندگان از حالت راه رفتن به پرواز در می‌آیند رفتاری پیچیده و جذاب از خود نشان می‌دهند. ما می‌خواستیم این رفتار را درک کنیم و از آن چیزهایی بیاموزیم.

ابداع نوع جدیدی از بتن خود ترمیم شونده

نوع جدیدی از بتن، می‌تواند خود را ترمیم کند و همچنین کارها و هزینه‌های تعمیر و نگه‌داری را کاهش می‌دهد.

گروهی از دانشمندان نوع جدیدی از مواد بتنی فوق مقاوم را طراحی کرده‌اند که می‌تواند خود را ترمیم کند.

این بتن جدید از ۳۰ درصد دوام بیشتری نسبت به بتن درجه یک رایج برخوردار است، به این معنی که ترک‌های کمتری در آن ایجاد می‌شود و در صورت بروز ترک نیز می‌تواند خود را ترمیم کند.

پدرو سرنا اظهار کرد: ویژگی‌های این بتن عمدتاً به دلیل طراحی مخلوط و استفاده از اجزایی مانند افزودنی‌های کریستالی، نانوالیاف آلومینا و نانوکریستال‌های سلولزی امکان پذیر شده است که توانایی ترمیم مواد را بهبود می‌بخشد.

محقق مؤسسه علوم و فناوری بتن(ICITECH) که بخشی از دانشگاه پلی تکنیک "والنسیا" است افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی که این بتن جدید را قادر می‌سازد از رقبا پیشی بگیرد، کار و هزینه بسیار کمتر برای تعمیر و نگه‌داری است. این ماده می‌تواند بسیار بیشتر از حد معمول، یعنی تقریباً ۵۰ سال دوام بیاورد. این امر به ویژه برای زیرساخت‌هایی مانند سازه‌های نزدیک به دریا یا نیروگاه‌های زمین‌گرمایی که تحت فشار محیطی قرار می‌گیرند، مفید است.

کد خبر 527309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.