قوه‌قضائیه به مسئله فرونشست اصفهان رسیدگی کند/رهاسازی فاضلاب در کارون

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضاییه به فرونشست شدند، مهاجرت ۴۰ هزار پرنده، کاهش سفره‌های زیرزمینی در البرز، ورود ۲۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب به رود کارون، به خطر افتادن زندگی گوزن زرد، بازداشت ۱۸۰ متخلف در قزوین، معرفی عاملان قطع درختان بید به دستگاه قضائی را دربسته محیط زیست ایمنا بخوانید:

به گزارش خبرنگار ایمنا، شماری از سمن‌های محیط زیستی استان اصفهان در پی انتشار گزارش‌ها و تصاویری از بحرانی شدن وضعیت فرونشست در این استان و به ویژه شهر تاریخی اصفهان، در نامه‌ای به معاون دادستان کل کشور خواهان رسیدگی عاجل و لازم جهت پیشگیری از این فاجعه زیست محیطی و تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه شدند.

در متن این نامه آمده است:

حوضه آبریز زاینده رود که یکی از پرتراکم‌ترین حوضه‌های آبریز کشور به لحاظ استقرار جمعیت، صنایع، کشاورزی و کانون مواصلاتی حمل و نقل زمینی، هوایی و ریلی است و همچنین به عنوان گذرگاه مهم خطوط سراسری انتقال نیرو، گاز و نفت شمال-جنوب کشور می‌باشد، متأسفانه با سوءمدیریت دستگاه‌های اجرایی ذیربط در سالیان اخیر تحت شدیدترین تنش‌های محیط‌زیستی قرار گرفته است، چنانکه هم اکنون پیامدهای تخریب زیست بوم این حوضه آبریز از ایجاد بحران در سطح محلی و منطقه‌ای فراتر رفته و در آستانه ایجاد بحران‌های زیست محیطی، اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی قرار گرفته است.

در این میان، عدم جریان دائمی رودخانه زاینده رود، استفاده بی رویه از منابع آب زیرزمینی و افت شدید سطح ایستایی از عمده‌ترین دلایل گسترش پدیده فرونشست در دشت اصفهان- برخوار و فراتر از آن سراسر استان اصفهان است به طوری که علاوه بر خسارت وارده بر محیط‌زیست، کشاورزی، صنعت و ابنیه از جمله آثار تاریخی که بخشی از هویت و شناسنامه ملی ما می‌باشد، حیات جمعیت ۲.۵ میلیون نفری کلانشهر اصفهان را به شدت در معرض خطر قرار داده است.

این مخاطرات مهیب با پایش‌های گوناگون از قبیل GPS و تصاویر ماهواره‌ای که سازمان زمین شناسی کشور با همکاری سازمان‌ها و مراکز متولی و مسئول پایش فرونشست انجام داده و نتایج اطلاعات شبکه GPS شهرداری نیز آن را تأیید می‌کند، به ثبت رسیده‌اند.

نظر به اینکه مسئولیت برنامه‌ریزی و اجرای تدابیر پیشگیرانه در این مورد با دولت و احیای حقوق عامه از مسئولیت‌های قوه قضائیه است، با توجه به آثار مخرب فرونشست که حقوق عامه و بیت‌المال را از جهات متعدد به ویژه در این استان تحت‌الشعاع قرار داده است به استناد اصل ۱۵۶ قانون اساسی / ماده ۲۹۰ قانون آئین دادرسی کیفری / ماده ۲ دستورالعمل نظارت و پیگیری حقوق عامه / دستورالعمل ریاست قوه قضائیه در خصوص نحوه مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارمندان و پیشگیری از آن / مواد ۹۰، ۹۱ و ۹۲ قانون مدیریت خدمات کشوری / مواد ۵۹۸ و ۶۰۶ قانون مجازات اسلامی بند ۱۴ و تبصره ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها / ماده ۱۹ رسیدگی به تخلفات اداری و ماده ۲۱ قانون مدیریت بحران کشور مستدعی است «مسئله فرونشست زمین در اصفهان را با توجه به عوارض غیرقابل جبران آن، مورد پیگیری قرار داده و ضمن تعقیب کیفری متهمان ناقض حقوق عامه، دستور اقدامات عاجل لازم را جهت پیشگیری از افزایش بیشتر فرونشست» صادر فرمائید.

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضائیه به موضوع فرونشست شدند

مهاجرت ۴۰ هزار پرنده به تالاب بین‌المللی چهار محال‌وبختیاری

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: روند کوچ پرندگان به تالاب‌های چهارمحال و بختیاری به طور معمول از آبان ماه آغاز و در دی‌ماه هر سال به اوج می‌رسد اما امسال مهاجرت گروهی پرندگان حدود یک ماه زودتر آغاز شده است. در مورد دلایل مهاجرت زودهنگام پرندگان به فرابخشی بودن مسائل زیست‌محیطی اشاره تغییرات بارشی و بروز خشکسالی در مناطق مختلف، کاهش دما در سواحل شمالی کشور و شرایط محیطی، دیگر تالاب‌ها در داخل و خارج از کشور می‌تواند موجب شکل‌گیری این پدیده جانوری در این وقت از سال باشد.

وی انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی همچون اردک‌ها، مرغابی‌ها، چنگر، کشیم، حواصیل، لک‌لک و گاوچرانگ را از جمله پرندگان مهاجر وارد شده به تالاب‌های چغاخور و گندمان دانست و افزود: با توجه به مطلوب بودن وضعیت فعلی تالاب‌های استان از نظر غذایی و تأمین حقآبه پیش‌بینی می‌شود آمار پرندگان مهاجر همچون سال قبل به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه برسد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در مورد دلایل مهاجرت زودهنگام پرندگان به فرابخشی بودن مسائل زیست‌محیطی اشاره و تصریح کرد: تغییرات بارشی و بروز خشکسالی در مناطق مختلف، کاهش دما در سواحل شمالی کشور و شرایط محیطی، دیگر تالاب‌ها در داخل و خارج از کشور می‌تواند موجب شکل‌گیری این پدیده جانوری در این وقت از سال باشد.

احمدی در خصوص برنامه‌های احیا این تالاب گفت: مرحله پنجم از این برنامه زیست محیطی با انجام لایروبی مسیل‌ها و نهرهای منابع آبی تالاب و استحکام‌بخشی بند خاکی با همکاری جوامع محلی و دیگر دستگاه‌ها به پایان رسیده است و با برنامه‌ریزی صورت گرفته مراحل احیا و تثبیت موقعیت تالاب در نیمه دوم سال نیز ادامه خواهد یافت.

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضائیه به موضوع فرونشست شدند

کم بارشی و کاهش شدید سطح سفره‌های زیرزمینی در البرز

فردین حکیمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز، اظهار کرد: هر چه میزان خشکسالی بیشتر باشد و بارش کمترمی شود، درنتیجه سطح آب‌های زیرزمینی کاهش می‌یابد و پایین آمدن سطح آب سفره‌های زیرزمینی روی مناطق مستعد انتشار گرد و غبار مانند اشتهارد و نظرآباد تأثیر می‌گذارد.

وی پیامدهای کاهش بارندگی را کاهش آب پشت سدها دانست و افزود: کاهش آب سد کرج و طالقان تأثیرات زیست محیطی فراوانی خواهد داشت و حتی باعث مهاجرت برخی گونه‌های پرندگان از حاشیه این سدها می‌شود.

وی یکی از نتایج کاهش بارندگی و خشکسالی را تولید گرد و غبار در مناطق مستعد بیابانی عنوان کرد و گفت: پراکندگی گرد و غبار در هوا باعث خشکسالی باغات می‌شود و از بین رفتن درختان و محصولات کشاورزی بر محیط زیست تأثیرگذار است.

حکیمی گفت: اگر آبخوان‌های زیرزمینی تغذیه نشود منجر به فرونشست زمین خواهد شد و در زمان خشکسالی از بین رفتن پوشش گیاهی نیز باعث آتش سوزی می‌شود که متأسفانه تاکنون آتش سوزی‌هایی در مناطق مختلف البرز بر اثر خشکی پوشش گیاهی مشاهده شده است.

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضائیه به موضوع فرونشست شدند

ورود روزانه ۲۰۰ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون در اهواز

محمد جواد اشرفی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: این میزان فاضلاب از ۱۴ کانون در شرق اهواز و ۱۰ کانون در غرب اهواز وارد رودخانه کارون می‌شود. در دی سال ۹۸ مقرر شده بود که شرکت آبفا اهواز با ایجاد کلکتوری به صورت موقت از ورود ۶۰ هزار مترمکعب فاضلاب به رودخانه کارون جلوگیری کند که هنوز انجام نگرفته است.

وی ادامه داد: تمامی شهرستان‌هایی که در محدوده رودخانه کارون و دز قرار دارند پساب فاضلاب را به درون این رودخانه‌ها تخلیه می‌کنند. پساب کشاورزی از دیگر مواردی است که در رودخانه‌های کارون و دز تخلیه می‌شود و کانون پساب‌های متمرکز کشاورزی شرکت‌های هفتگانه کشت و صنعت نیشکر هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خوزستان افزود: از پالایشگاه قدیمی آبادان نیز مواد هیدروکربنی وارد رودخانه اروند می‌شود که خطر زیست محیطی زیادی را به همراه داشته است که با احداث گام دوم این پالایشگاه ورود مواد آلاینده به رودخانه کمتر خواهد شد.

وی ادامه داد: در خوزستان ۶۱ بیمارستان وجود دارد که از این تعداد ۱۸ بیمارستان در حوزه رودخانه‌های کارون و دز قرار دارند و از این تعداد چهار بیمارستان تصفیه خانه ندارند و پساب آنها مستقیم وارد رودخانه می‌شود.

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضائیه به موضوع فرونشست شدند

کاهش آب دریاچه ارومیه زندگی "گوزن زرد" را به مخاطره انداخته است

حجت جباری معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی، اظهار کرد: کاهش حجم آب دریاچه ارومیه در سال جاری باعث شده است تا بخش‌هایی از جزایر اشک و کبودان از محصور بودن با آب خارج شده و به خشکی‌های جنوبی دریاچه ارومیه بپیوندد.

وی، آسیب به زیرساخت‌های زیست محیطی استان در حوضه دریاچه ارومیه به ویژه محیط طبیعی و حیات وحش پارک ملی دریاچه و زیستگاه‌های اطراف و جزایر آن را از جمله مهمترین مشکلات ناشی از کاهش حجم آب و خشک شدن این دریاچه دانست و افزود: از محصور خارج شدن این جزایر نگرانی‌هایی را از خروج گوزن زرد ایرانی و قوچ و میش این جزایر بوجود آورده است.

حجت جباری اضافه کرد: گوزن‌های زرد به عنوان گونه منحصر به فرد این جزایر با کاهش سطح آب و پوشش گیاهی با این خطر مواجه هستند که از جزایر خارج شده و در باتلاق‌های آن گرفتار و جان خود را از دست دهند. محصور شدن جزیره اشک در میان برخی صخره‌های نمکی پنهان در زیر آب موجب شده بود تا به جز معدود محیط‌بانانی که هرروز برای نظارت به جزیره سفر می‌کردند، کسی دسترسی به این جزیره نداشته باشد.

جباری با بیان اینکه بهم چسبیدن جزایر بر اثر کاهش آب می‌تواند به عاملی برای خروج گونه‌های منحصر به فرد از این مناطق و نیز ورود گونه‌های جانوری وحشی شود افزود: چسبیدن این جزایر به خشکی‌های جنوب دریاچه، زمینه را همچنین برای ورود گونه‌های گوشتخوار و مهاجمی مانند پلنگ، روباه و شغال و فراهم ساخته است که این امر نیز اکوسیستم طبیعی این جزایر را با مشکل مواجه خواهد ساخت و خطراتی را برای وحوش آن به وجود خواهد آورد.

معاون محیط طبیعی و تنوع محیط زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: برای جلوگیری از بروز این مشکل و خروج وحوش از این جزایر میزان کنترل و پایش ها از این مناطق شدت پیدا کرده است. میزان تولید آب در سطح حوزه نیز به دلیل خشکسالی با کاهش قابل توجه‌ای روبرو شد که این امر به میزان ذخایر پشت سدها نیز تأثیر زیادی گذاشت.

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضائیه به موضوع فرونشست شدند

۱۸۰ متخلف محیط زیست در قزوین بازداشت شدند

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: متخلفان در مناطق حفاظت شده زیست محیطی استان قزوین مشغول شکار پستانداران، پرندگان و زنده‌گیری حیوانات بودند که با نگاه تیزبین محیط‌بانان دستگیر شده‌اند و هنگام دستگیری شکارچیان غیرمجاز، ۲۵ قبضه سلاح شکاری و جنگی غیرمجاز و قاچاق نیز کشف که با هماهنگی دستگاه قضائی تحویل قرارگاه عملیاتی لشکر ۱۶ زرهی قزوین شد

مهدی طاهری با بیان اینکه تمام نقاط حفاظت شده محیط زیست استان مجهز به دوربین مداربسته است، اظهار کرد: با افزایش تعداد نیروهای گشتی و همچنین تجهیزات محیط بانان به دوربین، به طور تقریبی تمامی نقاط مورد نظر تحت نظارت سازمان حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

این مسئول با بیان اینکه در فصل پاییز معمولاً شکار پرندگان افزایش می‌یابد، اضافه کرد: گونه‌های فاخته و کبک بیش از سایر گونه‌های پرنده در معرض خطر شکارهای غیرمجاز قرار دارند که در صورت مشاهده چنین اعمالی مأموران این یگان به طور جدی با متخلفان برخورد قانونی به عمل می‌آورند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان قزوین خاطرنشان کرد: گشت‌های محیط بانی با هدف جلوگیری و پیشگیری از هرگونه تخلف زیست محیطی به صورت شبانه روزی اجرایی شده است.

فعالان محیط‌زیست اصفهان خواهان رسیدگی قوه‌قضائیه به موضوع فرونشست شدند

معرفی عاملان قطع درختان «بید» در شهرستان بهار به دستگاه قضائی

معصومه پارچیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهار گفت: مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست هنگام گشت زنی و کنترل منطقه حفاظت شده «آلمابلاغ»، متوجه قطع درخت توسط چند نفر در اراضی روستای باباعلی و بارگیری آن با خودرو شدند، پس از اخطار و تذکر از سوی محیط بانان و جلوگیری از ادامه فعالیت آنها، افراد متخلف از قطع درختان دست کشیده و به تذکر محیط بانان توجه کردند.

وی ادامه داد: برای این سه متخلف به علت قطع غیر قانونی درختان منطقه حفاظت شده آلمابلاغ پرونده قضائی تشکیل و برای رسیدگی در اختیار دادگاه بخش صالح آباد قرار گرفته است.

پارچیان افزود: طبق ماده ۱۱ قانون حفاظت محیط زیست قطع درختان، بوته‌کنی، تجاوز و تخریب محیط‌زیست و هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی‌ها و تغییر اکوسیستم در پناهگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده شود، ممنوع است.

وی گفت: طبق گفته این افراد آنها اقدام به دریافت مجوز از شورای اسلامی روستای باباعلی برای قطع درختان کرده بودند و بابت هر کیلوگرم چوب یک هزار و ۲۰۰ تومان پرداخت کرده‌اند.

کد خبر 527308

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.