نظر کارشناسان داوری درباره صحنه‌های مشکوک دیدار ایران و امارات

دو کارشناس مطرح داوری کشور به بررسی دقیق صحنه‌های مشکوک دیدار امشب تیم ملی ایران و امارات پرداختند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساعتی قبل تیم ملی کشورمان موفق به شکست امارات در ورزشگاه الزعبیل شد تا اسکوچیچ به دهمین برد خود روی نیمکت ایران دست یابد. تیم ملی با این پیروزی ارزشمند و خارج از خانه، ۹ امتیازی شد و صدر را پس از چند ساعت، مجدداً از کره‌جنوبی پس گرفت. قضاوت این مسابقه بر عهده کریستوفر جیمز استرالیایی بود که شاید اگر VAR نبود، با تصمیماتش سرنوشت مسابقه را دگرگون کرده بود. صحنه‌های بحث برانگیز و مشکوک داوری این مسابقه توسط نوذر رودنیل و حیدر سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا بررسی شده که در ادامه می‌خوانید:

نورافکن باید اخراج می‌شد؟

امید نورافکن که با تصمیم دراگان اسکوچیچ در ترکیب ابتدایی برابر امارات قرار گرفته بود، در دقیقه ۴۳ خطا خشنی رو علی مبخوت انجام داد که کارت زردی را دریافت کرد. با این وجود برای جلوگیری از ضد حمله امارات در وقت‌های تلف شده، او با بی‌احتیاطی مرتکب خطایی دیگر شد که جلو حمله حریف را می‌گرفت اما داور استرالیایی کارت زرد دیگری به نورافکن نشان نداد تا در زمین بماند. او بلافاصله در بین دو نیمه تعویض شد.

رودنیل: شانس آوردیم در دقیقه ۲+۴۵ به نورافکن کارت زرد دوم را نداد و او را اخراج نکند. سرمربی تیم ملی نیز زرنگی کرد و نورافکن را بیرون کشید تا او را اخراج نکنند.

سلیمانی: کارت اول نورافکن درست بود. اواخر نیمه نخست نورافکن خطایی را انجام داد که از حمله جلوگیری کرد و داور می‌توانست به او کارت بدهد اما برای آنکه او یک کارت داشت و اینکه بازی را مدیریت کند، کارت نداد و این در حالی بود که اماراتی‌ها مصرانه می‌خواستند بازیکن ایران اخراج شود.

کارت قرمز پس گرفته شده شجاع

در دقیقه ۶۰ علی مبخوت روی ضد حمله پشت دفاع ایران فرار کرد و شجاع که جا مانده بود، با خطا در آخرین لحظه این مهاجم فرصت طلب را پیش از ورود به محوطه متوقف کرد. داور شجاع را با کارت قرمز از زمین اخراج کرد ولی برخلاف ادعا اماراتی‌ها مبنی بر اینکه خطا درون محوطه رخ داده است، داور استرالیایی پس از بررسی VAR ضربه ایستگاهی را اعلام کرد. پس از دقایقی با بررسی مجدد صحنه مشخص شد دهنده پاس اماراتی در آفساید قرار داشته بنابراین نه تنها خطایی اعلام نشد، بلکه شجاع خلیل زاده هم که به بیرون رفته بود، به زمین بازگشت.

رودنیل: از همان ابتدا در صحنه‌های تلویزیونی مشخص بود که بازیکن امارات از موقعیت آفساید به موقعیت غیر آفساید آمده و توپ می‌گیرد و تعجبم که چگونه کمک داور، داور وسط و کمک داوران ویدئویی متوجه آن نشدند. با این حال اگر این صحنه آفساید نبود، حتی اگر خطا هم درون محوطه رخ می‌داد، باز هم اخراج داشت چرا که می‌گوئیم هل دادن، گرفتن و هند درون محطوطه اخطار دارد اما در این صحنه، جدال سر توپ نبود و خطا را مرتکب شد. بنابراین در صورت آفساید نبودن، اخراج خلیل زاده صحیح بود.

سلیمانی: معجزه VAR در این صحنه اتفاق افتاد و ابتدا شجاع خلیل زاده به درستی در دقیقه ۶۰ اخراج شد اما با دو بار مراجعه به VAR، مشخص شد مهاجم هم دسته اماراتی ابتدا در آفساید بوده و اخراج خلیل زاده هم برگردانده شد.

پنالتی ایران

طارمی در واپسین دقایق بازی صاحب توپ شد و در حال که قصد داشت به سمت دروازه ضربه‌ای را بزند، توسط مدافع امارت نقش بر زمین شد تا داور استرالیایی نقطه پنالتی را نشان دهد. البته گلر امارات پنالتی آزمون را گرفت تا ایران در زدن گل دوم ناکام بماند.

رودنیل: کاملاً درست بود ولی حتماً باید تجدید می‌شد. بعد از سوت داور و قبل از زدن ضربه، اگر مدافعین و مهاجمین با هم وارد محوطه جریمه شوند، توپ گل شده و چه نشده، پنالتی باید تکرار شود. در این صحنه که تازه مدافع امارات زودتر از بازیکنان ایران وارد زمین شد و بنابراین پنالتی باید حتماً تکرار می‌شد.

سلیمانی: پنالتی به درستی اعلام شد چرا که بازیکن اماراتی با بی‌احتیاطی مهدی طارمی را زد. در این صحنه نیازی هم به اخطار نداشت.

عملکرد کلی تیم داوری

رودنیل: داور جوان استرالیایی آمادگی بدنی و بازی خوانی خیلی خوبی داشت و به همین علت در سر تمام صحنه‌ها حضور داشت. در دقیقه ۶ داور باید روی طارمی خطا را می‌گرفت. آفسایدهایی که کمک داوران گرفتند، به درستی اعلام شد. اخطارهایی هم که داور استرالیایی داد، صحیح بودند. دقیقه ۵۶ دروازبان امارات توپ را زد و کرنر باید به نفع ایران گرفته می‌شد.

سلیمانی: داور استرالیایی قضاوت خوبی را انجام داد و کم اشتباه ظاهر شد اما متکی به VAR بود که تصمیماتش بر اساس آن صورت گرفت. دو اخطاری که در نیمه اول داد، صحیح بودند. اواخر نیمه نخست نورافکن خطایی را انجام داد که از حمله جلوگیری کرد و داور می‌توانست به او کارت بدهد اما برای آنکه او یک کارت داشت و اینکه بازی را مدیریت کند، کارت نداد و این در حالی بود که اماراتی‌ها مصرانه می‌خواستند بازیکن ایران اخراج شود. در دقیقه ۵۴ اشتباه کرد و کرنر را به سود ایران اعلام نکرد. در نیمه دوم هم اخطارهای داور درست بود و به نظرم قضاوت خوبی داشت و نزدیک به صحنه بود.

کد خبر 527294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.