ضرورت استفاده از پتانسیل جوانان ایرانی در صنایع فضایی

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب گفت: نیاز است تا در کشور آگاهی‌سازی عمومی را بیشتر و دانش‌آموزان و دانشجویان را تشویق کنیم تا در صنایع فضایی به فعالیت بپردازند؛ در این صورت آینده روشنی پیش‌روی صنایع فضایی ایران خواهد بود.

عمران مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه صنعت فضایی اِسا در کنار آمریکا و چین طی سال‌های اخیر رشد زیادی داشته است، اظهار کرد: کشورهای هند و ژاپن توانسته‌اند به کشورهای پیشرو در زمینه صنایع فضایی تبدیل شوند؛ این کشورها در اکتشافات فضایی اهداف مهمی را دنبال می‌کنند. روسیه کشور دیگری است که در زمینه صنایع فضایی فعالیت چشم‌گیری دارد؛ روس‌ها معمولاً در این زمینه بسته عمل می‌کنند و فعالیت‌های فضایی خود را منتشر نمی‌کنند؛ سالیان متمادی صنایع فضایی آمریکا برای ارسال فضانوردان به روس‌ها وابسته بود.

عضو شورای علمی مرکز نجوم ادیب با بیان اینکه در برای پیشرفت و توسعه صنایع فضایی در کشور باید از بخش خصوصی کمک بگیریم، تصریح کرد: نیاز است تا در کشور آگاهی‌سازی عمومی را بیشتر و دانش‌آموزان و دانشجویان را تشویق کنیم تا در صنایع فضایی به فعالیت بپردازند؛ در این صورت آینده روشنی پیش‌روی صنایع فضایی ایران خواهد بود. اخیراً آموزش‌وپرورش مسابقاتی را در این زمینه برگزار می‌کند و این‌گونه برنامه‌ها زمینه‌ساز استفاده از پتانسیل جوانان ایرانی در صنایع فضایی کشور است.

وی افزود: مهم‌ترین پروژه‌های فضایی که در آینده شاهد آن خواهیم بود مربوط به اسپیس‌ایکس و اهداف ایلان ماسک است. مریخ هدف بسیار مهمی برای انسان‌ها است و ایلان ماسک می‌خواهد به این هدف جامعه عمل بپوشاند. ممکن است روزی نیازمند مهاجرت انسان‌ها از روی زمین باشیم و مریخ یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود، اما دست یافتن به مریخ کار بسیار آسانی نیست.

مرادی در خصوص زندگی انسان در مریخ، تصریح کرد: فضاپیمایی که به مریخ می‌رود باید بتواند فضانوردان را برای ماه‌ها زنده نگه دارد؛ مریخ شرایط بسیار خشنی دارد و انسان‌ها بدون استفاده از ابزار پشتیبانی قوی نمی‌توانند آنجا زندگی کنند. در مریخ اکسیژن و آب وجود ندارد از طرفی جوی وجود ندارد که بتواند تشعشعات خورشیدی را فیلتر کند؛ با همه این احوالات مهمترین پروژه‌ای که در آینده اتفاق می‌افتد در زمینه اکتشافات و مهاجرت انسان‌ها به مریخ خواهد بود. کشورهای مختلفی از جمله: عمان، امارات، چین و… در تلاش هستند تا به مریخ برسند.

ساخت سفینه‌های که عایق‌های حرارتی قوی دارد

این مدرس و پژوهشگر نجوم و فناوری فضایی خاطرنشان کرد: در آینده خبرهای بسیار مهمی از رشد صنایع فضایی و سفر به مریخ خواهیم شنید. توریسم فضایی یکی دیگر از پروژه‌های فضایی است که قطعاً در آینده با آن روبرو خواهیم شد. این پروژه به سرعت در حال رشد است.

وی با اشاره به دسته بندی پروژه‌های مهم در صنایع فضایی، گفت: پروژه‌های فضایی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ پروژه‌هایی که به سمت مریخ و سیاره‌های بیرونی است و پروژه‌هایی که به سمت سیاره‌های درونی و خورشید مایل است. پروژه‌های درونی در درجه اول عطارد و زهره و بعد خورشید را هدف قرار داده‌اند. انسان‌ها در حال ساخت سفینه‌هایی هستند که عایق‌های حرارتی قوی داشته باشد و بتواند در برابر دمای خورشید مقاومت کند که با کمک آن بتوانند تا حد ممکن به خورشید نزدیک و از آن عکسبرداری کنند.

مرادی با اشاره به اینکه پروژه‌های درونی در آینده خبرساز خواهد شد، تصریح کرد: آثاری از گازهایی که منشأ آلی دارد در جو سیاره زهره کشف شده که نشان می‌دهد شاید موجودات زنده در این سیاره وجود داشته باشند. سیاره زهره سیاره‌ای با دمای بسیار بالا است که اطرافش را ابرهای اسیدی بسیار خشن و خطرناک فراگرفته است، اما با این شرایط دانشمندان توانسته‌اند نشانه‌هایی از موجودات زنده را در آن بیابند؛ بنابراین در آینده پروژه‌های جدی‌تری را درباره سیاره زهره شاهد خواهیم بود.

کد خبر 527184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.