اردوغان: مرزبندی‌های جعلی در شرق مدیترانه را نمی‌پذیریم

رئیس‌ جمهور ترکیه می‌گوید کشورش مرزبندی‌های جعلی در شرق دریای مدیترانه را نمی‌پذیرد و برای جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

به گزارش ایمنا، رجب طیب اردوغان امروز -سه‌شنبه ۱۳ مهرماه- بار دیگر بر مخالفت آنکارا با برخی فعالیت‌ها در شرق مدیترانه و شمال سوریه مخالفت کرد.

وی در مصاحبه با نشریه «کریتر» گفت که ترکیه مرزبندی‌های جعلی در شرق دریای مدیترانه را نمی‌پذیرد و برای جلوگیری از ایجاد گذرگاه تروریستی در مرزهای جنوبی خود اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه حتی غرب نیز به از دست دادن برتری خود در عرصه بین‌المللی اعتراف کرده، تصریح کرد: ما در حفظ منافع خود تردید نداریم. آنچه ما با آن مخالفیم، استاندارد دوگانه‌ای است که با استفاده از حقوق بین‌الملل به عنوان بهانه‌ای بر ما تحمیل می‌شود. آیا ما از حقوق خود در شرق مدیترانه محافظت نمی‌کنیم؟ آیا نقشه‌های ساختگی را می‌پذیریم؟

اردوغان به نقشه تهیه شده توسط دانشگاه اسپانیایی سِویل اشاره کرد و گفت: تقریباً تمام شرق مدیترانه را حریم آبی یونان نشان داده در حالی که ترکیه را به خلیج آنتالیا محدود کرده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های شبه‌نظامیان کُرد «یگان‌های مدافع خلق» در شمال سوریه نیز اظهار کرد: آیا ما قصد داریم در برابر گذرگاه تروریست در کنار خود نظاره‌گر باشیم و کاری انجام ندهیم؟ مطمئناً ممکن نیست که بیکار بمانیم. ما هر آنچه لازم است در چارچوب حقوق بین‌الملل انجام داده‌ایم و در انجام آن تردید نخواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه غرب دیگر برتری ندارد، تصریح کرد: وقتی صحبت از سیاست جهانی می‌شود، تصویر دیگری وجود دارد. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که تفکر مشکل‌آفرین "غرب برتر است" به پایان می‌رسد. همه این را زیر سوال می‌برند و به این امر اعتراف می‌کنند. حتی خود غرب نیز پذیرفته است.

اردوغان افزود: جهان در حال گذر از یک بحران است و همه‌گیری کرونا فقط آن را عمیق‌تر کرده است. مکانیزم‌های حاکمیت جهانی غیرفعال است. مشکل حکمرانی بالا گرفته است. عدالت زیر پا گذاشته شده است.

منبع: فارس

کد خبر 527162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.