اثرات اقتصادی خاموشی ۶ ساعته فیس بوک چه بود؟

بازیگران بازار می‌گویند قطعی حدود شش ساعته واتساپ به معاملات دارایی‌ها از رمز ارزها گرفته تا نفت روسیه ضربه زد با این حال استفاده سریع از پلتفرم‌های دیگری مانند تلگرام، اختلال شدید را محدود کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوالی ساعت هشت شب دوشنبه (۱۲ مهرماه ۱۴۰۰) اینستاگرام و واتساپ در بسیاری از نقاط جهان دچار اختلال شده است.

در پی این اختلال واتساپ اطلاعیه‌ای به این شرح صادر کرد:

ما می‌دانیم که برخی از افراد در حال حاضر با واتساپ مشکل دارند. در تلاش هستیم تا همه چیز به حالت عادی برگردد و در اسرع وقت با به روز رسانی مشکل را برطرف می‌کنیم. از صبوری شما تشکر می‌کنیم!

سه اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ، اینستاگرام و فیس‌بوک که همه متعلق به شرکت، فیس‌بوک هستند و از زیرساخت‌های مشترکی استفاده می‌کنند، برای حدود شش ساعت متوقف شدند. در این شش ساعت، بازدیدکنندگان وب‌سایت فیس‌بوک با این خطا مواجه شدند که مرورگرشان نمی‌تواند اتصال برقرار کند. واتس‌اپ و اینستاگرام هم، هیچ محتوای جدیدی را نمایش نمی‌دادند و کاربران نمی‌توانستد پیام جدیدی ارسال یا دریافت کنند. بعد از شش ساعت، این شبکه‌ها راه اندازی شد و مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک دلیل این اتفاق را تغییرات در پیکربندی سرورها اعلام کرد.

چرا واتس‌اپ، اینستاگرام و فیس‌بوک از کار افتادند؟

نت‌بلاکس که قطعی اینترنت و تأثیرات آن را بررسی می‌کند، تخمین زده که این اختلال تا کنون، ۱۶۰ میلیون دلار ضرر اقتصادی به جهان وارد کرده و سهام فیس‌بوک را تا پنج درصد کاهش داده است. علت اصلی این اختلال همچنان مشخص نیست، برخی از احتمال حمله سایبری به این شرکت خبر می‌دهند و برخی هم مشکل تکنیکی را علت این اختلال عنوان کرده‌اند.

هجوم کاربران به تلگرام، منجر به کندی این اپلیکیشن هم شده است. تلگرام در صفحه توئیتر خود نوشته که افراد زیادی در حال ثبت‌نام در این شبکه اجتماعی هستند و به همین دلیل، اگرچه این اپلیکیشن برای اکثر کاربران جهانی به‌خوبی کار می‌کند، اما بعضی از کاربران هم تحت تأثیر این کندی قرار گرفتند.

فیس‌بوک اغلب در مورد علل هرگونه مشکل، اظهار نظر نمی‌کند و حتی پس از برطرف شدن مشکل هم تمایلی به توضیح نشان نمی‌دهد. برای مثال، فیس‌بوک در سال ۲۰۱۹، بزرگترین خاموشی خود در چند سال گذشته را تجربه کرد و پس از آن فقط گفت که «با مشکلی در حین عملیات معمول تعمیر و نگهداری» مواجه بوده است.

پیام‌رسان واتس‌اپ مجدداً در ایران و در دیگر مناطق در دسترس قرار گرفت

با گذشت بیش از پنج ساعت از زمانی که سرویس‌های فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ با قطعی مواجه شده بودند، اکنون این سرویس‌ها مجدداً در حال برقراری هستند.

در حالی که در ساعات گذشته، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های زیرمجموعه شرکت فیس‌بوک با قطعی و اختلال گسترده مواجه بودند، در عین حال متیو پرینس، مدیر کلاودفلر اعلام کرد: مشکل BGP‌های فیس‌بوک در حال حل شدن است و این بدان معناست که سرویس‌ها در حال بازگشت هستند.

دسترسی به اینستاگرام در ایران هم مجدداً امکان‌پذیر شد.

در ساعاتی که فیس‌بوک با یکی از بزرگ‌ترین اختلالات خود مواجه بود، اخباری مبنی‌بر احتمال هک این شبکه مطرح شد و برخی هم علت این قطعی را مشکلات تکنیکی مطرح کردند. این در حالی است که کارشناسان، تنظیم پروتکل دروازه‌ای مرزی (BGP) را دلیل این اختلال دانسته مطرح کردند که سندی برای ادعای حمله هکرها وجود ندارد.

هجوم میلیونی کاربران به سیگنال پس از قطعی واتس‌اپ

سیگنال در توئیتر اعلام کرد میلیون‌ها کاربر جدید روز دوشنبه به این سرویس پیام‌رسان پیوستند. فیس‌بوک با قطعی شش ساعته‌ای روبرو شد که مانع دسترسی به واتس‌اپ، شبکه اجتماعی فیس‌بوک و سرویس اشتراک گذاری اینستاگرام شد و بیش از دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون کاربر در جهان از دسترسی به این سرویس‌ها محروم شدند. رفع این وضعیت وقت زیادی از کارمندان فیس‌بوک گرفت و باعث شد مدیر فناوری این شرکت عذرخواهی عمومی کند.

ضرر فیس‌بوک به نفع سایر شبکه‌های اجتماعی شد. شبکه توئیتر آنلاین ماند و جک دورسی، مدیرعامل توئیتر در توییتی از سیگنال به عنوان یک گزینه مناسب به جای واتس‌اپ حمایت کرد. ادوارد اسنودن هم از هوادارانش خواست از واتس‌اپ به سیگنال مهاجرت کنند. سخنگوی کلاب هاوس اعلام کرد در هزاران اتاق این شبکه اجتماعی صوتی درباره این قطعی صحبت شد.

تلگرام در قطعی فیس‌بوک ۷۰ میلیون کاربر جدید جذب کرد

پاول دوروف در کانال تلگرام خود نوشت: نرخ رشد روزانه تلگرام از حد معمول فراتر رفت و ما در یک روز به بیش از ۷۰ میلیون پناهنده از پلتفرم‌های دیگر خوشامد گفتیم.

دوروف گفت: بعضی از کاربران در آمریکا ممکن است سرعت کندتری را تجربه کرده باشند زیرا میلیون‌ها نفر همزمان برای عضویت در تلگرام هجوم آوردند اما این سرویس برای اکثر کاربران طبق معمول کار کرد.

علت قطعی شش ساعته سرویس‌های فیس‌بوک چه بود؟

فیس‌بوک در پست وبلاگی که در ساعات پایانی روز دوشنبه منتشر کرد، به فردی که این تغییر پیکربندی را انجام داده و اینکه آیا این تغییر از قبل برنامه‌ریزی شده بود، اشاره‌ای نکرد.

چندین کارمند فیس‌بوک که مایل نبودند نامشان فاش شود، به رویترز گفتند معتقدند علت این قطعی یک اشتباه داخلی در نحوه هدایت ترافیک اینترنت به سیستم‌های فیس‌بوک بوده است. این کارمندان گفتند: نقص کارکرد ابزارهای ارتباطی داخلی و سایر منابعی که به همان شبکه متکی هستند تا عمل کنند، این خطا را پیچیده کرد. کارشناسان امنیتی می‌گویند یک اشتباه ناخواسته یا خرابکاری داخلی هر دو محتمل هستند.

با این حال فیس‌بوک در وبلاگ خود اعلام کرد: می‌خواهیم روشن کنیم که علت اصلی این قطعی یک تغییر پیکربندی اشتباه بوده است.

قطعی فیس‌بوک بزرگترین قطعی رصد شده از سوی گروه مونیتورینگ وب داون دتکتور بوده است.

با سرازیر شدن کاربران به اپلیکیشن‌هایی مانند توئیتر و تیک تاک، ارزش سهام فیس‌بوک در جریان فروش گسترده سهام فناوری در روز دوشنبه، ۴.۹ درصد ریزش کرد که بزرگترین ریزش روزانه از نوامبر گذشته بود. پس از اینکه فعالیت سرویس‌های فیس‌بوک از سر گرفته شد، سهام این شرکت در ساعات پس از معاملات رسمی نیم درصد افزایش یافت.

قطعی واتس‌اپ به معاملات رمز ارز و نفت ضربه زد

اولیور فون لندسبرگ سادی، مدیرعامل شرکت BCB گفت: قطعی واتس‌اپ در شلوغ‌ترین ساعت معاملات اتفاق افتاد که ما با همتایان آمریکایی خود در تماس هستیم. حجم معاملات روزانه به طور میانگین ۱۵ درصد کاهش یافت که به مشکل ارتباط نسبت داده شد. معاملات با استفاده از تلگرام و اسلک مطابق میانگین روزانه بود.

اولیور بلوئر، مدیرعامل شرکت وکس اسمارت گفت: استفاده از واتس‌اپ در میان تریدرهای مالی که توسط شرکت وکس اسمارت بررسی شده‌اند، رونق پیدا کرده زیرا بانک‌ها مشتریانی که می‌خواهند از این پلتفرم استفاده کنند را می‌پذیرند؛ هر چند که رؤسا ترجیح می‌دهند کارکنانشان از کانالهای پیام رسانی رسمی استفاده کنند. وی افزود: این اپلیکیشن در بسیاری از بازارها به خصوص در اروپا و آسیا اقیانوسیه، به سرویس پیام‌رسان پیش فرض تبدیل شده است.

زاخاری سفاراتی، مدیرعامل پلتفرم سرمایه گذاری دالما کپیتال در دوبی اظهار کرد: در خاورمیانه معاملات فرابورس رمز ارز عمدتاً در تلگرام یا واتس‌اپ انجام می‌شود و در آن از واسطه‌های فرا بورسی درباره قیمت خرید و فروش سوال می‌شود و سپس معامله انجام می‌گیرد. وی در ادامه خاطرنشان کرد تلگرام استفاده گسترده‌ای پیدا کرده است.

معامله گران فرا بورسی در بازارهای نفت هم از قطعی واتس‌اپ ضربه خوردند اما استفاده از پلتفرم‌های دیگر این ضربه را ملایم کرد.

معامله گران نفت در روسیه گفتند واتس‌اپ برای اعلام جزئیات سفارش در سراسر اروپا و آسیا استفاده می‌شود. یک تریدر مقیم اروپا گفت: قطعی روز دوشنبه یک غافلگیری ناخوشایند بود. یکی دیگر گفت: این اتفاق خوب نبود. همه از واتس‌اپ استفاده می‌کنند. اما ما از مسنجرهای دیگر هم استفاده می‌کنیم بنابراین مسنجر مورد استفاده را تغییر دادیم.

کد خبر 527151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.