بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

پیش بینی میشود روند صعودی با سرعت آهسته ادامه یابد امید است هفته آینده وضعیت معاملات بهتر شود.

‌به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان کرمی، تحلیلگر بازار سرمایه، بورس امروز _ چهارشنبه ۱۴ مهرماه ۱۴۰۰_ را اینگونه تحلیل می‌کند:

نمای کلی بازار بورس اوراق بهادار تهران

نماگر بازار بورس تهران در روزی جاری با رشد سه هزار و۶۴۰ واحدی به سطح یک میلیون و ۴۸۸ هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن با رشد یک هزار و ۷۹۰ واحدی در سطح ۴۲۷ هزار و ۲۸۲ واحد قرار گرفت.

شاخص کل بازار رشد ۰.۲۵ درصدی و شاخص هم وزن رشد ۰.۴۲ درصدی را تجربه کردند.

بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

نمای کلی فرابورس ایران

شاخص کل فرابورس با کاهش ۴۰ واحدی به سطح ۲۱ هزار و ۳۳۱ واحد رسید.

بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۵۷ هزار و ۷۶۳ و ۱۸۲ هزار و ۱۲۴ میلیارد ریال بود. (حاصل ضرب حجم معاملات انجام شده در قیمت‌ها)

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب شش میلیارد و ۶۰ میلیون و دو میلیارد و ۷۹۶ میلیون برگه سهم بود. (به تعداد سهام معامله شده حجم معاملات گفته می‌شود)

تأثیر در شاخص کل

بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تأثیر بر روی شاخص فرابورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

تحلیل تکنیکال شاخص کل

پیش بینی تداوم روند صعودی، اما با سرعت آهسته را داریم، امیدواریم هفته آینده وضعیت معاملات بهتر شود.

بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

اخبار مهم

نرخ قطعی خوراک به پالایشگاه‌ها ابلاغ شد

نرخ‌های قطعی تخفیف خوراک پالایشگاه‌ها به صورت رسمی به این شرکت‌ها ابلاغ شد، باید منتظر اعلام گزارشات صورت‌های مالی ۳ و ۶ ماهه این پالایشی‌ها باشیم‌. آنچه مسلم است، نرخ‌ها تأثیرات مثبتی بر سود این شرکت‌ها دارد و درصد تخفیف خوراک چشم گیر خواهد بود.

صاحب ارجمند، مدیر مالی شپنا از اعلام نرخ‌های قطعی خوراک پالایشگاه‌ها خبر داد؛ نرخ‌های قطعی پنج ماهه ابتدایی سال امروز اعلام شده و باید تأثیرات آن محاسبه شود به طور کلی این تخفیفات، بر سود شرکت اثرگذاری خوبی خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه درصد تخفیف به نرخ نفت خام بستگی دارد، هر چه قیمت نفت کمتر، حاشیه سود بیشتر گفت: نکته اینجاست که در گذشته مبنای نرخ‌های صادراتی با پنج درصد تخفیف بوده که در حال حاضر مبنا، قیمت‌های جهانی با پنج دلار کمتر است. با توجه به اینکه میانگین نرخ نفت خام ۸۰ دلار در نظر گرفته شده این پنج دلار نسبت به نرخ نفت خام، تخفیفی حدود هفت درصدی خواهد بود.

به گفته وی، درصد تخفیف بستگی به قیمت نفت خام دارد، هرچه قیمت نفت خام کمتر باشد حاشیه سود پالایشگاه‌ها و نرخ تخفیف بیشتر خواهد شد. ما برای پنج ماهه نرخ نفت خام را متوسط ۸۰ دلار در نظر گرفته‌ایم.

ارجمند گفت: طبق نرخ گذاری جدید در مقایسه با سال ۹۸ (که بر اساس نرخ‌های صادراتی بود)، تخفیف پنج دلاری نسبت به میانگین عمان به دبی داده شده است. در حالی که در سال ۹۸ عدد تخفیف، معادل ۱‌.۲ دلار بود و این موضوع به نفع پالایشگاه‌ها است.

مدیر مالی شپنا گفت: چون نرخ‌ها اعلام نشده بود ما نیز صورت‌های مالی سه ماه را منتشر نکردیم، ولی از هفته آینده تلاش می‌کنیم که صورت‌های مالی سه و شش ماهه را منتشر کنیم و امیدواریم با توجه به اورهال‌های امسال و از طرفی افزایش نرخ‌ها، EPS خود را محقق کنیم.

پالایشی‌ها در کانون توجه معامله‌گران

نفت از ۸۳ دلار عبور کرده و به سقف هفت ساله قیمتی رسیده است. در عین حال اخبار داغی نیز پیرامون سهام پالایشی منتشر شده است. شاید همین عوامل باعث شده تا از سهام پالایشی در معاملات امروز استقبال داغی شود. معامله‌گران قدیمی احتمالاً بهتر به یاد دارند که هر زمان نفت صعودی بود بازار از سهام پالایشی استقبال می‌کرد.

این موضوع به صورت یک سنت در بازار دنبال می‌شد و تا حدودی نیز از منظر بنیادی درست بود. رشد قیمت نفت با افزایش ارزش موجودی کالای ساخته‌شده پایان دوره بر سودآوری پالایشگاه‌ها اثر مثبت داشت، اما مهمترین موضوع در تحلیل سودآوری شرکت‌های پالایشی کرک اسپرد یا اختلاف قسمت فرآورده‌ها با قیمت نفت است. در چند سال گذشته توجه بیشتری به این موضوع شده و اثر دستورالعمل‌های مختلف وزارت نفت بر این بخش رصد شده است. فضای مبهم سودآوری پالایشی‌ها ناشی از ابهام در وضعیت نرخ‌گذاری سهامداران این شرکت‌ها را نیز سردرگم ساخت.

طی روزهای اخیر دستورالعمل جدیدی از سوی وزیر نفت برای محاسبه قیمت نفت خوراک و فرآورده‌های اصلی شرکت‌های پالایشی ابلاغ شده است. به عقیده اکثر کارشناسان این دستورالعمل اثر چشم‌گیری بر سودآوری این شرکت‌ها خواهد داشت و حتی نسبت قیمت به درآمد چهار را با این دستورالعمل برای شرکت‌های پالایشی مطرح می‌کنند. در این دستورالعمل علاوه بر تخفیف پنج درصدی نسبت به فوب، برای نفت سنگین ۶ دلار و برای نفت سبک پنج دلار تخفیف لحاظ شده است؛ فرآورده‌های اصلی نیز بر اساس کیفیت مانند اکتان بنزین یا میزان گوگرد نفت‌گاز بر اساس نشریه پلتس قیمت‌گذاری شده‌اند. محاسبات اولیه نشان می‌دهد که کرک اسپرد شرکت‌های پالایشی با فرمول جدید نسبت به سال گذشته تا ۸۰ درصد رشد کرده و همین موضوع می‌تواند اثر قابل توجهی بر سودآوری این شرکت‌ها داشته باشد.

اخبار شرکت‌ها

سشرق: این شرکت در شهریور ۱۶۹ هزار و ۵۲ تن سیمان به فروش رسانده است. در مرداد ۹۳ هزار ۳۱۰ تن سیمان فروخت. در این سال مالی بطور متوسط در هر ماه ۱۵۰ هزار و ۲۷۶ تن فروش داشته است. در این ماه ۱۶۲ هزار و ۷۴۰ تن سیمان تولید کرد. میانگین تولید پنج ماه گذشته ۱۳۷ هزار و ۳۱۸ تن بوده و میانگین تولید ماهانه سال مالی قبل در حدود ۱۴۹ هزار و ۹۳۱ تن بود. از نظر مبلغی هم این ماه مجموعاً ۸۹.۴ میلیارد فروش داشته است. ۴۵.۴ میلیارد فروش خوب مرداد بوده است. مبلغ فروش سال مالی قبل حدود ۳۴۳ میلیارد تومان و مبلغ فروش امسال در حدود ۶۰۰ میلیارد بود. نرخ فروش سیمان در شهریور هم ۵۲۰ تومان بوده است. نرخ فروش سیمان در مرداد ۴۷۸ تومان بود.

شغدیر: قیمت پی وی سی فوب خلیج فارس بعد از دیدن کف قیمتی ۵۶۶ دلار در پی ریزش کامودیتی ها در سال گذشته ناشی از شیوع ویروس کرونا، روند کاملاً صعودی در پیش گرفت. شیب صعودی در هفته‌های اخیر شدیدتر شده است. طوفان IDA عامل تعطیلی ۶۰ درصد واحدهای تولید pvc در آمریکا شده و عامل افت صادرات این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده PVC دنیا شده است، بعلاوه قیمت اتان نیز صعودی بوده و ۲۵ درصد طی ماه جاری افزایش یافته است که محرک قیمت پی وی سی است. در آخرین هفته به هزار و ۸۰۰ دلار رسیده که از میانگین ۹۱۴ دلاری فاصله زیادی دارد.

تداوم درآمد خوب کطبس در شهریور

شرکت در شهریور ماه افزایش تولید داشته و تولید ۲۵ هزار و ۴۳ تن را به ثبت رسانده. مجموع تولید شش ماهه‌ی ابتدایی سال جاری ۱۲۱ هزار و ۵۹۳ تن و مدت مشابه سال قبل، ۱۱۲ هزار و ۵۷۱ تن است.

فروش شهریور نسبت به مرداد، ۱۷ درصد افزایش یافته و به رقم ۲۷ هزار و ۲۸۵ تن رسیده. شرکت در شش ماهه‌ی سال جاری به طور متوسط هر ماه ۲۰ هزار و ۲۶۶ تن فروش داشته، که در کل سال مالی گذشته ۲۰ هزار و ۳۸۷ تن است.

این تولید کننده زغال خام به طور متوسط در سال ۹۸، هفت میلیارد تومان و در سال ۹۹، ۱۵.۲ میلیارد تومان و در شش ماه ابتدایی سال جاری ۲۲.۳ میلیارد تومان برای هر ماه فروش داشته است. فروش شهریور ماه ۳۳ میلیارد تومان گزارش شده است که رکورد تاریخ فروش شرکت محسوب می‌شود. نرخ فروش شهریورماه، ۱۲ هزار و ۱۱ ریال و میانگین پنج ماه ابتدای سال جاری، ۱۰.۴۶۴ ریال ثبت شده است. متوسط نرخ ۹۹ نیز هفت هزار و ۴۶۳ ریال بوده است.

بازارهای جهانی

پایبندی اوپک پلاس به تصمیمات قبلی و اوج گیری دوباره قیمت نفت

اوپک پلاس مطابق با تصمیمات نشست ماه جولای، قرار است ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه، تولید نفت را افزایش دهد. بازار با توجه به بحران‌های فعلی حوزه انرژی و تقاضای قوی برای نفت، انتظار افزایش بیشتری داشت که همین امر منجر به افزایش قیمت نفت به ۸۱ دلار و ۵۰ سنت شده است. فضا برای رشد قیمت نفت تا محدوده ۱۰۰ دلار طی ماه‌های آتی وجود دارد.

نقشه بازار بورس

بورس امروز چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۰+ اخبار و وضعیت

کد خبر 527060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.