ورود واکسن پاستور به سبد واکسیناسیون کشور

با اهدای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن کرونا توسط ایتالیا به ایران میزان واکسن‌های وارداتی به کشور به ۸۰ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۶۰۶ دوز رسید وهمان‌طور که پیش از این وزیر بهداشت اعلام کرده بود تا نیمه آبان ماه به واکسیناسیون ۷۰ درصدی جمعیت کشور علیه کرونا می‌رسیم.

به گزارش ایمنا روزنامه ایران نوشت: این اقدامات در حالی انجام می‌شود که واکسن پاستور هم از روز یکشنبه ۱۱ مهر به سبد واکسیناسیون کشور اضافه شد. طبق اعلام محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو، واکسن «پاستوکووک» تولید شده بود و باید مدت ۱۴ روز قرنطینه خود را طی می‌کرد که در نهایت ۱۲ مهر اولین پارت از محموله شش میلیون دوزی واکسن پاستوکووک آزاد و توزیع شد.

بر این اساس تاکنون واکسن تولید مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا شش میلیون دوز واکسن پاستوکووک در اختیار سازمان غذا و دارو قرار داده و افزایش تولید آن منوط به توافق انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا است. همچنین فاز سه نتایج کارآزمایی بالینی واکسن پاستوکووک روی ۶۸ هزار نفر در ایران انجام شده و آن‌طور که علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران می‌گوید: «این واکسن با تزریق دو دوز، ۶۵ درصد موفقیت کارآیی خود را نشان داده و اگر یک دوز یادآور نیز تزریق کنیم ۹۱ درصد ایمنی در بدن ایجاد کرده و ۷۵ درصد باعث عدم انتقال جهش‌های مختلف ویروس کرونا می‌شود و مرگ‌ومیر را صددرصد کاهش می‌دهد.»

براساس پیش‌بینی‌های رئیس سازمان غذا و دارو، در آبان ماه طبق وعده شرکت‌های سازنده ۱۰ میلیون دوز واکسن پاستوکووک تحویل وزارت بهداشت خواهد شد که بخشی از آنها در ایران فیلینگ و بخشی نیز به‌طور کامل در ایران تولید می‌شود

تزریق ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن در کشور در هفته گذشته

روند تزریق واکسن در کشور در حالی پیش می‌رود که تنها در هفته گذشته هشت میلیون و ۲۰۰ هزار دوز واکسن در کشور تزریق شده است از طرفی ورود بسیج، سپاه و ارتش با ایجاد پایگاه‌های تجمیعی، این روند را تسریع بخشیده‌اند و پیش‌بینی می‌شود وعده تزریق روزانه دو میلیون دوز واکسن که پیش از این رئیس‌جمهوری داده بود، روزبه‌روز به مرز عملی شدن نزدیک شود تا جایی که به تعبیر وزیر بهداشت، ایران در طول یک هفته حدود کل جمعیت برخی کشورهای منطقه واکسن کرونا تزریق کرده است.

بهرام عین‌اللهی می‌گوید: تزریق یک هفته واکسن در ایران به اندازه دو برابر جمعیت تعدادی از کشورهای عربی است. وی در دیدار با رئیس قوه قضائیه گفت: به موازات واردات واکسن، تولید واکسن داخلی برای تأمین واکسن مورد نیاز با جدیت پیگیری شده است. صدور مجوز اضطراری برای تولیدات ۵ مرکز تولید واکسن در کنار واکسن برکت، از جمله این اقدامات بوده است.

۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تهرانی هنوز واکسن نزده‌اند

روند واردات واکسن تا اشباع کامل بازار واکسیناسیون ادامه دارد تا آنجا که طبق گفته کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر قرار است واردات واکسن تا بهمن ماه به ۱۸۰ میلیون دوز برسد. سرعت واکسیناسیون در تهران نیز بالا رفته است و در حال حاضر از جمعیت

۱۴ میلیون نفری تهران چیزی حدود سه میلیون و ۶۰۰ هزار تهرانی مشمول دریافت واکسن هنوز واکسینه نشده‌اند. این در حالی است که علاوه بر موجودی کافی واکسن‌ها همچنین مراکز تجمیعی واکسیناسیون در تهران افزایش یافته و به شکل فعال مشغول ارائه خدمات هستند و تقریباً گزارش‌ها از معطلی و سرگردانی مراجعه‌کنندگان برای دریافت واکسن در مراکز تزریق به صفر رسیده است. در همین حال و به دنبال افزایش روزبه‌روز سرعت واکسیناسیون حالا خبرهای خوب فرمانده ستاد مبارزه با کرونا در تهران از کاهش ۵۰ درصدی آمار مبتلایان در پایتخت حکایت دارد.

بنا به گفته علیرضا زالی، در حال حاضر مجموع بیمارهایی که در تهران به دلیل کرونا بستری شده‌اند حدود پنج هزار نفر هستند که این عدد در ابتدای خیز پنجم به ۱۰ هزار نفر رسیده بود، در واقع ۵۰ درصد تعداد بیماران کم شده است و تقریباً بخش زیادی از آنها در حال مرخص شدن هستند و متوسط تعداد بستری روزانه ما در تهران که روزهایی به چهار تا شش هزار نفر رسیده بود به ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر رسیده است و در حال حاضر از ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار شهروند استان تهران تاکنون تعداد ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را واکسن زدیم.

باید به ایمنی ۹۰ درصدی برسیم

علیرضا ناجی رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی نیز می‌گوید: اقبال مردم به واکسیناسیون و شتاب برای تزریق واکسن در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو راهکار حیاتی است که از خیز مجدد بیماری جلوگیری می‌کند. ناجی با بیان اینکه برای جلوگیری از شیوع کووید ۱۹ باید همه مردم جهان واکسینه شوند، عنوان می‌کند: در غیر این صورت همچنان واریانت‌های جدید و مختلف خواهیم داشت و همچنان چرخش ویروس ادامه پیدا خواهد کرد.

او در ادامه می‌افزاید: در ایران نیز همه‌گیری و پیک پنجم ممکن است با از بین رفتن موج دلتا در هفته‌های آتی کند شود، هرچند کمی نگران بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها و مدارس بدون انجام واکسیناسیون کافی در این جمعیت‌ها هستیم. به گفته وی، کودکان هم هدف بیماری کووید ۱۹ و هم ناقل ویروس هستند و پایان دادن به پاندمی بدون مشارکت آنها امکانپذیر نیست.

ناجی می‌گوید: با اوج‌گیری و وسعت اجرای برنامه واکسیناسیون باید بزودی به ایمنی حداقل ۸۵ الی ۹۰ درصد برسیم تا ایمنی جمعی در ایران استقرار یابد. برخی از ما از طریق واکسیناسیون این مصونیت را خواهند گرفت و برخی این ایمنی را از طریق عفونت به‌دست آورده‌اند و برخی هم واکسینه و هم مبتلا شده‌اند و ایمنی هیبریدی به‌دست آورده‌اند. او توصیه می‌کند، مردم تصورات اشتباه ناشی از شایعات و مطالب شایعه‌سازان و کاسبان سلامتی مردم را کنار بگذارند و برای رسیدن به جامعه آزاد و خلاصی از کووید خود و دیگران را تشویق به زدن واکسن کنند.

جریمه‌های سنگین در انتظار واکسن گریزها

با وجود سرریز شدن واکسن به سبد واکسیناسیون کرونا، اضافه شدن واکسن تولید مشترک ایران و کوبا و افول موج پنجم این روزها نگرانی عمده مسئولان وزارت بهداشت متوجه تبلیغات ضد واکسن و افراد واکسن‌گریزی است که بدون هیچ منطق علمی با هرگونه واکسن مخالفند. گرچه که طبق اولتیماتوم وزارت بهداشت و اجرای قرنطینه هوشمند، محدودیت‌ها و جریمه‌های سنگینی در انتظار افراد واکسن گریز است. مصطفی قانعی عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گوید: افرادی که واکسن نزنند قوانین جدی شامل حالشان خواهد شد چرا که واکسن اکنون در دسترس است و همه باید واکسن بزنند.

قانعی در تشریح چگونگی عملکرد سامانه مدیریت هوشمند کرونا اعلام کرده که موضوعیت این طرح این است که با این شیوه کسب و کارها بازگشایی می‌شوند و دیگر برای افرادی که ناقل بیماری نباشند و واکسن هم تزریق کرده باشند، محدودیتی اعمال نخواهد شد و بر این اساس بر جمعیتی محدودیت اعمال می‌شود که واکسن نزدند یا ناقل بیماری هستند. بنابراین سایر افراد کسب و کارشان برقرار است و اگر می‌خواهند تردد یا سفر داشته باشند این اقدام برایشان تسهیل می‌شود.

به گفته وی، کسانی که واکسن تزریق کردند به شکل توالی تست می‌شوند تا در صورت ابتلاء، بیماری را منتقل نکنند. البته فکر می‌کنم در مورد کارمندان دولت تصمیمات گرفته شده است و کسی نمی‌تواند کارمند دولت باشد و واکسن نزده باشد. او درباره رصد کردن سفرها و مسافران پس از آغاز به کار سامانه هوشمند مدیریت کرونا نیز می‌گوید: اطلاعات هرکسی که واکسن دریافت کرده است (کدملی و خودرو) در سامانه موجود است، بنابراین زمانی که خودرو از مقابل دوربین عبور می‌کند مشمول جریمه نمی‌شود؛ اما برای کسی که واکسن نزده است جریمه‌های سنگینی قائل می‌شویم.

احتمال بازگشایی مدارس از نیمه دوم آبان

استاندار تهران در خصوص بازگشایی مدارس می‌گوید با واکسیناسیون معلمان، دست‌اندرکاران آموزشی و دانش‌آموزان دغدغه‌ای برای بازگشایی مدارس نخواهیم داشت.

انوشیروان محسنی بندپی می‌افزاید در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا بحث سرعت بخشیدن به واکسیناسیون دانش‌آموزان مطرح شد که در همین راستا مقرر شد ۱۰۰ مدرسه در کلانشهر تهران و ۹۹ مدرسه در شهرستان‌های استان تهران برای واکسیناسیون دانش‌آموزان اختصاص پیدا کند.

او می‌گوید براساس آمار ثبت احوال یک میلیون و ۸۶ هزار و ۲۰ دانش‌آموز ۱۲ تا ۱۸ سال در سطح استان تهران وجود دارد که البته واکسیناسیون آنان از ۲۹ شهریور ماه آغاز شده اما در این مرحله و از روز پنجشنبه (۱۵ مهرماه) محیط مدارس برای تزریق دانش‌آموزان اختصاص پیدا خواهد کرد. هر چند که والدین و سایر مراجعان نیز می‌توانند در این مراکز واکسن دریافت کنند. تاکنون ۱۸۰ هزار واکسن برای دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق شده است.

کد خبر 526981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.