میانجی‌گری پاکستان بین نیروهای طالبان موقتی است

یک دیپلمات سابق وزارت خارجه گفت: اختلافات داخلی طالبان ریشه‌های قومیتی و طایفه‌ای دارد و قطعاً با شروع حکومت امارت اسلامی، پر رنگ تر خواهد شد.

محسن روحی صفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اختلافات داخلی طالبان اظهار کرد: طالبان گروهی یک دست نبوده و از چندین طایفه تشکیل شده و اکثریت آنها از قوم پشتون جنوب و شرق هستند. همچنین درانی‌ها نیز بخش دیگری از طالبان را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: شبکه حقانی از جمله گروه‌های اصلی و قدرتمند طالبان بوده که پس از اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی، تشکیل شد و با توجه به حمایت‌های اصلی پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از این گروه، توانست در مدت زمان کوتاهی به یکی از مهمترین شاخه‌های طالبان تبدیل شود.

این دیپلمات سابق وزارت خارجه ادامه داد: اختلافات داخلی طالبان ریشه‌های قومیتی و طایفه‌ای دارد و قطعاً با شروع حکومت امارت اسلامی، پر رنگ تر خواهد شد؛ زیرا تا پیش از این، مباحث تقسیم قدرت بین طالبان مطرح نبود، اما امروز هریک از گروه‌ها به دنبال سهم خواهی بیشتر هستند.

روحی صفت خاطرنشان کرد: میانجی‌گری پاکستان بین نیروهای طالبان موقتی است؛ زیرا برخی از آنها مخالف دخالت پاکستان در امور افغانستان هستند و به نظر می‌رسد در آینده‌ای نزدیک شاهد انشعاب در طالبان باشیم و قطعاً این موضوع باعث بروز جنگ داخلی خواهد شد.

کد خبر 526979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.