HP؛ از کار در گاراژ تا تولید پرینترهای چندکاره

شرکت اچ پی یا هیولت پاکارد (Hewlett Packard) یکی از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات واقع در کالیفرنیای آمریکا است. اکنون همه ما نام پرینترهای اچ پی را مکرراً می شنویم و این شرکت یکی از موفق ترین برندها در زمینه تولید پرینتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شرکت HP که از مخفف نام دو تأسیس کننده آن بیل هیولت و دیوید پاکارد تشکیل شده یک شرکت فناوری اطلاعات چند ملیتی است که مقر اصلی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا قراردارد. این شرکت مجموعه وسیعی از اجزای سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و خدمات مرتبط با مشتری، کسب و کارهای کوچک، متوسط و سازمان‌های بزرگ که شامل بخش‌های مربوط به مشتریان دولتی، بهداشت و آموزش می‌شود را توسعه داده است.

شروع همکاری و تأسیس کمپانی HP

کمپانی HP در سال ۱۹۳۵ توسط بیل هیولت و دیوید پاکارد فارغ‌التحصیل رشته مهندسی برق از دانشگاه استندفود در گاراژی نزدیک پالو آلتو با مشارکت یکی از پروفسورهای باتجربه به نام فردریک ترمن تأسیس شد. ترمن مانند یک مربی در روند توسعه هیولت و پاکارد نقش داشت. در سال ۱۹۳۹ این دو تصمیم گرفتند با یکدیگر شریک شوند و برای مشخص کردن اینکه اسم کدام یک اول قرار گیرد (HP یا PH) سکه پرتاب کردند.

۱۸ آگوست ۱۹۴۷ نام این شرکت مشخص و در ۶ نوامبر ۱۹۵۷ عمومی و فراگیر شد. یکی از اولین مشتریان این شرکت کمپانی والت دیزنی بود که هشت مدل از نوسانگر 200B را برای تقویت سیستم‌های صوتی Fantasoundsurround sound نصب شده در تئاترها و ارائه صدای فانتزی خریداری کرد.

نخستین محصول موفق HP

نوسانگر صوتی دقیق مدل HP200A نخستین محصول از بین پروژه‌های این شرکت بود که بسیار موفق شد؛ چیزی که باعث موفقیت این دستگاه شد نوآوری آن بود. در این دستگاه از یک لامپ رشته‌ای به عنوان مقاومت وابسته به دما در بخش بحرانی مدار که کار تثبیت دامنه موج سینوسی خروجی را انجام می‌دهد، استفاده می‌شود. همین نوآوری باعث شد که این دستگاه به قیمت ۸۹.۴۰ دلار به فروش برسد و نسبت به دستگاه‌های رقیب که پایداری کمتری نیز داشت ارزان‌تر بود.

نخستین کامپیوتر یا محاسبه گر HP

در سال ۱۹۶۸ شرکت HP توسط مجله Wired به خاطر Programa 101 که اولین سیستم رومیزی تجاری بود به عنوان تولید کننده اولین کامپیوتر شخصی معرفی شد، اما HP نام آن را محاسبه‌گر رومیزی گذاشت و بیل هیولت دلیل این تغییر نام را اینگونه عنوان کرد: "اگر که ما نام کامپیوتر را برای این دستگاه به‌کار بریم، ممکن است توسط معلمان کامپیوتر مورد تأیید قرار نگیرد؛ زیرا یک دستگاه IBM نیست؛ بنابراین تصمیم گرفتیم آن را محاسبه‌گر بنامیم و تمامی ابهامات مربوط به آن را برطرف کنیم."

تولید پرینترهای HP

سال ۱۹۸۴ پرینترهای جوهرافشان و لیزری برای سیستم‌های رومیزی معرفی شد، سپس به اسکنر مجهز و کم کم دستگاه‌های چندکاره تولید شد. پرینترهای تک‌کاره، اسکنر، دستگاه کپی و فکس از جمله دستگاه‌های موجود در این حوزه است. مکانیزم چاپ پرینترهای لیزری کاملاً وابسته به قطعات Canon inc است که این مکانیزم از فناوری توسعه یافته توسط Xerox استفاده می‌کند.

فروش HP در ایران با وجود تحریم

شرکت HP با وجود تحریم‌هایی که در سال ۱۹۹۵ علیه ایران تصویب شد، سال ۱۹۹۷ بیش از ۱۲۰ میلیون دلار از پرینترها و محصولات کامپیوتری خود را از طریق یک شرکت تابعه اروپایی و یک شرکت توزیع کننده در دبی به ایران فروخت.

این گزارش توسط Boston Globe ارائه شد و این شرکت تحقیقات خود را با SEC آغاز کرد. پاسخ HP به این گزارش این بود: "محصولات در سال مالی ۲۰۰۸ به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار برای توزیع به شرکت Redington Gulf (یک شرکت مستقر در هلند) فروخته شده و این فروش‌ها از طریق یک شرکت تابعه خارجی صورت گرفته و بدین صورت HP تحریم را نقض نکرده است."

مراکز HP در کشورهای مختلف

عملیات اصلی HP از مرکز اصلی آن در پالو آلتو، کالیفرنیا، آمریکا فرماندهی می‌شود. عملیات‌های مربوط به آمریکا از شهرستان هریس تگزاس و دفاتر مربوط به آمریکای لاتین در شهرستان میامی-دید فلوریدا در نزدیکی میامی قرار دارد.

دفاتر اروپایی HP در میرین، سوئد، نزدیک جنوا مستقر است. این کمپانی در شهرهای لیکسلیپ، ایرلند، آستین، تگزاس، پویسی، آیداهو، کروالیس، ارگون، فروت کولینز، کلرادو، رزویل، کالیفرنیا، سن پترزبورگ، فلوریدا، سانتیگو، کالیفرنیا، توسلا، اوکلاهاما، وکاور، واشنگتن، کانوی، آرکانساس و پلاتو، تگزاس نیز عواملی دارد.

محصولات شرکت HP و ساختار سازمانی

HP خط تولید پرینتر، اسکنر، دوربین دیجیتال، ماشین حساب، PDA، سرور، کامپیوترهای ایستگاه کاری، خانگی و دفتری را در اختیار دارد. این شرکت امکانات خود را در سال ۲۰۰۱ بروزرسانی و از آن زمان نه تنها سخت‌افزار و نرم‌افزار بلکه از طیف گسترده سرویس‌های مربوط به طراحی و پیاده‌سازی زیرساخت‌های IT را پشتیبانی می‌کند.

گروه تصویربرداری و چاپ (IPG) در سال ۲۰۰۵ با هدف اراده سیستم‌های تصویر برداری و چاپ، سخت‌افزارهای چاپگر، لوازم چاپ و دستگاه‌های اسکن، پشتیبانی از مصرف کنندگان، کسب و کارهای کوچک، متوسط و سازمان‌های بزرگ راه اندازی شد.

محصولات و فناوری‌های مربوط به IPG این شرکت عبارتند از:

  • چاپگرهای جوهرافشان و لیزری
  • مواد مصرفی و محصولات مربوطه
  • پرینت / اسکنر / فکس / های اداری چندکاره
  • چاپگرهای دیجیتال Indigo Digital Press
  • نرم افزار مدیریت چاپگر HP Web Jetadmin
  • نرم افزار مدیریت چاپگر HP Web Jetadmin
  • فناوری ضبط نوریِ LightScribe
  • HP SPaM
  • Snapfish by HP (سرویس تولید و اشتراک تصویر)
کد خبر 526947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.