توهم مالکیت!

امارات متحده عربی در مجمع عمومی سازمان ملل مجددا ادعاهای واهی خود در خصوص مالکیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را مطرح کرد که با واکنش تند ایران روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک سه جزیره ایرانی است که طی سال‌های گذشته در کانون اختلافات جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی قرار گرفته و شیوخ عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس، گاهی ادعاهایی مبنی بر مالکیت این جزایر مطرح کرده و ایران را به اشغال آنها متهم می‌کنند.

ابوموسی، جزیره‌ای مسکونی با مساحتی حدود ۱۲ کیلومتر مربع است که در فاصله ۷۵ کیلومتری بندر لنگه قرار دارد. این جزیره در ۶۰ کیلومتریِ شارجه امارات متحده عربی هم قرار دارد و ۱۶۰ کیلومتر نیز از تنگه هرمز فاصله دارد.

علت طرح دعوا در مورد جزایر سه‌گانه به عنوان ادعای ارضی، همواره ناشی از سیاست‌ها و پویش‌های منطقه‌ای و جهانی بوده است؛ به نحوی که به سختی می‌توان برای ابعاد دوجانبه این مناقشه اهمیتی تلقی کرد؛ زیرا بازیگران اصلی این دعوا، طی تاریخ تنها شیوخ امارات نبودند، بلکه کشورهای فرامنطقه‌ای ازجمله انگلیس، آمریکا و عربستان نیز طی چند دهه اخیر به این جرگه اضافه شده‌اند.

شواهد و اسناد تاریخی بین‌المللی به‌طور قطع نشان می‌دهد که جزایر سه‌گانه خلیج فارس، متعلق به ایران بوده و از نظر تاریخی، ادعای امارات به هیچ‌وجه معتبر نیست؛ به گواهی تاریخ نه تنها این سه جزیره، بلکه تمام جزایر خلیج فارس و سواحل جنوبی آن نیز متعلق به جمهوری اسلامی بوده است.

در واقع از دوران باستان تا زمانی که کشورهای اروپایی راه مستعمره ساختن سایر کشورهای دنیا را در پیش گرفتند، ایران حاکم بلامنازع خلیج فارس بوده است. از میان کشورهای اروپایی، پرتغال نخستین کشوری بود که در سال ۱۵۰۶ میلادی به خلیج فارس تعرض کرد، اما ایرانی‌ها در زمان حکومت صفویه و با سپهسالاری امامقلی‌خان بر ارتش، بالاخره پرتغالی‌ها را از خلیج فارس بیرون راندند و حاکمیت مجدد خود را به دست آورند.

اخیراً در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، نماینده امارات متحده عربی، بیانیه شورای همکاری خلیج فارس با محوریت مالکیت امارات متحده بر جزایر سه‌گانه را مطرح کرد که واکنش‌های متعددی را از سوی مقامات ارشد جمهوری اسلامی به دنبال داشت.

به دنبال این بیانات، هیئت جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه‌ای اعلام کرد که "ایران موضع ثابت و اصولی خود را تکرار می‌کند که وجود چنین اختلافی بین ایران و امارات را به رسمیت نمی‌شناسد. این سه جزیره بخش جدایی ناپذیر خاک ایران بوده‌اند و هر گونه ادعای خلاف آن به طور قاطع رد می‌شود. با این وجود و برای نشان دادن نهایت احترام به اصل حسن همجواری، ایران همواره آمادگی خود را برای گفت‌وگوی دوجانبه با امارات با هدف از بین بردن هر گونه سوءتفاهمی که ممکن است از طرف این کشور بر سر جزیره ابوموسی وجود داشته باشد، اعلام کرده است. همچنین بایستی به نماینده امارات متحده عربی یادآوری شود که عبارت صحیح خلیج فارس از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح برای اشاره به پهنه آبی واقع در بین شبه جزیره عربستان و فلات ایران به کار برده می‌شده و این نام آن تا ابد همین خواهد ماند. "

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در واکنش به این بیانیه گفت که «جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ تعلق قطعی به ایران داشته و بیانیه‌های ملال‌آور و تکراری صادره در این خصوص تغییری در ایرانی بودن ابدی آنها ایجاد نخواهد کرد.»

و یک بار دیگر بر اولویت جمهوری اسلامی ایران به ویژه دولت سیزدهم در تقویت همکاری‌ها و توسعه مناسبات با همه همسایگان بدون مداخله‌های خارجی تاکید کرد و گفت که «معدود کشورهای شورای همکاری که سعی در تحمیل دیدگاه‌های ایران‌ستیزانه خود دارند به جای نگاه به بیرون از منطقه و طرح درخواست‌های غیر عملی از کشورهای فرامنطقه‌ای با تغییر روش به مذاکرات درون منطقه‌ای توجه کنند.»

امارات تاکنون چندین بار این ادعای خود را نزد سازمان ملل متحد طرح کرده که شورای امنیت تاکنون اقدام چندانی برای این منظور در دستور کار خود قرار نداده است و به نظر می‌رسد این موضوع در افکار عمومی به طنز تبدیل شده و نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت، اما ریشه‌های این حرکت اتحادیه عرب و تکرار ادعاهای واهی که نتیجه‌ای جز شعله‌ورتر کردن آتش اختلافات نخواهد داشت در جایی خارج از منطقه قرار دارد که باید جلوی آن ایستاد.

ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس موضوع جدیدی نیست

سیدرضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل خاورمیانه دراین‌باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: پس از پایان جنگ تحمیلی، امارات متحده عربی ادعاهایی را با حمایت نظام سلطه در خصوص مالکیت جزایر سه‌گانه خلیج فارس مطرح کرد؛ همچنین عربستان سعودی نیز همواره در شورای همکاری خلیج فارس موضوع مالکیت امارات بر این جزایر را در دستور کار قرار می‌داد.

به عقیده وی، هدف اصلی امارات و عربستان سعودی این است که جمهوری اسلامی را از مسائل اصلی منطقه منحرف کند. عادی‌سازی روابط دبی با رژیم صهیونیستی و حضور عوامل اسرائیل در این کشور این توهم را برای مقامات امارات ایجاد کرده که با مطرح کردن مجدد ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه از حمایت تل‌آویو در این رابطه برخورد شود.

به گفته این کارشناس مسائل خاورمیانه، ادعاهای اخیر امارات در خصوص ادعای مالکیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس، موضوع جدیدی نیست و ایران همیشه واکنش‌های کوتاهی به این ادعا داشته است؛ زیرا این موضوع هیچگاه برای جمهوری اسلامی به عنوان تهدیدی جدی تلقی نمی‌شود.

صدرالحسینی خاطرنشان می‌کند: موضوع جزایر سه‌گانه همواره به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ایران هراسی است و امارات هیچ‌گاه نمی‌خواهد این زخم التیام پیدا کند.

بر اساس اسناد بین‌المللی، جزایر سه‌گانه متعلق به ایران است

مهدی قنادباشی، کارشناس مسائل غرب آسیا نیز به ایمنا می‌گوید: ادعاها اخیر امارات متحده عربی در خصوص جزایر سه‌گانه بر اساس اهداف کشورهای غربی مطرح می‌شود؛ این‌کشور به منظور پنهان کردن موضوع عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی دست به طرح چنین ادعاهایی می‌زند.

به گفته وی، امارات متحده عربی همسو با اهداف اشغالگران، مسائل مربوط به مالکیت جزایر سه‌گانه را مطرح می‌کند در صورتی که مسائل جزایر خلیج فارس بر اساس اسناد تاریخی بین‌المللی، متعلق به ایران بوده و دبی نیز به این موضوع واقف است.

به گفته این کارشناس مسائل غرب آسیا، اگر مقامات امارات می‌خواهند در راستای منافع ملی کشور خود گام بردارند، باید روابط با جمهوری اسلامی ایران را تقویت کنند و اجازه ندهند کشورهای فرامنطقه‌ای در موضوعات خلیج فارس دخالت کنند.

قنادباشی خاطرنشان می‌کند: امارات متحده از سال ۶۰ هرساله در مجامع عمومی سازمان ملل و شورای همکاری خلیج فارس مسئله مالکیت بر جزایر سه‌گانه خلیج فارس را مطرح کرده که لازم است ایران این موضوع را جدی نگیرد؛ زیرا پس از گذشت چندین سال این موضوع در افکار عمومی به طنز تبدیل شده است.

کد خبر 526936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.